Forum > Licht

openluchtfestival: advies?

(149 reacties. Pagina 1 van 15)
Moderator(s): Dré
OneAssStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2004
Laatste: 20-7-2004
Berichten: 22
20-6-2004 18:06
Hoi!

Ik ben eigenlijk een geluidsman, maar zoals wel meer gebeurt, moet ik ook af en toe de lichten voor mijn rekening nemen - meestal wat pars en een gewone sturing (heel zelden DMX).
Nu sta ik voor het volgende probleem: samen met enkele vrienden, organiseer ik al al enkele jaren een openlucht rockfestival, waar ik dus ook geluid en licht doe. We worden al elk jaar een beetje groter (we schatten de opkomst voor de komende editie (14 augustus) op een 1000-tal), en het is nu toch eens tijd om het licht wat meer aandacht te geven.
Wat we reeds ter beschikking hebben via een uitleendienst, zijn 4 powerbars (van IES) met dus telkens 4 par64 spots. Ook hebben we een klein dmx-tafeltje en een volgspot (2500 watt).

Hebben jullie toevallig wat suggesties voor uitbreiding via verhuur? Ik dacht bijvoorbeeld aan MH's, scans, hazers, strobos, fresnells, enzovoort. Het podium is 10 op 6 meter, maar de overkapping komt wel tamelijk laag boven het podium (ongeveer 3 meter - met een gesjorde constructie). Bovendien is er na het rockfestival ook nog een fuif (ook openlucht, uiteraard).
Of raden jullie het gebruik van intelligent licht liever af, aangezien ik daar nooit mee gewerkt heb? Dan beter gewoon wat extra pars?

O ja: aan die gesjorde constructie zou ik niet teveel ophangen, dus een groot deel van het budget zal naar trusses enzo moeten gaan.

Ons budget is ongeveer 6 á 700 euro, inclusief btw en liefst ook inclusief levering en plaatsing.

Nog een probleempje is dit: aangezien ik nog nooit met MH's en ander intelligent licht heb gewerkt (ik ken wel de mogelijkheden, en wat achtergrond vanop www. sale. nl), is het misschien best dat alles al een dag op voorhand geplaatst kan worden, zodat ik toch al het een en ander kan uittesten. Dat is natuurlijk niet nodig als we een lichttechnieker bijhuren, maar dat zouden we liefst niet doen (past niet echt in het concept van het festival - niemand wordt betaald...). Ik krijg de avond zelf wel wat hulp voor het geluid, dus het is niet zo dat ik op mijn eentje licht én geluid zal moeten doen.

Sorry voor deze lange eerste post, maar ik hoop toch op nuttige antwoorden...

Wannes
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-6-2004 18:25
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 20-6-2004 18:31
Als je nog nooit met intelligent licht hebt gewerkt denk ik toch enigsinds dat het voor jou geen extra toegevoegde waarde is.
Bovendien zal zeer waarschijnlijk de stuurtafel van b.v. de mh's of scans het grootste "struikelblok" voor je zijn.

Denk toch eerder dat wat extra par lampen rookmachine
/Hazer en misschien blinders meer toevoegd aan je rockfestival.

Martin.
kvm entertainment
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
20-6-2004 18:30
Kun je die gesjorde constuctie voor de overkapping niet vervangen met een fatsoenlijke trussconstructie? Dat ziet er al meteen netjes uit en je hebt als voordeel dat je daar je boxen aan kunt ophangen (als die daarvoor gemaakt zijn natuurlijk). Boxen boven het publiek is altijd beter, heb je veel meer rendement.

Als licht zou ik niet meteen beginnen met intelligent licht als je er nog geen ervaring mee hebt. Zoals al gezegd zijn blinders wel een goed idee voor het rockconcert en eventueel 4 grote 3000W strobes (Martin Atomic).

Als extra dan nog een stuk of 6 4-bars met par64 en een een fikse rookdoos dan is het geld al wel op lijkt me.

[edit]
Laat me jullie nog wel even complimenteren met het idee en de opzet. Zoiets zou veel vaker moeten voorkomen. Ik ben zelf ook vrijwilliger bij een geluidsstichting en zou zulke dingen vaker willen zien. Ga zo door en veel succes!
[/edit]
Volgende keer Peter!
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
20-6-2004 18:37
Er is op dit moment hier in het park in Nieuwegein ook zo'n festival, geinbeat, en ik ben er net geweest. 2 podia (1 in tent) en alle lampe die er hange:

