Forum > Geluid

Plan nieuwe school installatie.

(77 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
15-2-2004 17:06
Beste mensen, op school krijgen we een nieuwe geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we het volgende plan bedacht.
Het is een zaal waar 200 man in kunnen. Op het podium kunnen 30 man tegelijk optreden. Het wordt gebruikt voor alles; toespraken, concerten, theater van alles. Nu hebben we het volgende bedacht:

1* Behringer MX 3282 32 kanaals mixer 8 subgroepen evt. A-H GL 220024 mixer
4* JBL Eon G2 speaker
1* JBL aktieve sub type ?
4* HK audio monitor type ?
4* Electrovoice RE 90 b theater microfoon
2* AKG WMS 40 HT draadloze spraak microfoon
2* Sennheiser EW 145 draadloze zang microfoon
1* Shure PG DMK 6 drumset
6* Shure Sm 57 instrument microfoon
9* Sennheiser E 845 zangmicrofoon
8* Behringer GI 100 Direct Box
1* Behringer DSP 2024P effect

Graag jullie op of aanmerkingen hierover.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-2-2004 17:08
Al aan statieven, microfoonstandaards, vliegkisten etc. gedacht in de begroting?
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
15-2-2004 17:11
Verder vind ik 1 actieve sub ERG aan de magere kant...
maak er dan op z'n minst 2, liefst 4 van (ook al gebruik je EON's).
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-8-2024
Berichten: 9476
15-2-2004 17:26
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 15-2-2004 23:46
mag ik deze installatie een beetje in twijfel trekken?
Zoveel microfoons heb ik nog nooit bij een school gezien shocked 8O ,
en zeker geen zaal voor 200 man.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 3-8-2024
Berichten: 998
15-2-2004 17:49
Tja, dat lijkt me inderdaad ook aan de ruime kant al die mics. Is het sowieso niet fijner om dan alle mics van 1 merk te nemen? Hetzelfde geldt voor je speakers. Waarom HK monitors en JBL's als fullrange speakers. 1 sub is niet echt gunstig gekozen, al is het alleen al voor de symetrie.

Ga je voor passieve monitors? Want dan moet je dus ook nog (een) versterker(s) hebben. Wat is het budget van je school? Want als ik jou lijstje bekijk dan gaat dat behoorlijk wat kosten...
Dance the night away!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
15-2-2004 17:50
Die sub zou een hele grote worden geloof 2* 18 inch OF we gebruiken 2 eon subs. De statieven en kabels e.d. zijn er al en worden gedeeltelijk gekocht maar het leek me niet echt nuttig om die erbij te zetten. @ TOm, 4 blazers, 2 fluitisten, 3 gitaristen, een bassist, 8 backing vocals, 3 zangers, een drummer, 2 keyboards, twee presentatoren, en een percussie-iemand? wink ;) is heel normaal hier. Alle speakers zijn aktief. Nee die micros zijn bewust van verschillende merken gekozen, ook met kijk op de prijs. Tot nu toe wordt het niet echt serieus genomen heb ik t id, zei ik het niet bergambacht?
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
15-2-2004 18:02

GoeieGast schreef:

Beste mensen, op school krijgen we een nieuwe geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we het volgende plan bedacht.
Het is een zaal waar 200 man in kunnen. Op het podium kunnen 30 man tegelijk optreden. Het wordt gebruikt voor alles; toespraken, concerten, theater van alles. Nu hebben we het volgende bedacht:

1* Behringer MX 3282 32 kanaals mixer 8 subgroepen evt. A-H GL 220024 mixer
4* JBL Eon G2 speaker
1* JBL aktieve sub type ?
4* HK audio monitor type ?
4* Electrovoice RE 90 b theater microfoon
2* AKG WMS 40 HT draadloze spraak microfoon
2* Sennheiser EW 145 draadloze zang microfoon
1* Shure PG DMK 6 drumset
6* Shure Sm 57 instrument microfoon
9* Sennheiser E 845 zangmicrofoon
8* Behringer GI 100 Direct Box
1* Behringer DSP 2024P effect

Graag jullie op of aanmerkingen hierover.
WOW GROTE SCHOOL, Op mijn school hebben we 1300 leerlingen en bijna niks....

Het eerste wat me opvalt. Grote installatie (helemaal voor 200 mensen). Hopelijk vast??? Maar in iedergeval is het moeilijk dit allemaal afteregelen. In scholen zijn meestal geen mensen met verstand van licht en geluid (meestal congierges sad :( ). Op scholen kan je het meestal beter simpel houden. Maar verder over de apparatuur.

Uitgebreide Mixer, heb je dat wel nodig. Verder zou ik liever niet zo'n budgetmixer kopen. 1100 euro voor een 32 kanaals mixer vindt ik wel HEEEEEL weinig.

