Forum > PC related Forum

bewijs legaal downloaden

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
13-4-2004 20:34
om te beginnen met een voorbeeld.
op de site van de tmfawards (www.tmfawards.nl ) is er de mogelijkheid om muziek te downloaden, maar hier moetje wel voor betalen (heel ingewikkeld allemaal met kredieten etc).
stel nou dat ik die nummers op een cd brand en dan er mee ga draaien.
de buma stemra komt langs en die vragen: meneer kan u bewijzen dat u die NIET illigaal gedownload hebt.
hoe moet je dat dan bewijzen!?!
 
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
13-4-2004 20:45
Je krijgt voor elk downgeload nummer krijg je een zogenaamde licentie. Deze licenties blijven op je computer en kan je daar volgens mij ook niet vanaf halen (anders is kopieren weer ontzettend makkelijk). Goede vraag dus. Mailtje sturen naar BUMA/STREMA.

Op music stream www.planet.nl/planet/show/id=743987# staat aardig wat info.
correct me if I'm wrong...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-4-2004 20:52

dj fleur schreef:

om te beginnen met een voorbeeld.
op de site van de tmfawards (www.tmfawards.nl ) is er de mogelijkheid om muziek te downloaden, maar hier moetje wel voor betalen (heel ingewikkeld allemaal met kredieten etc).
stel nou dat ik die nummers op een cd brand en dan er mee ga draaien.
de buma stemra komt langs en die vragen: meneer kan u bewijzen dat u die NIET illigaal gedownload hebt.
hoe moet je dat dan bewijzen!?!
Denk dat deze vraag in het pc gedeelte thuishoort.
Ook kan je even zoeken deze vraag is reeds meerdere malen voorbij gekomen. Bewaar de rekening van de gedownloade nummers, dat is je bewijs.

Zie o.a. ook buma stemra verhaal zelf gebrande CD's zijn officeel niet toegestaan.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-4-2004 20:57

ME schreef:

Je krijgt voor elk downgeload nummer krijg je een zogenaamde licentie. Deze licenties blijven op je computer en kan je daar volgens mij ook niet vanaf halen (anders is kopieren weer ontzettend makkelijk). Goede vraag dus. Mailtje sturen naar BUMA/STREMA.
ben je mooi klaar mee! als je je pc een keer formatteerd, ben je ze dus kwijt en heb je niks meer. ik mag hopen dat daar andere oplossingen voor zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
13-4-2004 21:17

kvm schreef:

dj fleur schreef:

om te beginnen met een voorbeeld.
op de site van de tmfawards (www.tmfawards.nl ) is er de mogelijkheid om muziek te downloaden, maar hier moetje wel voor betalen (heel ingewikkeld allemaal met kredieten etc).
stel nou dat ik die nummers op een cd brand en dan er mee ga draaien.
de buma stemra komt langs en die vragen: meneer kan u bewijzen dat u die NIET illigaal gedownload hebt.
hoe moet je dat dan bewijzen!?!
Denk dat deze vraag in het pc gedeelte thuishoort.
Ook kan je even zoeken deze vraag is reeds meerdere malen voorbij gekomen. Bewaar de rekening van de gedownloade nummers, dat is je bewijs.

Zie o.a. ook buma stemra verhaal zelf gebrande CD's zijn officeel niet toegestaan.

Martin.
dus die nummers die je dan download mag je alleen op je computer hebben, want cd's branden mag niet shocked 8O
 
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-4-2004 21:28
De digitale licentie wordt niet apart op je computer opgeslagen, maar is onderdeel van het wma-bestand. Behalve de (gecodeerde) muziek staat er dus ook welke rechten je hebt. Media Player weet dus of je alleen mag luisteren (en zo ja, hoe vaak nog of tot welke datum) of dat je ook mag kopiëren (en zo ja, welke rechten de kopie dan heeft). Zonder licentie kan de muziek niet worden gedecodeerd.

MP3 biedt deze mogelijkheid afaik niet, vandaar dat voor legale muziekbestanden het wma-formaat gebruikt wordt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-4-2004 21:30

dj fleur schreef:

Denk dat deze vraag in het pc gedeelte thuishoort.
Ook kan je even zoeken deze vraag is reeds meerdere malen voorbij gekomen. Bewaar de rekening van de gedownloade nummers, dat is je bewijs.

Zie o.a. ook buma stemra verhaal zelf gebrande CD's zijn officeel niet toegestaan.