32 parretjes (500 watt)
2 grote theater spots

en dat dus in totaal, en niet per podium.
als je zo kijkt lijkt het weinig maar meer hebben ze daar eigenlijk niet nodig.
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
20-6-2004 18:50
aangezien het om een rock festival gaat zeker een strobe(atomic3000 van Martin),2 blindners en moving heads(het aantal hangt van het budget af.
indien ik de belichting mocht doen (en ik moest me niet aan een budget houwde)zouw ik achteraan het podium een truss zetten met 2blindners op de hoeken en dan 2 barren met 4 par 56(of 64)en 6 heads(movitec sl250 of iets dergelijks) en de atomic en als frontlicht 2statieven met op elk een bar met 4par56 en die gewoon wit laten (of met die vleeskleurige lee filter waarvan de nr mij even ontgaat ik denk een 152 of zoiets) en bij de fuif deze dan omdraaie maar wel met gekleurde filters.en als het budget het dan nog zouw toelaten nog eens 4 heds of scans in het publiek(bij het licht en geluids tentje of whatever).
Welk type je van heads je kiest hangt af van het verhuur bedrijf en je budget als het van mij afhing zouwen Martin 250+ maar de movitec sl250 doen het ook wel goed.
exit night into LIGHT
OneAssStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2004
Laatste: 20-7-2004
Berichten: 22
20-6-2004 18:52

Peter schreef:

Kun je die gesjorde constuctie voor de overkapping niet vervangen met een fatsoenlijke trussconstructie? Dat ziet er al meteen netjes uit en je hebt als voordeel dat je daar je boxen aan kunt ophangen (als die daarvoor gemaakt zijn natuurlijk). Boxen boven het publiek is altijd beter, heb je veel meer rendement.
[edit schreef:

Laat me jullie nog wel even complimenteren met het idee en de opzet. Zoiets zou veel vaker moeten voorkomen. Ik ben zelf ook vrijwilliger bij een geluidsstichting en zou zulke dingen vaker willen zien. Ga zo door en veel succes!
[/edit]
Bedankt voor het compliment!
We zouden toch graag die sjorconstructie behouden, omdat dat wel bijdraagt aan de 'eigenheid' van ons festival. Het ophangen van die boxen is inderdaad geen slecht idee, maar het is niet echt nodig, we komen ruimschoots toe qua rendement.

Aan blinders had ik zelf ook al wel gedacht, ja, en dan wat extra pars erbij... maar misschien zou ik dan toch wel wat experimenteren met twee movingheads of scans ofzo - als ik het goed begrijp, leveren sommige verhuurfirma's die compleet met een controller waar al het een en ander in geprogrammeerd zit. Dat zou het toch wel wat makkelijker maken. Trouwens, ik heb al eens wat zitten neuzen in handleidingen enzo, en echt moeilijk lijkt mij dat niet.

Of komt dat misschien belachelijk over, als er slechts twee MH's zijn? Langs de ene kant neem ik zo minder risico's op gebied van weggegooid geld (als ik er niet mee kan werken), langs de andere kant is de bediening niet moeilijker of makkelijker als het er nu veel of weinig zijn (tenminste, als ze naar hetzelfde kanaal luisteren).

alvast bedankt voor jullie antwoord!
OneAssStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2004
Laatste: 20-7-2004
Berichten: 22
20-6-2004 19:00

stekelvarke schreef:

indien ik de belichting mocht doen (en ik moest me niet aan een budget houwde)zouw ik achteraan het podium een truss zetten met 2blindners op de hoeken en dan 2 barren met 4 par 56(of 64)en 6 heads(movitec sl250 of iets dergelijks) en de atomic en als frontlicht 2statieven met op elk een bar met 4par56 en die gewoon wit laten (of met die vleeskleurige lee filter waarvan de nr mij even ontgaat ik denk een 152 of zoiets) en bij de fuif deze dan omdraaie maar wel met gekleurde filters.
dit lijkt me inderdaad geen slecht idee - maar zou het niet logischer zijn om juist achteraan twee statieven met fourbars te plaatsen, en vóóraan een truss met pars, blinders en heads? Op die manier kunnen meteen ook de heads gebruikt worden voor de fuif.. of zie ik iets over het hoofd?

Ha ja, nu ik erover nadenk, ik zie inderdaad iets over het hoofd: nu kunnen de pars niet meer voor het publiek gebruikt worden... tenzij de statieven van vanachter naar voor verplaatst worden, en dan moeten we niet eens die filters vervangen.
Dries MeesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-11-2003
Laatste: 4-5-2008
Berichten: 91
20-6-2004 19:04
Waa ergens in belgië is het?
als het in Oost vlaanderen is wil ik wel een handje toesteken(als ik thuis ben wink ;) )
Dries Mees
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
20-6-2004 19:13
is er een apparte licht en geluids man of mag jij zo helemaal in je eentje het geluid,licht en montor mix doen? als er iemand is die het licht voor zich kan nemen zijn mh's niet zo overbodig dan kan je er zelfs 4 nemen.Maar eerst tog en strobo,blindners en extra parren
exit night into LIGHT
OneAssStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2004
Laatste: 20-7-2004
Berichten: 22
20-6-2004 19:24
het is in wolvertem/meise (in Vlaams-Brabant dus, vlakbij Brussel).

Ik zal niet alles alleen moeten doen, neen, maar ik ben wel de 'baas' wink ;) . Een vriend (of misschien 2) van me komt helpen met het geluid, maar die weet al helemáál niets over licht...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)