Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Fernand

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 31 bijdrage(n) van Fernand (Pagina: 2 van 2)

Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (11-11-2004 16:27:00)
Dat is inderdaad het idee: als the bashoorn het laat afweten en overgaat in direct radiation, dan kan de driver à la Bag End ELF overnemen voor het laagste stukje. Enig idee op welke qt bashoorns afgestemd zijn ?
Bestaan er commerciele integrators die betaalbaar zijn ?
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (10-11-2004 09:02:00)
Ik had begrepen dat de bashoorns onder de 30 à 40 Hz zich als een direct radiating gesloten kast gedragen en dat dan inderdaad rendement flink zakt en Xmax limiten beginnen te spelen.
Heb ik het verkeerd voor ?
In dat geval echter zou het systeem kunnen aangestuurd worden zoals de ELF van Bag End, die toch minimale vervorming leveren.
Tenslotte lijkt mij de behoefte aan infra-bas energie een flink stuk lager dan de beukende 50-250 Hz range. (een muziek instrument is geen PA systeem)

Ik vermoed dat de indruk van een rommelige bas komt van de bass reflex die het lagere bas deel met een vertraging produceert. Ik denk dus dat het te maken heeft met groepsvertraging, maar ik kan verkeerd zijn uiteraard.

Ten slotte begrijp ik niet goed waarom als top kasten BR aangeraden worden. De extra groep delay van een BR maakt globale integratie met de sub toch een flink stuk moeilijker. Of is dat een compromis om er toch wat meer SPL uit te persen ?
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-11-2004 20:51:00)

TCMC schreef:

...
Ook onder rommelig versta ik als een noot op de resonantie frequentie van het luidspreker systeem speelt. Wanneer je een halve toon lager of hoger speelt, lijkt de toonhoogte op het gehoor niet of nauwelijks te veranderen. Onder de resonantie frequentie neemt de geluidssterkte af en de vervorming (hoofdzakelijk 3e harmischen) sterk toe. Hierdoor klinkt het geluid ook rommelig, maar bestempel het eerder als onaangenaam vervormen. Dit is het punt waar ik een subsonic filter inzet.

TCMC
Betekent dit dat de subsonic filter ingezet wordt om het effect van de bas reflex te elimineren ? Indien ja, wat maakt de bass reflex dan beter dan de gesloten kast ?
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-11-2004 20:42:00)
De labhoorn haalt toch 30 Hz, de tuba30 ook; het laatste stukje tot 18 Hz kan gedeeltelijk opgehaald worden via EQ. Wij zijn niet op zoek naar het laatste stukje SPL of de vlakke response curve.

Ten slotte is de infra bas range niet haalbaar op hoog SPL niveau om praktische redenen. De vraag is eerder wat de beste compromis is.
Ik ben niet van plan een Synco STS 18 RR array van 53 kg per stuk mee te zeulen die 5 dB minder druk geeft dan een hoorn en die hoedanook stopt aan 32 Hz.
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-11-2004 20:22:00)
Vreemd,

ik was onder de indruk dat bas hoorns strakker klinken en minder rommelig dan bas reflexen.
Tot nu toe vond ik dat gesloten kasten het best klinken maar het diepe ontbreekt dan. Veel van de Ampex kasten zijn gesloten.
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-11-2004 19:48:00)

bartsegers schreef:

hmm naar mijn mening, zijn juist hoornkasten voor :
hoge spl, mindere diepgang (stand alone) gewicht is hoog, kasten zijn groot.
dus een paar punten, ga je dan al niet redden, als ik naar de verlanglijst kijk.
Gewicht en afmetingen: met echt goede subs kom je er ook aan.
Diepgang: ik heb zo mijn twijfels betreffende de kwaliteit van de diepgang van BR subs. Meestal een octaaf flodder bas extra, misschien is minder maar goede extra laag beter.
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-11-2004 19:09:00)
Hallo,

Een kleine intro om mijn probleem te verduidelijken.
Momenteel gebruiken wij voor de basgitaar (samen 100 kg +):
1. Een Ampeg SVT-PRO buizen voorversterker,
2. (soms een boss GT6-B, vrij goed maar duidelijk digitaal)
3. Een Dynacord S1200 versterker (2*600W)
4. Een Ampeg SVT-410 HLF box (bass reflex - zeer gekleurd à la Ampeg)
5. Een Ampeg PR-410 HLF Box (bass relex - neutraler maar je moet er 3 meter voor gaan staan om te horen)

Vergeet niet dat voor muziekinstrumenten er een enorme dynamiek vereist is, dikwijls wordt er op zeg maar 20 watt gedraaid terwijl tijdens slappen zowat alles clipt. Digitale systemen kunnen minder goed weg met dergelijke dynamiek.

