Forum > Geluid

Verschillende boxen in serie of parallel

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
12-4-2004 13:49
Voor een grote korfbalvereniging beheer ik een PA-installatie die qua samenstelling van componenten niet de schoonheidsprijs zal verdienen, maar om budgettaire redenen is het nou eenmaal niet anders:
- KODA-versterker 266-A, 2x200W (400W bridge) 8-16 Ohm
- 2 Peavey SPL4 FR boxen van 150W, 8 Ohm (met doorlus jacks)
- 2 KODA FR boxen van 280W, 4 Ohm (met enkelvoudige klemcontacten)
De installatie wordt hoofdzakelijk gebruikt voor buitenevenementen, het omroepen van mededelingen en achtergrondmuziek. Vanwege de grote oppervlakte die van geluid voorzien moet worden stel ik de boxen 2 aan 2 verspreid op, waarbij elk bij elkaar staand setje boxen (1 Peavey + 1 KODA) aan één kanaal hangt zodat je per opstelling het gewenste volume kunt instellen. Na veel op dit forum gelezen te hebben over impedanties, serie en parallel, clipping, etc. heb ik de volgende vragen (wellicht dom, maar ik heb geen electrotechnische achtergrond en wil niets verzieken):
Tot nu toe hing ik een Peavey en een KODA parallel aan 1 kanaal, maar dan wordt de impendantie dus 2,66 Ohm, de versterker gaat eerder clippen en wordt sneller warm. Veiliger is dus om ze in serie te zetten, de impedantie wordt dan 12 Ohm, hoewel dat alleen wordt geadviseerd bij gelijke boxen vanwege de geluidskwaliteit.
Vraag 1: kan/mag je boxen ook in serie zetten middels jackpluggen:
Versterker + naar Peavey-jack +
Versterker – naar KODA –
Peavey doorlusjack – naar KODA +
Vraag 2: hoewel ik dat zelf kan uitproberen, wat verwachten jullie t.a.v. verlies van geluidskwaliteit, merk je daar veel van op sportvelden of zal dat alleen merkbaar zijn in kleinere besloten ruimten?
Vraag 3: we hebben ook nog 2 Peavey basboxen van 400W. Hoewel ik voor mezelf besloten heb geen 6 boxen meer aan de versterker te hangen, is er toch een mogelijkheid om dit enigszins verantwoord wel te doen en er nog een redelijk volume uit te krijgen of is dit dezelfde vraag als een Trabant-motortje in de Ferrari van Schumi te zetten?
Alvast bedankt en complimenten voor dit forum!
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
12-4-2004 20:39
Vraag 1: al zet je ze in serie met behulp van kroonsteentjes. Voor je versterker maakt dat niet uit.

Vraag 2: door het in serie schakelen krijg je geen verlies van kwaliteit, tenzij de speakers elkaar nadelig beïnvloeden (wat best zou kunnen). Wat je wel als nadelig effect hebt is dat de versterker maar weinig vermogen zal leveren aan 12 ohm. Wel krijg je een bijna fool-proof systeem: je versterker zal niet gauw meer dichtslaan of heet worden. Hard zal het niet gaan. Waarschijnlijk kan je beter alleen de Peavey speakers aansluiten.

Vraag 3: Theoretisch kan dat wel: je zet de Koda en de Peavey speakers in serie (zoals je zelf al aangaf: 12 ohm) en daarmee parallel de peavey subs (stel even 8 ohm). De totale impedantie wordt dan 4,8 ohm. Praktisch gezien lijkt me dat een slechte oplossing.

Je versterker gaat dit niet allemaal trekken. Hij is veel te licht om al deze speakers netjes aan te drijven. Nog los van de belangrijke vraag of het gebruik van al deze speakers door elkaar een goed resultaat oplevert. Als de Peavey subs inderdaad een impedantie van 8 ohm hebben zou ik eerst proberen de Koda speakers weg te laten en de Peavey's gewoon parallel aan te sluiten. Luister eens hoe dat klinkt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
12-4-2004 21:39
Victor, bedankt voor je antwoord.
De Peavey-subs zijn inderdaad ook 8 Ohm, en hoewel ze parallel met de Peavey-speakers goed en redelijk hard gaan, wil ik de subs voor sommige evenementen niet gebruiken omdat je die voor microfoongebruik niet in een eigen richting kan draaien om zoveel mogelijk oppervlakte te bestrijken. Vandaar de voorkeur voor uitsluitend full range boxen.
De combinatie Peavey-speakers + KODA parallel klinkt wel goed (op +6Db uitgang van good old Dateq LPM7) zonder dat ik ergens in het rood kom, maar na een paar dagen struinen op dit forum twijfel ik wat, hoewel de versterker niet continu hoeft te zwoegen en buiten natuurlijk volop koeling heeft.
Ik zal toch eens uitproberen wat ik aan vermogen verlies in serie aan 12 Ohm (waarom staat er eigenlijk 8-16 Ohm op een versterker als je bij 12 Ohm al een heleboel kwijt bent???) en als ik toch alle 6 boxen wil gebruiken lijkt het me verstandig een extra versterker te huren.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-4-2004 12:35
Het in serie zetten van speakers mag alleen als de speakers IDENTIEK zijn. Zijn ze niet identiek, doe het dan NIET. De interactie tussen de speakers is dan totaal onvoorspelbaar (zelfs voor de gevorderde techneut).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
13-4-2004 13:09
Ondanks je "French" was dit luid en duidelijk, bedankt.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
13-4-2004 21:42

