Forum > Geluid

"Probleem" aanschaf geluidsset

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1855
12-7-2004 19:40
1 x bewerkt. Laatst door Max op 12-7-2004 21:43
Aangezien ik er niet echt uitkom, post ik het hier maar even.

Zoals ik al in een ander topic poste was ik eerst van plan een kleine compacte geluidsset te kopen deze bestond uit een Master TP 1500 versterker, twee zelfbouw 18sound subkasten en twee beyma zelfbouw topkasten (met een 12g125 en CP 25 driver) maar aangezien deze set enorm duur was ik uitbreiden (600 euro per sub!) heb ik hier toch maar van afgezien.

Hierna ben ik gaan denken aan de Electro Voice Eliminator set, deze kon ik krijgen incl. amps voor een bedrag van 3000 euro, buiten dat ik deze set nog nooit gehoord had en van plan was deze morgen te gaan beluisteren ben ik toch gaan nadenken omdat 3000 euro niet niks is. De boxen en versterkers zijn van een top merk, en inzet baar voor de gemiddelde feesten tot zo'n 150 personen (niet slecht lijkt me).

Zelf had ik al twee Wharfedale EVP-s15 Topkasten die het voor het geld gewoon niet verkeerd doen, ik heb hier een PV 1500 van Peavey versterker op, op full range vond ik deze set best gaan, maar heb altijd gedacht dat ik er meer uit zou kunnen halen zodoende heb ik vandaag twee Wharfedale EVP-s15 topkasten bijgeleend en dus 4 topkasten op de versterker aangesloten, na wat testen vondt ik het toch zeker niet verkeerd gaan zelfs op zijn maximale ging de versterker niet eens clippen en ook het geluid bleef goed en vervormde dus niet. deze set stond in de huiskamer dus in een kleine ruimte dus heb het niet volledig kunnen testen. Na deze conclusie getrokken te hebben ben ik dus van plan eigelijk twee topkasten bij te kopen zodat ik op feesten 4 topkasten kan neer zetten.

Maar wat dan het volgende struikelblok is, is dat je geen extra bas geluid hebt en dus het geluid met 4 topkasten brengt, nu lijkt me niet niet zo'n probleem maar ben bang dat dit in de toekomst toch eens een probleem zou kunnen gaan vormen, als ik hier extra baskasten voor koop worden het waarschijnlijk de Lix series aangezien deze een stuk compacter zijn maar als ik die bijkasten bijkoop met bijpassende versterker kom ik weer op een flink bedrag uit waarvoor ik ook die Electro Voice set zou kunnen kopen.

Nu zit ik dus nog een beetje te twijfelen wat ik kan gaan doen,
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen !

Met vriendelijke groet,
Max van Meel
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
12-7-2004 20:40
Waarom wil je uitbreiden?

M.a.w.: indien je een geluidsset koopt voor 3000 euro, inzetbaar tot 150 personen, zal deze dan ook vaak gebruikt gaan worden? Indien je deze slechts een paar keer inzet zou ik in zijn geheel afzien van aanschaf en lekker gaan huren.

Anderzijds: een geluidsset aanschaffen met de eisen, het budget en de leeftijd die jij hebt zal niet simpel zijn. Waarom direct een EV Elimator set? Voldoet een Peavey set niet? De klant hoort het verschil niet, en met lagere kosten kun je meer mensen bespelen!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1855
12-7-2004 20:44
De reden waarom ik wil uitbreiden is omdat ik simpel weg te weinig volume heb met twee topkasten, deze topkasten moeten nu op vol vermogen spelen waardoor ze gaan vervormen.

Momenteel wordt de set niet zo heel intensief gebruik maar ik was wel van plan iets te kopen waar ik de komende tijd mee voorruit kan (OF het uitbreiden moet betaalbaar en makkelijk zijn!) zodat ik niet over 2 maanden mijn geludisset weer hoef te verkopen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
12-7-2004 23:01
Wat je eerst moet doen, is bepalen wat je wilt en waarom. Waaraan moet jouw geluidsset voldoen, wat zijn jouw eisen en wat zijn de eisen van je publiek?
Als je dat eenmaal echt zeker weet is het vervolgens een stuk makkelijker om te bepalen wat je nodig hebt.
Hou er rekening mee, dat perfectie een illusie is. Het kan altijd harder, dieper en zuiverder. Laat je niet afleiden door wat andere mensen hebben. Kijk enkel wat voor jouw toepassing nodig is.

