Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Friso stubbe
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 128 bijdrage(n) van Friso stubbe (Pagina: 3 van 7)
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (7-5-2004 21:46:00)Topic: Stroom groepen in een huis (30-4-2004 21:40:00)??? welke handen en welke werkbank??Topic: zelfbouw sub kan dat (26-1-2004 22:12:00)euhm, hoe wil je dat doen met 10 meter doek? 3+4+5 is bij mij 12...Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (25-11-2003 17:05:00)
Dit is uitgelegd in wel HEEL erg "jip en janneke" taal dus SVP geen gelul over "maar dit en dat en dit en dat".oke, duidelijk. je hebt gelijk, volgens mij wordt het tijd dat ik de boeken weer tevoorschijn haal Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (25-11-2003)de conrad gevallen zullen niet voldoen. deze worden na verloop van tijd "lam". hager is een goed merk, evenals Eaton.Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (24-11-2003 20:13:00)en wat bedoel jij met een "veiligheidstrafo"? als je een scheidingstrafo bedoelt, dan maakt dit niks uit hoor! als je bij een scheidingstrafo sluiting krijgt, krijg je net zo'n harde opne*ker! een scheidingstrafo is niet de oplossing bij gebrek aan aarde!
gereedschappen hebben ook hoge piek- en inschakelstromen, hierdoor knallen automaten eruit. seriebouw en flats ed (uitzonderingen daargelaten) worden niet ontworpen om zware apparaten te huisvesten, hooguit een kookplaat en het zwaarste wat een groep te lijden krijgt is waarschijnlijk de stofzuiger. daar dit soort projecten vaak zo goedkoop mogelijk moeten, worden automaten toegepast die tegenwoordig tot de standaard behoren. er zijn enkele "butt" merken, maar ook enkele marktleiders (Holec, nu Eaton, Hager en Merlin Gerin) qua automaten. in woningen, en helemaal in de woningbouw worden deze uitgerust met B karakteristiek. deze knallen naar mijn ervaring sneller dan snelle smeltzekeringen!
Topic: stroomprobleempje met crest 7001 (6-5-2004 12:18:00)een automaat heeft als nadeel dat hij er snel uitklapt. de ouderwetse zekeringen kunnen korte tijd wel 100% overbelast worden! automaten zijn in huisinstallaties uitgevoerd met B-karakteristiek, wat te maken heeft met de uitschakeltijd. je kunt deze vervangen voor een C-karakteristiek. deze zal vrijwel zeker ingeschakeld blijven. automaten met D-karakteristiek zijn vergelijkbaar met trage smeltpatronen, en worden vrijwel alleen voor industrieele toepassingen gebruikt of hoofdzekeringen in nieuwbouw.
Topic: Stroom groepen in een huis (2-5-2004 13:02:00)geloof me, dat gebeurt in de praktijk in 80 procent van de gevallen niet! misschien even met pen doorstrepen en een ander groepsnummer erbij. maar iedereen kan met een pen op een tekening kladderen! meten is en blijft weten!
Topic: Stroom groepen in een huis (2-5-2004 12:38:00)meten is weten, dus even de spanning eraf en kijken of het stopcontact spanningsloos is. een tekening kan verouderd zijn, en in de tussentijd is er misschien wat bijgehobbybobt.
Topic: Stroom groepen in een huis (30-4-2004 23:31:00)nog eentje dan. in een verouderde installatie zonder aardlekschakelaars is men verplicht bij het renoveren van de woning de meterkast aan te passen (dus MET aardleks) als men de inrichting van de elektrische installatie veranderd (groep erbij oid). als leerling middenkaderfunctionaris (zucht) is ons meegegeven in dit geval een nieuwe meterkast mee te nemen in de begroting (gewoon vervangen dus!).
aansluitingen in een woonhuis zijn voor zover mijn geheugen werkt op dit moment (oorzaak: drank ) altijd uitgevoerd met 3 fasen, waarvan er maar 1 is afgezekerd en naar de KWH meter loopt. de installatie beschikt dus over 1 fase. bij aanvraag van een 3 fasen installatie past het nutsbedrijf dus alleen de kast van de hoofdzekeringen en de KWH-meter aan. nieuwbouwhuizen verschillen heel erg in dit opzicht. rijtjeshuizen worden meestal om en om aangesloten, het eerste blok op L1, de 2e op L2, enz. particuliere woningbouw (zoals Dre bijvoorbeeld) is meestal wel aangesloten op 3 fasen, al is het alleen maar omdat Dre een bedrijfspand er naast heeft staan (met een goederenlift op kracht).
