Forum > Algemeen Forum

Kabels

(59 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ TranceParanceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2002
Laatste: 25-4-2003
Berichten: 66
1-1-2003 13:52
Ik heb een mengpaneel van JB-systems (maar dat doet er eigelijk niet toe)
en had alle snoertjes netjes opgerold met van die handige dingetjes die je daar voor hebt. Nou heeft m'n moeder jaja.. sad :( alle snoertjes losgemaakt omdat zei ze, zo die snoertjes oververhit raakte met gevolg dat m'n kamer in de fik vliegt.
Ik zou graag willen weten of dit waar is want er ligt nou minstens 15 m. snoer op mijn tafel.

oja nog een:

..:: GELUKKIG & MUZIKAAL 2003 ::..
<[-_-]> DJ TranceParance <[-_-]>
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-1-2003 14:15

DJ TranceParance schreef:

en had alle snoertjes netjes opgerold met van die handige dingetjes die je daar voor hebt.
Nou ben ik toch benieuwd naar het soort "dingetjes" die daarvoor zijn, want mijn kabeltroep moet ook nodig eens opgeruimd worden.
Nou heeft m'n moeder jaja.. sad :( alle snoertjes losgemaakt omdat zei ze, zo die snoertjes oververhit raakte met gevolg dat m'n kamer in de fik vliegt.
Helaas heeft je moeder 2 dingen door elkaar gegooid. Wanneer je bijvoorbeeld haspels hebt voor gewoon 220, moet je ze altijd afrollen, omdat wanneer je dit niet doet en er gaat teveel stroom doorheen dit een "spoeleffect" gaat opleveren wat kan leiden tot kortsluiting. Echter bij geluidskabels, bijvoorbeeld de snoertjes van cd-mengpaneel en mengpaneel-versterker gaat het om minimale spanning en vermogen. Vandaar dat deze snoeren wel opgerold kunnen blijven. (correct me if i'm wrong) Voor de dunne speakerkabels gaat dit maar half op, omdat je daar met grotere vermogens werkt en met bijna dezelfde isolatie. Bij de dikkere kabel zit er zoveel isolatie omheen dat je deze weer wel opgerolt kunt houden.
Conclusie: Je kan de kabeltjes gewoon weer terugstoppen.

Greetz, Peter

(onder voorbehoud van behoorlijk "harde kern"* achtige fouten)
* Youp vant Hek gezien wink ;)
Volgende keer Peter!
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
1-1-2003 20:12
(onder voorbehoud van behoorlijk "harde kern"* achtige fouten)
* Youp vant Hek gezien wink ;) Haha, en natuurlijk de mongool en het zoontje van Youp! laugh :D

Maar ff to the point: vindt het knap als je ma je kamer in de hens
krijgt door luidsprekerkabels laugh :D happy :) wink ;)
Let niet op mij, ik ben dronken...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
1-1-2003 22:03
dineg die je moeder heeft? van die vuilniszal bind dingen, of heeft ze gewoon ty ripies.
maar inderdaad, laatst ook bij een feestje flinke haspel, niet afgerold..........
ging nogal wat vermogen doorheen peavey versterker van 2000 watt en nog wat lampies.
feesie afgelopen o kuttttttttttttttttttt haspel niet afgerold, nou flink warm shocked 8O shocked 8O , maaaar als ijj thuis met weinig vermogen staat te draaien zal het ammel wel meevallen, signaal kabels lijkt me ook geen kwaad kunnen, maaaar da week nie zeker
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-1-2003 23:39

DJ TranceParance schreef:

Ik heb een mengpaneel van JB-systems (maar dat doet er eigelijk niet toe)
en had alle snoertjes netjes opgerold met van die handige dingetjes die je daar voor hebt. Nou heeft m'n moeder jaja.. sad :( alle snoertjes losgemaakt omdat zei ze, zo die snoertjes oververhit raakte met gevolg dat m'n kamer in de fik vliegt.
Ik zou graag willen weten of dit waar is want er ligt nou minstens 15 m. snoer op mijn tafel.
Wat heb jij op als die snoertjes dan aangesloten zitten?
Als daar grote stroomverbruikers tussen zitten, en dat komt allemaal samen in zo'n stopcontaktenblokje van de gamma, dan kan ik me dat wel voorstellen dat het warm kan worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ TranceParanceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2002
Laatste: 25-4-2003
Berichten: 66
2-1-2003 10:13
ehm... 3 cd-spelers een draaitafel en een huis-tuin en kuiken versterker razz :p
de snoertjes zijn inmiddels alweer bij elkaar gebonden met van die witte klipjes, dat je het uiteinde door een dingetje moet schuiven en dat je het dan niet meer kan terugschuiven, hahaha leuk uitgelegd he?? maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel laugh :D
<[-_-]> DJ TranceParance <[-_-]>
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
2-1-2003 10:22
Hah, tyripjes, of hoe je dat ook mag schrijven. Neej hoor, je hoeft niet bang te zijn voor brand. Hooguit voor een storend signaal als je wat dunne isiolatie hebt op je draden.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-1-2003 10:22

DJ-Psycho schreef:

Helaas heeft je moeder 2 dingen door elkaar gegooid. Wanneer je bijvoorbeeld haspels hebt voor gewoon 220, moet je ze altijd afrollen, omdat wanneer je dit niet doet en er gaat teveel stroom doorheen dit een "spoeleffect" gaat opleveren wat kan leiden tot kortsluiting.
Dat je een haspel moet afrollen als je hem tot z'n volledige belastbaarheid wilt belasten klopt. Dat er sprake is van een spoelwerking klopt niet. Doordat er namelijk sprake is van 2 spoelen met tegengestelde wikkelzin, heffen de 2 zelfinducties elkaar op.

Waarom moet je een haspel dan wel afrollen? Omdat de kabel anders z'n warmte niet kwijt kan. That's it ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2003 18:15

DJ-Psycho schreef:

Hooguit voor een storend signaal als je wat dunne isiolatie hebt op je draden.
Een dikke isolatie geeft geen afscherming tegen storing.
Dat is niet van toepassing bij 230 volt draden, maar alleen bij signaal draden(bijv. cd naar mixer)
Een signaal draad bestaat uit één (of meerdere) middendraadjes, met daarom heen een gedraaide/gevlochten ommanteling.
De metalen ommanteling in de isolatie zorgt er voor dat er geen storing van stroomkabels of andere bronnen,
doordringt tot de signaaldraaden.

Toch is het raadzaam niet de stroomdraden paralel aan de signaaldraden te laten lopen, want storing word gauw opgepakt,
vooral bij de wat voordeligere kabels.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SteijntjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 3-6-2008
Berichten: 141
2-1-2003 18:35

DJ TranceParance schreef:

de snoertjes zijn inmiddels alweer bij elkaar gebonden met van die witte klipjes, dat je het uiteinde door een dingetje moet schuiven en dat je het dan niet meer kan terugschuiven, hahaha leuk uitgelegd he?? maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel laugh :D
Tierips, die ken ik wel laugh :D
MVG, Steijn Pelle

Terug naar forum Reageer (zonder quote)