Geluid vindt ik een beetje mager. Ik zou toch voor een wat betere (duurdere wink ;) ) luidspreker gaan of gewoon 2 eon's + 2 subs. Verder zou ik digitaal processen (driverack DBX). Zeker bij bandjes enz is het nodig toch wel veel headroom te hebben in je versterkers en speakers.

Microfoons:
1) Waarom zoveel, op mijn school zijn nog nooit meer dan 10 microfoons gebruikt. En als je keertje heel orkest moet uitversterken kan je voor 200 man ook wel zonder versterking of gewoon 2 "overall" microfoons gebruiken.
2) waarom zo veel verschillende, ik zou gewoon allemaal shure 58 nemen (vindt ik mooier klinken dan E 845) en een drumkit. De shure 58 kan je echt wel voor spraak, zang en instrumenten gebruiken. En dan voor toneel misschien nog Electrovoice RE 90 (ken ik niet).
3) Als je toch geld hebt, meer draadloos, voor toneel en presentatie altijd handig.

Waarvoor zijn al die DI-boxen???
Waar is al het effect apparatuur??? Compressors, eq, gate, galm,
Waar is alle bekabeling, en flightcases
correct me if I'm wrong...
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
15-2-2004 18:05
Die effetc is alles in een, 4 eons en 1 of twee subs zijn voldoende, bzoveel micors heb ik al uitgelegd, en er zitten 800 man op school en mensen die er verstand van hebben. En DIs zijn voor gitare, bas, en keyboards. Bekabeling en statieven heb ik ook al gezegd en er wordt nix gecased, we hebben alles in een grote kast (kamers) misschien de mixer. Afhankelijk van de sponsoren/korting wordt gekeken naar die betere mixer.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
15-2-2004 18:09

GoeieGast schreef:

4 blazers, 2 fluitisten, 3 gitaristen, een bassist, 8 backing vocals, 3 zangers, een drummer, 2 keyboards, twee presentatoren, en een percussie-iemand? wink ;) is heel normaal hier.

Alle speakers zijn aktief.
Das behoorlijk veel. Maar denk dat ze niet allemaal tegelijk op podium staan. Verder kan je zoals ik al zei ook gewoon twee "overall" mics gebruiken (zeker bij 200 man). Verder hebben keyboards en bassisten geen mics nodig. En beetje samen doen kan ook wel.

Verder zou ik niet voor aktief gaan. Je speakers krijgen meestal minder vermogeb dan ze aan kunnen. Verder kan je niks doen aan actiefe filtering. Verder is bij live optredens er meestal veel meer headroom nodig waarvoor je juist grote geluidsinstallatie moet hebben.

Verder nog, jullie zullen best de kennis hebben om met de spullen om te gaan. Maar als jullie van school zijn. Zijn er dan ook nog mensen die de spullen kunnen bedienen. Op scholen zou ik het altijd gewoon simpel houden.
En DIs zijn voor gitare
Die effetc is alles in een
Een gitaar sluit je naar mijn weten NOOIT op een DI aan. Altijd micro voor gitaarversterking.
Effecten alles in één laugh :D laugh :D . Hier laat je toch wel zien dat je niet zo heel veel verstand hebt. Je hebt voor allerlei dingen apparte effecten. Zo zet je meestal over de bassgitaar en overheads van de drums een gate. Deze moeten echter weer totaal anders afgesteld worden. Je kan daarvoor dus ook niet 1 apparaat gebruiken. Zelfde met compressors, 1 voor zang, 1 voor kick, 1 voor snare, Het liefst wil je zelfs elke zanger een eigen compressor geven. Doe je dit niet dan heb je zoveel kans op rondzingen (helemaal met 30 mics op het podium)

Galm moet ook niet over alles heen.

Ik zou het echt simpeler houden en met juist wat meer geld in goede luidsprekers en mixers.
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-8-2024
Berichten: 9476
15-2-2004 18:19
Als het dan echt serieus is;
a/ Ik zou nooit zo'n molest gevoelige mixer nemen als er allerlei "mannetjes" mee moeten werken, de faders zijn in no time kapot.
Neem een spirit foilio of zo iets, die zijn wel een stukkie degelijker, en helemaal niet zoveel duurder.
Je komt ze ook zat 2e hands tegen.
b/ Mic's van verschillende merken.
Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, maar shure heeft ook prima iets goedkopere mic's.
Het enige echte verschil met de sm58 is dat hij wat minder roadproof is, dus als je hem uit je handen laat vallen, kan je hem van af de grond bijn a meteen in de vuilnisbak gooien.
En wederom voor een school zou ik voor de degelijkheid kiezen; dus mic's die wel tegen een stootje kunnen.
c/ let op met zendermic's van verschillende merken dat ze niet op elkaar storen!
En ook op verschillende ferq zitten.
d/ Boxen zou ik zeker anders doen. Gewoon met losse versterkers!
e/ alle elektriche instrumenten kun je rechtstreeks in de mixer stoppen, hier heb je geen mic's voor nodig.
Let er wel op dat sommige stereo zijn. (keybord)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)