Forum > Geluid

Crossover bypass

(52 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
18-1-2003 21:49
Hoi mede soundlovers wink ;)

het werd eens tijd om een crossover aan te schaffen, vond ik zo happy :) Nu vraag ik me af of deze eigenlijk makkelijk gebypassed kunnen worden. M'n oogje heb ik namelijk (voorlopig) laten vallen op de Behringer CX3400 ( www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=CX3400&lang=eng ) maar in de manual ervan kom ik zoiets niet echt tegen...

Waarom een bypass? Op kleine feestjes gaan alleen de topkasten mee, dus het zou wel handig zijn als daar ook bassen in zitten happy :)

Als het er niet op zit, is het ook geen ramp natuurlijk - dan maak ik een alternatief circuit tussen equalizer en amps met een schakelaartje - maar het zou toch handig zijn...

Zijn er nog suggesties voor een fijne crossover? Zo'n digitale (DPRA) is weer net ff niet nodig omdat er dit jaar nog veel andere leuken dingen op het verlanglijstje staan, dus graag niet duurder dan nodig.

En nog iets, in de subjes zit al een joekel van een *filter*, die moet ik dan natuurlijk ook deactiveren, toch?

Thx a lot

Eric
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
18-1-2003 23:30
Zelf heb ik ook een super x van Behringer, tot volle tevredenheid.
Let er wel op dat er op de achterkant bij elke uitgang een invert schakelaar zit, en die moeten allemaal uit staan. Het word niet erg uitgebreid besproken in het boekje, maar als er één verkeerd staat dan word het signaal geïnvert, en klinkt het voor geen meter.

Verder kan ik je van harte aanbevelen om de bas op mono te zetten. (middenste knopje).

Wat betreft bypass. Je zult dit op geen enkel aktief filter zomaar terugvinden. Door zo'n switch per ongeluk om te zetten kun je immers (als je met hoorns voor het hoog werkt) je speakers in 1 tel opblazen.

Maar ik herken je probleem, want wij hebben ook verschillende opstellingen. Ik heb dat opgelost door bij elke uitgang aan de achterkant een wissel-schakelaartje te zetten (2 polig met 0 stand om geen sluiting te maken) Voor alle duidelijkheid, op dit schakelaartje ziten dus 6 soldeeraansluitingen.
Op de middenste komt je uitgang en op de buitenste respectievelijk je direct- en je crossignaal.
Welke je de mogelijkheid geeft om het inkomende signaal direct door te schakelen naar het uitgaande signaal.
Maar dit is niet iets waar je aan moet beginnen als je niet al te technisch bent en niet netjes kan solderen.
Je moet ook telkens er op letten dat je 2 draadjes moet schakelen.
de hot en de cold signal draadjes. En je mag die niet door de war halen.

En als je nu niet weet waar ik het over heb, dan moet je er niet aan beginnen!
Maak dan maar een uitwendige omschakelmogelijkheid. En zorg er dan wel voor dat je nergens een draadje door de war haalt, anders kun je de zekeringen klaar leggen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
19-1-2003 00:37
Dank je voor de verhelderende reactie Tom happy :)

had ik wel gedacht van die bypass... Ik knutsel zelf wel iets in elkaar, is weer leuk hobbyen happy :) Ik ga er toch een extern 19" 'bakkie' van maken maar ja, wel idd. iets verzinnen voor de onwetenden (220 op de knop zetten of zo razz :p )

Tom schreef:

En als je nu niet weet waar ik het over heb, dan moet je er niet aan beginnen!
Maak dan maar een uitwendige omschakelmogelijkheid. En zorg er dan wel voor dat je nergens een draadje door de war haalt, anders kun je de zekeringen klaar leggen wink ;)
Neuh, een beetje weet ik er wel van hoor happy :) Dat komt wel goed wink ;)

Tom schreef:

Let er wel op dat er op de achterkant bij elke uitgang een invert schakelaar zit, en die moeten allemaal uit staan.
Je meent het laugh :D heeft laatst toch wel nut gehad, had ff wat spullen bijgehaald voor een big party en blijkbaar zaten die speakers dus niet in fase met de mijne. (en ja, bij mij zit het netjes, pin 2 = hot)

Maareuh... die passieve cross van de subs moet ik dus wel ff disablen he?? (ja logisch eigenlijk)
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
19-1-2003 23:04
Tom,

welke versie heb jij eigenlijk, de CX2310 of de CX3400 ?

