Forum > Zelfbouw Speakers

Basbox kappa 18

(63 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
10-1-2004 23:49
Hallo, ik wil als het een beetje mee zit binnekort een basbox gaan bouwen met de Eminence kappa 18. Ik weet hier niet heel veel van dat zal ik maar vast zeggen.
Ik ben niet onhandig dus het bouwen is geen probleem. Ik heb alleen wat info nodig zodat ik tegen die tijd voldoende informatie heb zodat ik de box kan bouwen.
*Ik wil de box op allebei de versterkeruitgangen aansluiten door middel van SpeakOn pluggen. Kan ik deze rechtstreeks op de speaker aansluiten?
(Dus 1 box aan de versterker hangen.)
*Het is de bedoeling dat de box vooral de frequenties die je goed voelt produceert, hebben de afmetingen hierop grote invloed? Ja vast wel maar welke afmetingen kan ik dan het best gebruiken voor deze speaker?
*Ik heb even rond zitten neuzen op dit forum en kwam dit tegen: www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=3.
Dit leek me wel een geschikt ontwerp. Is dit ontwerp ook geschikt voor de kappa of kan ik beter een ander nemen?

Al vast bedankt voor de reacties en als ik het moet aanvullen zie ik het wel wink ;) .
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
11-1-2004 12:31

Lamme bever schreef:

Hallo, ik wil als het een beetje mee zit binnekort een basbox gaan bouwen met de Eminence kappa 18. Ik weet hier niet heel veel van dat zal ik maar vast zeggen.
Uhmz, de T/S parameters e.d. kan je wel alvast opzoeken, deze zijn hard nodig, en heb je zo gevonden wink ;)
Ik wil de box op allebei de versterkeruitgangen aansluiten door middel van SpeakOn pluggen. Kan ik deze rechtstreeks op de speaker aansluiten?
(Dus 1 box aan de versterker hangen.)
Wow... dus je wilt 1 luidspreker maken, en deze aansluiten op allebei de versterker uitgangen... hmmz, denk niet dat dit zal lukken. Je zult twee ervan moeten maken... En er 'moet' nog een filter tussenin, (of je moet al cross-over gebruiken) dus niet rechtstreeks nee...
Ik heb even rond zitten neuzen op dit forum en kwam dit tegen: www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=3.
Dit leek me wel een geschikt ontwerp. Is dit ontwerp ook geschikt voor de kappa of kan ik beter een ander nemen?

Al vast bedankt voor de reacties en als ik het moet aanvullen zie ik het wel wink ;) .
Voor een beginner een best moeilijk ontwerp (al valt het nog enigzins mee...) maar als je echt goed bent met hout, waarom niet.

Meer antwoorden ga ik ook niet geven, want weet er niet meer vanaf. Het lijkt me niet dat je die speakers in die kast kan bouwen, maar we zullen horen... happy :)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
11-1-2004 13:12
De Kappa 18 vraagt door zijn T/S paramters om een zeer grote kast, in het geval van een basreflexontwerp moet je denken aan rond de 300 liter netto inhoud... Erg groot dus. Een bandpasshoorn vraagt meestal driver met een sterke aandrijving, die heeft de Kappa 18 helaas niet:

De Kappa 18 is goedkoop te krijgen (Conrad) echter de reden dat hij zo goedkoop is, is dat ze bij Eminence een 18" konus op de aandrijving hebben gezet van een 15" konus. De aandrijving is dus nogal onderbemeten (vergelijk met de Beyma SM-118, zelfde geval)

MVG Contour
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
11-1-2004 16:20
Ok dus als ik het goed begrijp is het niet te doen om 1 kappa 18 op 2 versterkeruitgangen te zetten?? Maar ik heb al een Raveland subje van 2x100W en daar gaat het dus wel bij. Hoe hebben ze dit dan gemaakt? Er zit daar wel een scheidingsfilter in iig. Die heeft dacht ik een dubbele spoel daar ligt het zeker aan dan.
Hoe kan ik dit wel maken dan? Of is dit niet mogelijk?
Hij heeft dus een grote kast nodig, van +-300L. Dus dat wordt wel groot idd. 70x70x70 cm. Mwa valt op zich wel mee maar dan moet er ook nog speakerruimte in natuurlijk. Die 300L is dat de ruimte van de speaker tot de uitgang, of de gehele inhoud van de kast inclusief speaker?
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
11-1-2004 16:25
Ow ik zie nu dat die 300L in het geval van basreflex is. Maar die afmetingen die bij de link staan zijn goed toch (voor 18'' speakers)?

Als ik deze box gemaakt heb volgens het principe van de link blaast ie dan hard (zodat je de bassen echt voelt) of kan ik dan beter een ander ontwerp nemen zoals het basreflex ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
11-1-2004 16:55
dan zul je ook nog eens echt betere/meerdere speakers nodig hebben, kappa18 is gewoon niet geschikt voor die kast, wel voor basreflex maaaaar dan heb je weer loeigrote kast nodig...

oftewel ga eens opzoek naar een andere speaker wink ;)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-1-2004 16:57
wat voor een versterker heb je?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
11-1-2004 21:23
Ik moet nog een versterker kopen ik heb nu een hifi versterker dus das niks (1 van 240 watt 4 uitgangen en 1 van 600 ook 4 uitgangen). Als ik de kappa 15 (2 dan) pak zijn die dan wel geschikt voor dit principe? Dan maak ik die gelijk twee want als ik die kappa 18 koop die is sowieso al niet geschikt dan als jullie aangeven. Want als ik die dan op beide uitgangen aansluit krijg je kortsluiting of niet?
Dus is de kappa 15 wel geschikt?
En als ik een versterker van 400W RMS koop bij 8 ohm, is dan per uitgang het vermogen 400Watt of 200Watt? 400 toch he?
Ik zal binnekort wel effe een bouwtekeningetje maken zoals die nu in mijn hoofd zit.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-1-2004 21:57
nou, je kan een versterker ook bruggen. dan kan je dus met. 2 uitgangen 1 speaker aansturen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
11-1-2004 22:15
Hey nijhuisr (en de anderen wink ;) ) welke speaker(s) raden jullie mij aan?
Ik wil of de kappa 18 of de kappa 15 maar dan een kist met 2 keer de kappa 15 er in.
Ik wil dus dat je die bassen goed voelt.
Wat raden jullie mij dan aan? Ik denk 2x kappa 15 ipv 1x kappa 18 of niet?

Terug naar forum Afgesloten topic