Topic: Stroom groepen in een huis (30-4-2004 22:13:00)aansluitingen in een woonhuis zijn voor zover mijn geheugen werkt op dit moment (oorzaak: drank ) altijd uitgevoerd met 3 fasen, waarvan er maar 1 is afgezekerd en naar de KWH meter loopt. de installatie beschikt dus over 1 fase. bij aanvraag van een 3 fasen installatie past het nutsbedrijf dus alleen de kast van de hoofdzekeringen en de KWH-meter aan. nieuwbouwhuizen verschillen heel erg in dit opzicht. rijtjeshuizen worden meestal om en om aangesloten, het eerste blok op L1, de 2e op L2, enz. particuliere woningbouw (zoals Dre bijvoorbeeld) is meestal wel aangesloten op 3 fasen, al is het alleen maar omdat Dre een bedrijfspand er naast heeft staan (met een goederenlift op kracht).
posten by tom
Met stopkontakten en stroomvoorziening kun je eigelijk nergens met zekerheid vanuit gaan
helemaal mee eens, in de praktijk maar al te vaak achter gekomen.Met stopkontakten en stroomvoorziening kun je eigelijk nergens met zekerheid vanuit gaan
zoals ik ook in mijn ge-editte (?) post heb gezet. nou hou ik het voor gezien voor vandaag.
Topic: Stroom groepen in een huis (30-4-2004 22:06:00)het staat ook wel eens met rood aangegeven
met een "rode groep" wordt meestal (let wel, meestal) een groep aangegeven waarop de brandmeldinstallatie is aangesloten. meestal is dit in cafe's en openbare gelegenheden het geval. dan kun je er dus ook op rekenen dat als je die groep uitschakelt, de brandweer er binnen 10 minuten staat.Door het toegenomen verbruik van allerlei apparatuur zie je in nieuwere huizen overigens steeds vaker 35A in plaats van 25A.
bij 1-fase installaties wordt meestal afgezekerd op 35 ampere, bij 3fasen meestal op 3 x 25 ampere. een kooktoestel kan zowel op 1 als 3 fasen worden aangesloten en is meestal niet zo zwaar dat hij zwaarder af hoeft te worden gezekerd dan 16 ampere. een "kookgroep" is dus afgezekerd op 2x16 ampere! een perilex wcd kan dus 1 fase (waaronder 2 afzonderlijke eindgroepen, een kookgroep die door 1 handeling wordt afgeschakeld) als zowel 3 fasen bevatten. meten is dus altijd weten! heb bijna een keer een kookplaat in rook op laten gaan (letterlijk!) door onwetendheid.... de NEN1010: "als een elektrische installatie verdeelt is over meer dan 2 eindgroepen, dient de installatie beveiligt te zijn over ten minste 2 aardlekschakelaars waarvan elke aardlekschakelaar niet meer dan 4 eindgroepen beveiligt." dit is de nieuwste uitgave die ik pas geleden (1,5 maand) voor school aan heb moeten schaffen (a 115 euro ).
tevens zegt de NEN1010 ook dat vast aangesloten apparaten NIET dmv een aardlekschakelaar beveiligd hoeven te worden.
voorbeeld: een kooktoestel met een stekker moet achter een aardlek, indien de installateur besluit deze "vast" aan te sluiten, dus niet dmv een stekker, maar rechtstreeks in een lasdoos (wat toegestaan is!!!!) hoeft deze niet beveiligd te worden dmv een aardlek. dit alleen om maar even aan te geven hoe krom de regels soms zijn in Nederland, deze regels gelden echter alleen voor renovaties en nieuwbouw waarop dus de nieuwe NEN1010 van toepassing is!!! voor huizen uit bijvoorbeeld 1978 geldt de NEN 1010 uitgave van die tijd! (niet te verwarren met andere NEN uitgaves, bijvoorbeeld 3140, NPR5310 enz.) let wel: dit geldt voor nederland!! de laatste NEN uitgave is weliswaar gebaseerd op internationale (EU) normen, maar in belgie en duitsland kan men hier van af wijken!
aan Dieter(pulse):
indien de wasmachine zich in de badkamer bevind, is het verplicht(in Nederland dan he) om een leiding te leggen naar de centraaldoos in de badkamer, om zo de wasmachineaansluiting dubbel te aarden. deze hoeft echter niet achter een aparte aardlekschakelaar, omdat de lekstroom van een apparaat niet afhankelijk is van een vochtige ruimte. indien dit wel zo is, is er iets niet in orde met je wasmachine
Topic: Stroom groepen in een huis (30-4-2004 20:33:00)tevens zegt de NEN1010 ook dat vast aangesloten apparaten NIET dmv een aardlekschakelaar beveiligd hoeven te worden.
voorbeeld: een kooktoestel met een stekker moet achter een aardlek, indien de installateur besluit deze "vast" aan te sluiten, dus niet dmv een stekker, maar rechtstreeks in een lasdoos (wat toegestaan is!!!!) hoeft deze niet beveiligd te worden dmv een aardlek. dit alleen om maar even aan te geven hoe krom de regels soms zijn in Nederland, deze regels gelden echter alleen voor renovaties en nieuwbouw waarop dus de nieuwe NEN1010 van toepassing is!!! voor huizen uit bijvoorbeeld 1978 geldt de NEN 1010 uitgave van die tijd! (niet te verwarren met andere NEN uitgaves, bijvoorbeeld 3140, NPR5310 enz.) let wel: dit geldt voor nederland!! de laatste NEN uitgave is weliswaar gebaseerd op internationale (EU) normen, maar in belgie en duitsland kan men hier van af wijken!