Ik heb de volgende problemen:
1. Ik ben niet bepaald onder de indruk van het laag van de bass reflexen - rommelig en dikwijls naar de "farting" kant toe
2. Het systeem is absoluut niet goed voor piano, Rhodes en synth, de mids zijn gecomprimeerd en laag is niet laag genoeg

Zodoende vraag ik mij af indien een bas hoorn geen oplossing kan bieden.
Volgens www.billfitzmaurice.com met zijn TUBA en DR250a kan dit. Ik heb echter de indruk dat hij bijzonder commercieel en pragmatisch is, met een aantal (over)vereenvoudigde voorstellen.
Zodoende richt ik mij tot dit forum om alternatieve oplossingen zoals de labhorn en punisher te bekijken.
Vooraleer iets te ondernemen wens ik wel een systeem oplossing te kennen, dus inclusief topjes en eventuele magische doosjes die eventuele problemen kunnen rechtzetten.

Mijn vragen zijn dus:
1. is een hoorn systeem een oplossing voor muziekinstrumenten ?
2. Welke bas hoorn is het meest geschikt; prioriteiten: laagste frequentie (orgel is 18 Hz), meest dynamiek en punch, lage vervorming, volume/gewicht, SPL minst belangrijk.
3. Welke toppen integreren best met een bas hoorn
4. wat komt er op systeem niveau nog bij kijken (behalve de versterker(s)uiteraard)
Topic: Het Punisher baskast topic (9-11-2004 18:43:00)
Hold your horses...

Ik open een ander onderwerp (Hoorns voor muziekinstrumenten), maar in elk geval: een kast bouwen zonder duidelijke karakteristieken en zonder de minste aanwijzingen voor systeem integratie lijkt mij interessant als experiment.
Investeren in dezelfde kast en bijhorend systeem om die daadwerkelijk te gaan gebruiken zonder al de systeem aspecten te kennen is gekkenwerk.

Beweren dat een speaker processor geen strop meer is best mogelijk. Maar vooraleer zo'n doosje te kopen zou ik wel eventjes willen weten wat het precies moet doen en kunnen.
Topic: Het Punisher baskast topic (9-11-2004 16:38:00)

Reemski schreef:

fernand schreef:

Over de vertraging van de hoorns wordt er blijkbaar altijd zedig gezwegen.
Volgens mij lees je dan niet goed (tenzij je het enkel hebt over die w-bin achtige dingen met tweeters/drivers voorop, das een ander verhaal indien passief filter). Maar voor vertraging hebben we hele mooie processoren.
Het is niet omdat je kunt vertragen dat je een phase probleem kan oplossen, vooral indien de phase en groepsvertraging verandert in funktie van de frequentie.
Maar vooraleer een probleem op te lossen lijkt het me beter eerst na te gaan wat het probleem is. Wat is de hoorn vertraging en phase in funktie van de frequentie. En hoe rijmt zich dat met de toppen ?

Voor muzikanten zijn de eenvoudigste systemen nog altijd de beste en betrouwbaarste. Digitale systemen vormen dikwijls een geluids en financiele demper.
Indien het gebruik van een Punisher impliceert dat er een extra cabinet management apparaatje van 500 to 2000 Euro moet bijgevoegd worden, dan ziet het kostenplaatje er een heel stuk anders uit.
Topic: Het Punisher baskast topic (6-11-2004 19:46:00)
Het ziet er naar uit dat hoorns meer populair worden, en compacter en goedkoper kunnen. Zie bijvoorbeels www.billfitzmaurice.com/
Men beweert dat ze excellent zijn voor basgitaar, maar ik heb mijn grootste twijfel betreffende de tijds- en phase-alignering met de toppen.
Over de vertraging van de hoorns wordt er blijkbaar altijd zedig gezwegen.
Topic: Het Punisher baskast topic (5-11-2004 19:30:00)
Is de Punisher te gebruiken voor een basgitaar ?

Persoonlijk zou ik het bereik graag nog wat lager hebben, ik ben best gelukkig met een lager rendement. Zou een andere speaker zoals de LAB12 het laag wat dieper kunnen brengen ?