Oude ILP eindversterker, "balanced input" maken, hoe?
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 27-12-2002 02:21 |
Hallo, Dit is de eerste keer dat ik iets schrijf/vraag op dit forum. Misschien moet ik me eventjes voorstellen. Ik heet René, en ben systeembeheerder bij een software house. En heb pc's en audio als hobby. Nu mijn vraag: Ik heb jaren geleden (20 jaar, goh das lang realiseer ik me nu ) een ILP 180 Watt Mosfet (module) eindversterker gebouwd. Die hangt nu nog steeds in mijn patch-kast, tussen het wat jongere spul. Werkt nog steeds perfect in combinatie met een 3-weg Studio set van Fane (de set is trouwens ook al zo oud). Ik wil nu mijn oude mengpaneel vervangen. Daar alle goede nieuwe mengpanelen een "balanced output" hebben, wil ik daar mijn oude ILP ook geschikt voor maken. Nu heb ik Dré's (engelse) technische uitleg wel doorgespit, maar het is me nog steeds onduidelijk hoe ik die eindversterker moet aanpassen. Maar misschien weet iemand van jullie hoe ik dat moet doen. Greetz, Webbie | |
These go to Eleven ... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 27-12-2002 02:40 |
Ik zou er een ILP/Amplimo 10k:10 trafo voor zetten. Je kunt wel gaan klooien met losse Op-Ampjes MAAR met zo'n trafo is het lekker vlot en lekker simpel klaar. Nadeel: Prijs. De trafo's van Amplimo die ik gebruik (+20dBu 10k:10k) kosten iets van 50 euro per stuk (per kanaal dus ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 28-12-2002 08:37 |
Dré schreef: Ik zou er een ILP/Amplimo 10k:10 trafo voor zetten. Je kunt wel gaan klooien met losse Op-Ampjes MAAR met zo'n trafo is het lekker vlot en lekker simpel klaar.Begrijp ik het nu goed uit je verhaal, dat ILP nog steeds bestaat, want ik heb me rot gezocht op Internet. Of is de naam nu vervangen door Aplimo? Worden die modules nog wel gemaakt? In die tijd dat ik de versterker bouwde (groot woord "bouwen", niks anders als wat modules met elkaar verbinden), waren ze heel erg populair om ze in te bouwen in speakers e.d.. Waren en zijn nog steeds heel erg betrouwbaar, hij staat hier elke dag nog steeds aan als huiskamer-versterking (niet op oorlogssterkte hoor!!) Nadeel: Prijs. De trafo's van Amplimo die ik gebruik (+20dBu 10k:10k) kosten iets van 50 euro per stuk (per kanaal dus ;-) Er zit nu een 3-polige XLR-chassisdeel in de versterker als "input", moet ik die nu vervangen door een 5-polige XLR ivm met "balancing". En als ik je goed begrepen heb, moet ik tussen de XLR en de eindtrappen die 2 trafo's zetten.Is er trouwens verschil in kwaliteit van mijn huidige ILP modules en de huidige eindtrappen? Als er echt verschil is, is het misschien de moeite niet meer op die ILP te "upgraden". Nogmaals bedankt voor je antwoord. Greetz Webbie | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 28-12-2002 09:35 |
Beste Webbie, Waarom wil je de ingangen eigenlijk balanceren? Een gebalanceerde uitgang op je mixer kan je probleemloos aansluiten op je ongebalanceerde versterkeringang. Alleen pin 1 en 3 doorverbinden in de XLR die je mixer ingaat. Alleen bij lange kabelafstanden of wanneer je kabel veel storing oppikt zou ik de moeite nemen die ingangen te balanceren. Als je de ingangen toch gaat balanceren hoef je geen 5-polige XLR te gebruiken. Gewoon 3-polig (zie de tech-docs op deze site). Tenzij je versterker nu voor zijn ongebalanceerde stereoingang één 3-polige XLR gebruikt, maar dat hoop ik niet. Victor Noordland | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 28-12-2002 09:42 |