aan Dieter(pulse):
indien de wasmachine zich in de badkamer bevind, is het verplicht(in Nederland dan he) om een leiding te leggen naar de centraaldoos in de badkamer, om zo de wasmachineaansluiting dubbel te aarden. deze hoeft echter niet achter een aparte aardlekschakelaar, omdat de lekstroom van een apparaat niet afhankelijk is van een vochtige ruimte. indien dit wel zo is, is er iets niet in orde met je wasmachine
normaal gesproken staan wasmachinegroepen ook achter de aardlek (indien deze vast aangesloten is)! geen enkele installateur die de moeite neemt om dat niet te doen. verplicht is het echter niet. De NEN 1010 schrijft: aardlekschakelaars moeten worden toegepast in tot woning bestemde gebouwen op eindgroepen die mede of uitsluitend voor verlichting worden gebruikt. als men dus een "wasmachinegroep" aansluit, hoeft deze niet achter een aardlek, maar meestal gebeurt dit wel, temeer uit gemakzucht, teminder uit veiligheidsoverwegingen en mits deze niet "vast" aangesloten is.
ontopic: ik zou met een gerust hart gebruik willen maken van een "wasmachinegroep" mocht dit nodig zijn.
edit: kleine fout van mijn kant: wasmachinegroepen met een WCD (wandcontactdoos) moeten WEL altijd beveiligt zijn dmv een aardlek. dit geldt niet wanneer de wasmachine "vast" is aangesloten.
Topic: Belazerd?? (20-3-2004 21:05:00)ontopic: ik zou met een gerust hart gebruik willen maken van een "wasmachinegroep" mocht dit nodig zijn.
edit: kleine fout van mijn kant: wasmachinegroepen met een WCD (wandcontactdoos) moeten WEL altijd beveiligt zijn dmv een aardlek. dit geldt niet wanneer de wasmachine "vast" is aangesloten.
voor zo'n bedrag wil ik wel door nederland crossen hoor !
aan de op: heb even gezocht naar de advertentie, en in het profiel van je verkoper staat ook zijn achternaam en woonplaats. ik denk dat ik eens in het telefoonboek ging bladeren en aan het bellen zou zijn geslagen!
Topic: Heel fout (26-2-2004 00:09:00)aan de op: heb even gezocht naar de advertentie, en in het profiel van je verkoper staat ook zijn achternaam en woonplaats. ik denk dat ik eens in het telefoonboek ging bladeren en aan het bellen zou zijn geslagen!
offtopic: maar er zijn ook wel 16 amp krachtstekkers met schroefring, laatst nog geinstalleerd. dat was van een ventilator naar de PKZ in een ventilatiekanaal boven een varkensschuur. was wel 4 polig overigens.
ontopic: dit is wel heel erg fout!
Topic: Heel fout (25-2-2004 23:59:00)ontopic: dit is wel heel erg fout!
weet je zeker dat het een 63A stekker is? lijkt me een beetje klein in verhouding met de wcd's op de foto. of stond het erbij dat het een 63'er was? ik zou eerder 32A zeggen.
Topic: Het bouwen van een case (29-1-2004 01:15:00)Tom schreef:
Die handen en die werkbank ken ik......Welke tops passen goed op de sm115 (qua geluid dan, niet qua vorm )? ik ben weer eens aan het brainstormen. ik zat te denken aan 2x sm115 en 2x huisman top 2w250 per kant. of is een Beyma 18G-400 dan beter? of 2 per kant?
Topic: Decoratiedoek, meest geschikte lengte (28-12-2003 18:32:00)Wesley vd H schreef:
Ik zou als standaard maat 3 meter pakken, en van de overige maak je er een van 5 en een van 4.Dré schreef:
Even heel simpel een trafo: De electronen aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken zijn gescheiden van de electronen aan de kant van het lichtnet. Als je dus EEN geleider beetpakt aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken dan kunnen die electronen geen kant op.Dit is uitgelegd in wel HEEL erg "jip en janneke" taal dus SVP geen gelul over "maar dit en dat en dit en dat".
als er een lekstroom optreedt moet deze toch wegkunnen via de aarde? dan is er toch een aarde nodig? of hebben ze mij altijd voor de gek gehouden?
Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (24-11-2003 23:48:00)ik zeg ook niet dat er verbinding moet zijn met de aarde, maar joep wekt de indruk dat je met een scheidingstrafo geen aarde nodig hebt! en dat is absoluut niet het geval!
Topic: is een geaard stopcontact altijd goed (24-11-2003 23:03:00)martijn schreef:
over een poos wil ik ook zelf een complete zwerfkast in elkaar knutselen, met alles erop en eraan. heeft er iemand tips over welk merk automaten en aardleks ik moet kijken. zullen die conradgevallen van 8 euro voldoen, of zal ik dieper in de buidel moeten tasten, en er mooie hagers inzetten?joepvandemortel schreef:
Overigens is geaarde apparatuur niet altijd goed. Wij werken regelmatig met ongeaarde apparatuur, maar dan wel met een veiligheids trafo ertussen. Maar denk eraan: dit is geen materie om zelf maar wat aan te gaan knutselen, er zijn al genoeg "prof's" die er meer dan moeite mee hebben.