Berry schreef:

Ik zal toch eens uitproberen wat ik aan vermogen verlies in serie aan 12 Ohm (waarom staat er eigenlijk 8-16 Ohm op een versterker als je bij 12 Ohm al een heleboel kwijt bent???)
Dit effect is gewoon het gevolg van de Wet van Ohm. Een versterker zal dus in theorie aan 12 Ohm 1/3 van het vermogen leveren dat hij aan 4 Ohm levert (in de praktijk zal het om verschillende redenen iets meer zijn dan 1/3).

Staat er op de versterker "8-16 Ohm" dan is vooral belangrijk dat de *minimum* impedantie 8 Ohm bedraagt, dus dat je geen speakers van 4 Ohm mag aansluiten. Een maximum-impedantie is er eigenlijk niet, alleen neemt het vermogen dat kan worden geleverd steeds verder af. Je mag dus wel speakers van 40 Ohm aansluiten, je versterker zal prima blijven werken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
13-4-2004 22:53
Als de Peavey subs inderdaad een impedantie van 8 ohm hebben zou ik eerst proberen de Koda speakers weg te laten en de Peavey's gewoon parallel aan te sluiten.
Staat er op de versterker "8-16 Ohm" dan is vooral belangrijk dat de *minimum* impedantie 8 Ohm bedraagt, dus dat je geen speakers van 4 Ohm mag aansluiten.
Victor, tot je laatste reactie (bedankt voor de uitleg) had ik de volgende conclusies getrokken:
- geen Peavey en KODA in serie
maar wel:
- twee Peavey's FR van elk 8 Ohm parallel op 1 kanaal
- twee KODA's van elk 4 Ohm in serie op andere kanaal

Dit lijkt me de meest veilige oplossing, hoewel enige voorzichtigheid geboden is t.a.v. het kanaal met beide Peavey's aan 4 Ohm. Daarentegen verzorgen we hiermee geen feesten/disco's maar grote gezapige familie-evenementen waarbij het volume "functioneel" moet zijn dus loopt de versterker niet continu tegen rood aan. Misschien lees ik je beide quotes verkeerd (tegenstrijdigheidje?) maar om een lang verhaal kort te houden, ben je het eens met mijn gekozen oplossing?
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
13-4-2004 23:31
die oplossing is in jouw geval de beste
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
13-4-2004 23:48
Bedankt voor het meedenken en de tips wink ;)
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-4-2004 09:28

Berry schreef:

Victor, tot je laatste reactie (bedankt voor de uitleg) had ik de volgende conclusies getrokken:
- geen Peavey en KODA in serie
maar wel:
- twee Peavey's FR van elk 8 Ohm parallel op 1 kanaal
- twee KODA's van elk 4 Ohm in serie op andere kanaal

Dit lijkt me de meest veilige oplossing, hoewel enige voorzichtigheid geboden is t.a.v. het kanaal met beide Peavey's aan 4 Ohm. Daarentegen verzorgen we hiermee geen feesten/disco's maar grote gezapige familie-evenementen waarbij het volume "functioneel" moet zijn dus loopt de versterker niet continu tegen rood aan. Misschien lees ik je beide quotes verkeerd (tegenstrijdigheidje?) maar om een lang verhaal kort te houden, ben je het eens met mijn gekozen oplossing?
Ik had in je eerste post over het stukje "8-16 Ohm" bij de Koda versterker heen gelezen. Dit betekent echter dat de minimum impedantie van de aangesloten speakers 8 Ohm moet bedragen en dat je dus niet twee speakers van ieder 8 Ohm parallel mag aansluiten, omdat je dan een totale impedantie van 4 Ohm krijgt. Dit is redelijk ongebruikelijk, behalve in de laagste prijsklassen.

In feite heb je een andere versterker nodig. Op de Koda mag je officieel alleen de Peavey toppen aansluiten.

Hoe de versterker reageert als je toch een last van 4 Ohm aansluit weet ik niet, maar waarschijnlijk wordt de versterker te heet bij gebruik op hogere volumes. Je loopt zelfs het risico dat hij stukgaat (als de temperatuurbeveiliging niet voldoende is).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)