Ik heb 50 mensen van geluid voorzien met 500 Watt tot en met 2000 Watt en het was altijd even gezellig. Veel mensen vinden de geluidsinstallatie nog niet half zo belangrijk als jij zelf.

Overigens: Door twee topkasten bij te zetten, gaat je geluidsniveau omhoog, maar als je ze in de buurt van elkaar plaatst, krijg je ook een iets betere bas-performance, door koppeling van de lagere frequenties.
Ook kun je altijd nog later, alsnog een baskast bij plaatsen (per twee topkasten).

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1855
13-7-2004 00:17
Inderdaad wat je zegt, Het is voor jezelf vaak belangrijker als voor de klant.

Maargoed, Om het even te verduidelijken: De set wordt gebruik voor all around feesten (met name disco's) Tot zo'n 150 man (aangezien ik met mijn eigen disco nog niet voor meer heb gedraaid). De bedoeling is dat het niet ál te groot wordt i.v.m. vervoer.
De feesten die ik doe zijn voornamelijk budget feesten € <200,- euro en dat is dus ook de reden waarom ik geen Funktion One set neer zet. wink ;)

Zelf denk ik dat 4 Toppen goed voldoet, maar zoals ik al aankaartte wil ik ook een set waar ik in de toekomst mee voorruit kan en kan dus kiezen of ik nu een grote(re) set koop of dat ik nu voor een paar centen twee toppen bij koop waar ik voorlopig goed mee voorruit kan en altijd nog kan veranderen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
13-7-2004 00:55
dat ik nu voor een paar centen twee toppen bij koop waar ik voorlopig goed mee vooruit kanen altijd nog kan veranderen
Wat wil je nog meer? Het lijkt bijna wel een antwoord op je eigen vraag wink ;).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1370
13-7-2004 01:19
Ze kosten toch geen drol...
Dj antonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 30-4-2016
Berichten: 74
13-7-2004 02:24
ben het helemaal eens met dhr rademakers!!
ben zelf ook nog niet zolang bezig:
maar waar het om gaat is dat de mensen tevreden zijn ,
en dat jezelf ook nog wat verdient en uiteraard het geluid niet te vergeten.
maar de glazen hoeven niet op de tafel te trillen van de bassen.
als het maar zuiver is en weer wat investeren als je een leuke cent verdient hebt. nl 2e versterker en eventueel 2 subs. anton
ik wou dat er sets bestonden zo groot als n mini toren.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1370
13-7-2004 02:37

dj anton schreef:

ben het helemaal eens met dhr rademakers!!
ben zelf ook nog niet zolang bezig:
maar waar het om gaat is dat de mensen tevreden zijn ,
en dat jezelf ook nog wat verdient en uiteraard het geluid niet te vergeten.
maar de glazen hoeven niet op de tafel te trillen van de bassen.
als het maar zuiver is en weer wat investeren als je een leuke cent verdient hebt. nl 2e versterker en eventueel 2 subs. anton
Toch is dit weer behoorlijk relatief. Natuurlijk hoeft het niet te beuken..

Het hoeft inderdaad niet, maar god wat is het lekker als het dat wel doet. En dat denkt een groot deel van je klanten ook als het er op aan komt. Ik zie hier menig drive-in nog draaien met 2 (budget) topjes. Ik doe het nooit meer. Ook al zou het genoeg zijn, ik ben verslaafd aan het volle mooie geluid van een actief gescheiden systeem met extra subs.

Daarnaast denk ik dat velen best nog wel eens schrikken als ze voor de speakers staan op het moment dat er lekker hard wordt gedraaid. Ik moet zelf ok toegeven.... Ik sta er meestal ook achter, maar ik weet hoe mijn set klinkt als ik voluit sta te draaien, en daarom ben ik ook langzamerhand op zoek naar iets anders (niet dat het erg slecht is, maar mijn eisen zijn gestegen).
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1855
13-7-2004 18:34
Volkomen gelijk, het is inderdaad een stuk leuker als je op een feest staat met een set die meer als genoeg vermogen levert, en je er flink mee kan beuken, maar daar komt bij de feesten die jij verzorgt zijn vaak (de wat) serieuzere feesten en worden beter betaald, dus het aanschaffen van een nieuwe geluidsset kan ook makkelijker.

Zoals ik al vertelde zijn de feesten die ik doe veelal budget feesten (<200 euro) dus zit er dat niet in zoals je begrijpt !

Terug naar forum Reageer (zonder quote)