De 3400 heeft beperkte limiter mogelijkheden maar de 2310 heeft er helemaal geen, of zie ik dat verkeerd? shocked 8O

Kan ik dan misschien beter de 2310 kopen in combinatie met deze limiter: www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=MDX1400&lang=eng ? Dat ding kost ook 3 keer nix (en het ziet er nog razz :p uit ook)

Je ziet wel weer dat ik hier niet veel kaas van gegeten heb sad :(
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
19-1-2003 23:19

Eric schreef:

Tom,

welke versie heb jij eigenlijk, de CX2310 of de CX3400 ?
Kan ik dan misschien beter de 2310 kopen in combinatie met deze limiter: www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=MDX1400&lang=eng ? Dat ding kost ook 3 keer nix (en het ziet er nog razz :p uit ook)

Je ziet wel weer dat ik hier niet veel kaas van gegeten heb sad :(
Ik heb de oude versie van de 3400. Die heette toen de cx2300.
maar de 2310 die jij bedoeld is de uitgeklede versie.
Je vind de 2300 nog regelmatig in prima staat op de marktplaats, maar meestal vragen ze er € 130,- voor en dat is toch wel wat veel als je weet wat de 3400 nieuw kost.
Ik zou dus voor de 3400 gaan als je er eentje nieuw wilt kopen.
En daar zit inderdaad een, zei het simpele, limiter op.
Ik vind hem voldoende, en we hebben nog een aparte enhancer ervoor (cross) zitten.
Compressors moet je niet gebruiken, dat haald de hele dynamiek uit je muziek.

Een autocom is ook een prima safety, mits juist ingesteld.
Maar denk er om, het is ondanks een limiter nog altijd mogelijk om luidsprekers op te blazen hoor.
En een slecht ingestelde limiter is geen gehoor.
Wij hebben één regel: 0 DB naar de versterkers is de grens, met een piek van heeeeeeel soms 3 db.
Je ziet bij ons dus zelden de limiter oplichten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
19-11-2004 12:33
Hoi jongens, sorry dat ik dit topic schop, maar wou geen nieuwe aanmaken;

Ik heb de Behringer CX2310, en wil graag de bassen op de subwoofer uitgang aansluiten (dus mono, en omdat de Bose 1801 nog maar 1 uitgang het doet, is dit mooi. Bovendien zijn de speakers 8 ohm, wordt netjes 4 ohm = 400 echte Watts ;-). De toppen (JBLSF25) wil ik als top spelen laten, dat geregel vanaf hoeveel Hz enzo komt wel.

Maar nu aansluiten; opzich ziet het simpel uit, je hebt 2 ingangen en 5 (in voor subwoofer) uitgangen. Echter staat op het linker ingang's kanaal "Not used" dus, daarom zat ik in de knoop een beetje.

Nu toch gewoon deze gebruiken? En omdat het toch korte afstanden zijn, kan ik gewoon 2 pinnen gebruiken per XLR? (dus +/- neem ik aan..) Maar nu komt het; de sub is vrijwel simpel (is maar 1 uitgang). Maar het hoog wil ik in stereo, dus moet ik van links EN rechts de "High output" gebruiken?

Hele vriendelijke groet,
Edie

Dré bedankt voor snelle leverering ;-)
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
19-11-2004 12:39
Ehm Edie,

je moet eens goed kijken op de achterkant van je 2310. De "Not Used" connectie is enkel van toepassing als je 3-weg mono wilt draaien, je hebt van de 4 uitgangen dan namelijk 1 uitgang over, en tevens heb je slechts één ingang nodig.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
19-11-2004 12:44
Ahhh, dan ben ik al een stuk verder, bedankt.

Dus bij de ingang XLR (de grond samen, en dan + en - gebruiken..) en de uitgangen, als ik zo zie hou ik er 2 over..?

Nouja, ik gebruik de sub functie, dan heb je over; "High" - "Mid" - "Low". Ik neem aan dat je één van deze toch maar gebruiken moet, of moet je kabels gaan samenvoegen? In de beschrijving van Behringer kom ik er niet uit (staat ook helemaal niet zo beschreven..)

Edie
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
19-11-2004 12:50
Ik snap niets van je relaas sad :( En volgens mij snap jij niet hoe een cross werkt...

Het is heel simpel... Gewoon links/rechts aansluiten op de ingang van je cross. Je "sub" op de subuitgang (als je het zo dus graag hebt). Lijkt mij dat deze automatisch de som van het binnenkomende signaal krijgt. En dan sluit je je toppen gewoon in stereo aan, op de high output.

Overigens niet echt een goede manier van werken zo...
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
19-11-2004 12:52
Neehoor, zo hoe je het nu zegt snap ik het, en zo dacht ik ook dat het moest.

Je houdt over dan;
-Mid/Low
-Not udes Input
-Low/Low

Nog 1;
Bij de rechter High Output staat ook 'Not used' maar dus gewoon gebruiken neem ik aan..?

Mvg Edie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)