Martin.
dus die nummers die je dan download mag je alleen op je computer hebben, want cd's branden mag niet shocked 8O Nou officeel mag je ze ook niet vanaf hardeschijf draaien
(in het openbaar) het zit allemaal heel vreemd in elkaar, en voorlopig zien ze het door de vingers mits je de orginelen bezit. (er zijn er veel die vanaf hardeschijf werken, denk o.a. maar aan de horeca)

Zie o.a in dit topic het verhaal van Sylvia, die heeft contact gehad met de buma.
www.new-line.nl/forum/read/?t=1538&p=11

Het downloaden via Kazaa e.a aanbieders is overigens legaal voor thuisgebruik (het is alleen verboden om op die manier muziek te delen op internet)
Zie voor een test met muziekaanbieders de Computeridee van deze maand. Bij verschillende betaalde aanbieders is niet alles te downloaden.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-4-2004 21:57
Dit klopt niet.

1. Je kan legale licenties kopen die je het recht geven een legaal gedownload nummer op cd te branden. Ook die cd is dan helemaal legaal.
2. Kazaa is op zich niet illegaal. Maar dat betekent niet dat (privé-)gebruik van muzieknummers die via Kazaa zijn gedownload ineens is toegestaan.
3. Of het openbaar draaien van muziek vanaf een harddisk niet is toegestaan hangt af van de interpretatie van de auteurswet. Die staat het toe om voor eigen gebruik een kopie te maken. Naar mijn idee (maar het is niet mijn juridische specialiteit) zou het openbaar draaien van die kopie daar best onder kunnen (en moeten) vallen. Volgens Buma-Stemra valt dit onder openbaarmaken, wat verboden is.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-4-2004 08:31

Victor schreef:

Dit klopt niet.

1. Je kan legale licenties kopen die je het recht geven een legaal gedownload nummer op cd te branden. Ook die cd is dan helemaal legaal.
2. Kazaa is op zich niet illegaal. Maar dat betekent niet dat (privé-)gebruik van muzieknummers die via Kazaa zijn gedownload ineens is toegestaan.
Het downloaden (van muziek) via Kazaa is toegestaan, maar als prive gebruik (huiselijke kring)van deze muziek niet is toegestaan wat kan je er dan mee? Het wordt niet voor niets gepromoot.
3. Of het openbaar draaien van muziek vanaf een harddisk niet is toegestaan hangt af van de interpretatie van de auteurswet. Die staat het toe om voor eigen gebruik een kopie te maken. Naar mijn idee (maar het is niet mijn juridische specialiteit) zou het openbaar draaien van die kopie daar best onder kunnen (en moeten) vallen. Volgens Buma-Stemra valt dit onder openbaarmaken, wat verboden is.
Dat vindt ik ook, als je het orgineel bezit moet je ook een kopie in het openbaar kunnen draaien.

Zie buma verhaal (met dank aan Sylvia):

3. Het draaien vanaf CDR (gekopiëerde cd's, eigen compilaties en mixen, legale MP3 downloads) én vanaf PC is officieel NIET toegestaan.

Bij gebrek aan een duidelijke regeling én omdat BUMA zich kan voorstellen dat mensen om uiteenlopende redenen hun legaal verkregen muziek vanaf een CDR (of PC, maar dat wordt door Buma nu niet gezien als de hoofdmoot) ten gehore willen brengen, wordt het onder punt 3 genoemde momenteel GEDOOGD, MITS je kunt aantonen dat je eveneens de originelen of downloadfacturen in je bezit hebt.

Ik had het adres hierboven al gepost maar in deze topic kan je vrijwel alle belangrijke informatie lezen dus voor het hele verhaal wederom :
www.new-line.nl/forum/read/?t=1538&p=11

Over Kazaa (e.a.) het volgende:
Downloaden is legaal, zelfs van auteursrechtelijk beschermde muziek. Dat is de uitspraak van minister Piet Hein Donner. (behandeling "uitvoering richtlijn auteursrecht" op 17 maart 2003) Hij heeft er echter wel bijgezegt dat het aanbieden van muziek via p2p-programma's niet mag. Je "shared files" mapje met muziek is dus illegaal. Voor de software geldt: up- en downloaden van free- of shareware is toegestaan, auteursrechtelijke beschermde software niet.

Martin.
kvm entertainment
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
15-4-2004 00:17

martijn schreef:

ben je mooi klaar mee! als je je pc een keer formatteerd, ben je ze dus kwijt en heb je niks meer. ik mag hopen dat daar andere oplossingen voor zijn.
Dan mag je ze gratis opnieuw downloaden. En zoals victor zegt behoren ze gewoon tot het WMA bestand. Alleen vraag ik het me af of de gebrande cd's beveiligd zijn???
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)