Forum > Geluid

dateq XTC x-fader curve + terminators vraagje

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
KeitaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2003
Laatste: 27-6-2004
Berichten: 9
5-4-2004 12:05
Hallo, ik ben misschien van plan een XTC te kopen. Alleen de x-fader heeft die een kort cut-in point of is het meer een beatmix x-fader? Kan dat ook (intern?) gemodificeerd worden naar een strakker cut-in point?
Dan nog een vraag over de terminators: is het een beetje redelijke kill? Ik lees -18 dB bij 400 Hz dat klinkt niet erg veel maar als ik uit ga van een 12dB/oct filter lijkt me dit redelijk sterk bij lagere freqs.

Heeft iemand misschien de PDF van de handleiding? De site van Dateq is half down?

bij voorbaat dank, Titus
PirkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2004
Laatste: 23-3-2006
Berichten: 12
5-4-2004 15:49
Ik heb een xtc (oude model)

Je kan niet de curve instellen en als je switched van het midden naar rechts/links komt er 3 db bij....
Jeroen GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2002
Laatste: 10-3-2008
Berichten: 46
5-4-2004 16:00
Ik heb zelf de XTC ook gehad en deze werkte op dat moment naar tevredenheid. Deze kanttekeningen wil ik erbij plaatsen :

- Crossfader geeft inderdaad een boost van 2.8dB in de hoeken tov de middenpositie waardoor het gebruik van de crossfader niet optimaal is (deactiveren : oranje draadje doorknippen).
- Terminators zijn goed en werken klikvrij echter ik heb ze in een set nooit echt gebruikt.
- VCA sturing voor de faders (dus nagenoeg storingsvrij) werkt wat traag waardoor hele snelle bewegingen van de faders iets achter lopen.

Inmiddels heb ik de XTC niet meer, dit laatste punt woog voor mij heel zwaar, maar ook kanalen tekort en mijn werk-situatie hebben me geholpen om deze beslissing te nemen.

Al met al is de XTC een kwalitatief goede mixer die ik met plezier heb gebruikt (ookal was dit maar een jaartje). Zoals met vele dingen : proberen in de winkel geeft het beste testresultaat.
You'll find me @ djresource
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
5-4-2004 16:10
Het is inderdaad een echte``overgang``crosfader.
Verder kan je er bijna niets mee, een fader die ze er dus beter af hadden kunnen laten!
KeitaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2003
Laatste: 27-6-2004
Berichten: 9
5-4-2004 16:27
Bedankt voor de replies. Jammer van die crossfader want voor de rest vind ik het echt een perfecte mixer. Dat een VCA fader "achter" zou lopen vind ik wel een vreemd verhaal waarom zou er vertraging in zo'n systeem zitten? Mijn Ecler Smac pro 40 heeft ook VCA op alle faders maar daar heb ik nog nooit last van gehad.
Dj MuckYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2003
Laatste: 2-3-2006
Berichten: 55
5-4-2004 16:30
Wil je gaan krassen dan? Want dan is het instellen van een crossfader toch alleen noodzakelijk. De Dateq is namelijk een echte mixmixer, wil je gaan scratchen neem dan een ecler hak 320 als het goed is heeft dre er nog paar op voorraad.
Breakbeat Isn´t It
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-4-2004 17:59

Jeroen G schreef:

Ik heb zelf de XTC ook gehad en deze werkte op dat moment naar tevredenheid. Deze kanttekeningen wil ik erbij plaatsen :

- Crossfader geeft inderdaad een boost van 2.8dB in de hoeken tov de middenpositie waardoor het gebruik van de crossfader niet optimaal is (deactiveren : oranje draadje doorknippen).
Connectortje loshalen werkt ook prima (en je hoeft dan ook niets door te knippen).
- VCA sturing voor de faders (dus nagenoeg storingsvrij) werkt wat traag waardoor hele snelle bewegingen van de faders iets achter lopen.
Yep. Voor normaal mixwerk geen probleem, voor turntablism een ramp. Maar daar is de XTC dan ook niet voor bedoeld (da's bijna racen in een vrachtwagen).

De reden dat de VCA's bij de XTC wat traag zijn is omdat er nogal wat filtering (om kraakgeluiden te voorkomen) wordt toegepast. Hoe "straffer" die filtering wordt toegepast, hoe trager de VCA wordt (op z'n jip en janneke uitgelegd).

Voor turntablism toepassingen is de HAK-360 van Ecler gewoon DE mixer onder de 1000 euro.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KeitaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2003
Laatste: 27-6-2004
Berichten: 9
5-4-2004 20:04

Dj MuckY schreef:

Wil je gaan krassen dan? Want dan is het instellen van een crossfader toch alleen noodzakelijk. De Dateq is namelijk een echte mixmixer, wil je gaan scratchen neem dan een ecler hak 320 als het goed is heeft dre er nog paar op voorraad.
Nee ik mix DnB waarbij snelle cuts wel een must zijn af en toe
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
5-4-2004 22:24
De vestax pcv-275 is dan een mooi alternatief. Hij heeft bijna dezelfde toonregeling als de XTC, en door de redelijk lange en zware line-faders is het ook een echte mixmixer.

Het voordeel van de vestax is dat daar wel een hele mooie crossfader op zit die lang mee gaat en je flink mee kan cutten. Hij is ook nog eens goedkoper dan de dateq.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-4-2004 11:28
Of de Stanton SMX-501. Ik denk dat deze mixer in DIT geval de beste keuze is. Prima geschikt als mix mixer MAAR vanwege alle instelmogelijkheden (en de super goede faders) OOK geschikt voor het stevige ragwerk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)