Forum > Geluid

omroepen

(95 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
5-7-2004 19:41
bij het ''jongeren centrum'' waar ik vrijwilleger ben hebben we buiten een heel groot veld en daar zijn de kinderen 3/4 van de dag. nu is het punt dat we dingen willen omroepen op dit veld zodat alles goed verstaanbaar is.
wij doen dit nu met een hoorn? van peavey(zo'n ding wat boven in een speaker zit laugh :D ) een ouwe versterker een een rotte mic.
de verstaanbaarheid van deze set is het laatste jaar erg achteruit gegaan, veel gekraak bij het omroepen ed. en steeds slechter verstaanbaar.

nu willen wij (als het niet te duur word) iets nieuws alleen heb ik geen idee wat we eventueel zouden moeten aanschafen.
het word enkel gebruikt voor omroepen dus geen achtergrond muziek oid.

heb iemand hier ervaring mee?

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
5-7-2004 20:11
Voor uitsluitend spraak/omroepen kom je waarschijlijk uit bij een 100 volt systeem met bijbehorende hoorns. Voordeel van een 100 Volt systeem is dat ze gemaakt zijn om veel kleine speakers aan te sluiten (zoals je dat in veel winkels e.d. ziet). Als er rondom het veld een aantal opgesteld worden dan bereik je daarmee een prima verstaanbaarheid zonder dat het echt hard hoeft te gaan.
Vraag is alleen, wat is het budget? Niet te duur kunnen we weinig mee. De een vind 1000 euro een schijntje voor 'n setje speakers, de ander moet er 2 jaar voor kromliggen. Dus noem een concreet bedrag dan kan er worden gerekend.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
5-7-2004 20:46
het idee van om het veld een aantal speaker is niet zo geweldig want dan moeten we allemaal sleuven graven voor de kabeltjes het liefst een ''grote'' speaker ofzo...

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
5-7-2004 20:51

djmouse schreef:

het idee van om het veld een aantal speaker is niet zo geweldig want dan moeten we allemaal sleuven graven voor de kabeltjes het liefst een ''grote'' speaker ofzo...

dj mouse
dan krijg je het probleem dat je vooraan de mensen het gehoor uit hun oren blaast, en dat ze je achteraan nog niet kunnen horen...
Music is what feelings sound like...
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
5-7-2004 20:57
het heb tot een jaar geleden perfect gewerkt de hoorn staat op het dak van het clubgebouw en is naar het veld gericht.
alleen achteraan is het slecht te horen/verstaan...
we hebben er aan gedacht om nog zo'n hoorn bij te kopen en die achterop het veld te zetten maar dat was uiteindelijk niet echt een goed idee omdat we dan een geul naar achter moeten graven +- 150 meter door een puingrond.

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
5-7-2004 21:07
Hoe vaak wordt het veld gebruikt? als het niet te vaak is dan zou je ook nog kunnen overwegen om gewoon een flinke kabelhaspel te nemen en die op de dagen gebruikt wordt met 2 hoorns op een simpel statiefje.
In ieder geval zou ik dan 2 hoorns op het dak van het gebouw zetten, zo ver mogelijk uit elkaar en dan gericht op het veld. Dan worden de mensen iets minder snel weggeblazen. Als je met 2 hoorns toe kunt dan heb je ook geen 100 volt systeem nodig (ze zijn met een beetje zoeken ook in gewone 8 ohms uitvoering te krijgen), zodat je toekan met een simpele versterker. Ik denk zelfs dat je met een lichte hifi versterker toe kan omdat de versterker slechts korte tijd wordt belast telkens en bovendien hoorns vrij efficient zijn en dus weinig vermogen nodig hebben. Het gemis van een microfoonaansluiting is wel op te vangen met een los microfoonversterkertje.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
5-7-2004 21:56
het veld word gebruikt van dinsdag t/m zaterdag van 10 tot half 6 dus het idee met haspeltjes en losse statiefen is niet ideaal....

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-7-2004 22:32
ik heb laatst een nieuwe 100 volt 60 watt versterker gekocht voor onze atletiekvereniging. daarbij hebben we 4 100 volt 15 watt philips hoorns hangen.

deze hangen aan 1 kant van het veld boven de kantine gericht op het veld. het voordeel van versterking vanaf 1 punt is dat je geen last hebt van echo's, als je hoorns verdeeld langs de kant hangt (zoals bij veel andere club's) krijg je echo's als je niet precies in het midden staat. ik vind dit zeer iritant. zorg er wel voor dat je de hoorns voldoende hoog hangt.

ik zou een klein versterkertje aanschaffen van zo'n 30-40 watt en 2 hoorns. hier kan je je prima verstaanbaar mee maken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
5-7-2004 22:34
wat zou zo'n setje ongeveer kosten?

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-7-2004 22:38
keb hier nog een 30 watt ampje staan, en voor hoorns kan je op marktplaats kijken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)