Er is nog een goede reden voor balanceren: Signaalwinst! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
HansStandaard Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 30-4-2002 Laatste: 13-11-2014 Berichten: 315 | 28-12-2002 10:36 |
Tom schreef: Signaalwinst!ik dacht dat het voordeel van gebalanceerde signalen de kleinere gevoeligheid voor ruis en brom was? Dit omdat de storing die opgepikt wordt op beide draden komt, en dus ook in fase is, waardoor dit dus geen invloed heeft op je geluids signaal want dit staat in tegenfase op de 2 draden. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 28-12-2002 10:46 |
hans schreef: ik dacht dat het voordeel van gebalanceerde signalen de kleinere gevoeligheid voor ruis en brom was? Dit omdat de storing die opgepikt wordt op beide draden komt, en dus ook in fase is, waardoor dit dus geen invloed heeft op je geluids signaal want dit staat in tegenfase op de 2 draden. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 28-12-2002 11:26 |
Webbie schreef: Dré schreef: Ik zou er een ILP/Amplimo 10k:10 trafo voor zetten. Je kunt wel gaan klooien met losse Op-Ampjes MAAR met zo'n trafo is het lekker vlot en lekker simpel klaar.Begrijp ik het nu goed uit je verhaal, dat ILP nog steeds bestaat, want ik heb me rot gezocht op Internet. Of is de naam nu vervangen door Aplimo? www.amplimo.nl Worden die modules nog wel gemaakt? www.amplimo.nl/en-us/dept_23.htmlhij staat hier elke dag nog steeds aan als huiskamer-versterking (niet op oorlogssterkte hoor!!) Dan zou ik de verbinding gewoon ongebalanceerd houden.Is er trouwens verschil in kwaliteit van mijn huidige ILP modules en de huidige eindtrappen? Wellicht een beetje (maar of het hoorbaar is...). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 28-12-2002 20:29 |
victor schreef: Beste Webbie,Waarom wil je de ingangen eigenlijk balanceren? Een gebalanceerde uitgang op je mixer kan je probleemloos aansluiten op je ongebalanceerde versterkeringang. Alleen pin 1 en 3 doorverbinden in de XLR die je mixer ingaat. Alleen bij lange kabelafstanden of wanneer je kabel veel storing oppikt zou ik de moeite nemen die ingangen te balanceren. Ik wist niet dat je "balanced" en "unbalanced" kon combineren, dacht dat ze dan allebei "balanced" of "unbalanced" moesten zijn. Als je de ingangen toch gaat balanceren hoef je geen 5-polige XLR te gebruiken. Gewoon 3-polig (zie de tech-docs op deze site). Tenzij je versterker nu voor zijn ongebalanceerde stereoingang één 3-polige XLR gebruikt, maar dat hoop ik niet. Heb ik dus wel, gaat al 20 jaar goed, zonder "enge" draadlussen. Heb ik notabene in de electronica zaak (die nu failliet is) gevraagd hoe ik zaak moest aansluiten. Geen goed advies dus.Victor Noordland Victor, bedankt voor je reactie, Greetz Webbie | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 28-12-2002 20:55 |
Weer bedankt Dré, Ik heb even op die site Amplimo gekeken, en inderdaad ze verkopen daar die modules nog. Alleen een beetje weinig info over de modules. Heb jij weleens met die ILP's modules gewerkt Dré en weet je toevallig waar ik aansluitschema's kan vinden van die dingen. Zoals ik al zei, de site van Amplimo is een beetje magertjes. Sorry, dat ik alles vraag. Netwerkje bouwen, geen probleem, maar kwa electronica ben ik echt een leek. Maar ik vind het leuk om zelf dingen te maken, en als ze het dan nog doen ook..... ga ik uit mijn dak. Greetz Webbie | |
These go to Eleven ... |