Forum > Newbie Forum

beginnen met produceren

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RootjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2004
Laatste: 6-12-2005
Berichten: 3
6-1-2004 18:51
Hallo,

Ik ben DJ, maar wil van de zomer na hard werken toch is wat meer aan het produceren gaan doen, dus een Keyboard/synth en grooveboxje kopen, wie heeft er wat tips, of iets dergelijks er over.....
En dwie kan mij het verschil uitleggen tussen een keyboard en Synthesizer??

bij voorbaat dank,
Rogier
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
6-1-2004 19:01

Rootje schreef:

Hallo,

Ik ben DJ, maar wil van de zomer na hard werken toch is wat meer aan het produceren gaan doen, dus een Keyboard/synth en grooveboxje kopen, wie heeft er wat tips, of iets dergelijks er over.....
En dwie kan mij het verschil uitleggen tussen een keyboard en Synthesizer??

bij voorbaat dank,
Rogier
zou je dit topic niet in het pc related forum zetten?

een keyboard heeft standaard geluiden in zich zitten waar je (bijna) niks aan kunt veranderen, een synth daarintegen heeft meestal wel wat standaard geluiden in zich zitten maar is toch meer bedoelt om zelf geluiden te gaan maken, dus als je gaat producen heb je niks aan een keyboard wel een synth, maar een synth is meteen een dure aanschaf, ik weet niet hoe hoog je budget is, als je budget niet zo hoog is kun je beter beginnen met fruityloops of reason (dat is software, met softsynths en alles, dus je complete studio op je pc).

als je toch liever met hardware wilt werken raadt ik je een groovebox aan om mee te beginnen, dat is niet zo duur, een groovebox heeft (meestal) niet zoveel mogelijkheden om geluiden te editten als een synth maar is leuk om te beginnen, als je met een groovebox wilt beginnen raad ik je de yamaha rm1x aan, die kost tweedehands nog maar ongeveer 325/350 euro (ik ben er zelf ook mee begonnen). roland grooveboxen hebben (vind ik) mooiere geluiden, maar werken niet zo makkelijk en overzichtelijk als de yamaha grooveboxen. (ik heb ook een roland groovebox, dus ik kan dat ook weten). als je toch voor een synthesizer wilt gaan kan ik je aanraden om eens tussen de tweedehandsjes te kijken of je wat leuks vind, of je moet een hoger budget hebben van toch zeker zo'n 1000 euro.

vragen? dan hoor ik het wel.
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
6-1-2004 19:05

H. schreef:

zou je dit topic niet in het pc related forum zetten?
Ik denk dat hij hier wel goed staat.
Oja als je Fruityloops wil uitproberen er zijn demo's verkrijgbaar en je kunt de hele versie ergens vandaan toveren (hint hint) laugh :D
RootjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2004
Laatste: 6-12-2005
Berichten: 3
6-1-2004 19:27
top bedankt voor de antwoorden,

Ik heb al wat demo software geload op me compu,
en denk dat ik met Reason en een toetsinstrument en een groovebox al een aardig end opweg ben, ik streef naar een budget van 1000 tot 1500.

Ik heb me ook nog is laten vertellen, dat niet elke goedkope synth/keyboard tot 500 euro ofzo op de compu kan aangesloten worden??
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
6-1-2004 19:29
1 x bewerkt. Laatst door H. op 6-1-2004 19:30
in principe kun je alle synths en keyboards aansluiten op je pc met midi (en tegenwoordig zelfs usb) alleen hele oude niet.

ik weet niet of reason met hardware van buitenaf werkt... zou je even moeten navragen, ik werk niet met reason, dus ik weet het niet.
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
6-1-2004 19:30
Zo ver ik weet kan elke Synth/keyboard met een midi UITgang aangesloten worden op een geluidskaart met gameport(dmv een adapter)/midi-IN poort
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 7-7-2024
Berichten: 1344
6-1-2004 19:56
Je kunt met Reason in ieder geval een keyboard gebruiken (via midi) om bijv. melodietjes in te spelen op de in Reason gebruikte synths en samplers.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
7-1-2004 13:31
Een keyboard is een klavier, zoals je dat bij een piano hebt. Keyboards zijn er in verschillende uitvoeringen; 25 toetsen (= 2 octaven), 37 toetsen (= 3 octaven), 49 toetsen (= 4 octaven), 61 toetsen (= 5 octaven), 73 toetsen (= 6 octaven), ...

De meest voorkomende keyboards hebben een bereik van 4 of 5 octaven.

Een synthezizer is eigenlijk hetzelfde als een soundmodule, met dat verschil dat een synth zelf te tweaken is zodat je er je eigen geluiden mee kunt produceren.
Om die eigen geluiden te produceren zijn er verschillende methodes, de twee voornaamste zijn "wavetable synthesis" en "frequency modulating synthesis" of "FM synthesis". Hoe dat nu in z'n werk gaat zou ons te ver leiden echter.

Een synth hoeft dus helemaal geen toetsen hebben om een synth te zijn. Men noemt ze dan "racksynth" (omdat je die in een rack kunt stoppen) of "tabletop synth" (zet je gewoon op je bureau of de keukentafel).
Feit is dat vele synths een toetsenbord hebben; dit is eigenlijk niet meer dan een controller voor de inwendige "soundsource". Je kunt deze controller via midi ook gebruiken om een racksynth of een ander midi-compatibel toestel te gebruiken.

Voor goede synths die betaalbaar zijn: kijk zeker en vast eens naar volgende modellen:

Alesis ION
Novation KS-4 (4 octaven) of KS-5 (5 octaven)
Clavia NORD LEAD 2x

Voor mij persoonlijk heeft de ION de voorkeur.

Goede "groovebox" producenten (alleen Roland gebruikt de term "Groovebox eigenlijk"):

Akai (MPC-reeks)
Roland (MC-reeks)
Yamaha (RM1x)
Korg (electrible- reeks, vooral de nieuwste twee modellen)

Akai geniet de voorkeur bij mij. Let wel dat de Akai MPC-reeks géén synth aan boord heeft (de meeste Rolands en Yamahas wel). Alles moet je dus via samples doen (is helemaal geen nadeel als je al een synth hebt).

Tot slot nog dit: gebruik de zoekfunctie; ik heb al heel wat geschreven over deze onderwerpen.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
13-2-2004 14:32
Keyboards en synths zijn makkelijk uit elkaar te houden.
Over het algemeen spreekt men van een keyboard als het om een instrument met ingebouwde speakers gaat dat werkt met geluiden op basis van samples.

Als je wil beginnen met produceren begin dan maar gewoon met reason of fruityloops, en kijk of je een en ander echt wel zo leuk vindt als je denkt dat je het vindt.
Het zou zonde zijn om meteen teveel apparatuur te kopen en er dan na een jaar achter komen dat je het eigenlijk toch niet zo boeiend vindt.
Bovendien als je een synthesizer koopt kom je het eerste half jaar niet eens aan produceren toe, want hoe complexer de synth hoe stijler de leercurve.
Zou je voor een analoge synth gaan dan is het bijvoorbeeld raadzaam dat je ook de principes van zo`n apparaat kent, want anders eindig je waarschijnlijk in een poel van noise!
Dus begin lekker met een softwarematig programma a la reason/fruityloops of gebruik een enkele groovebox, in dit geval gaat de kreet``Less is more`` zeker op.
Midi is namelijk weer een verhaal appart en is niet echt iets waarmee je je als beginner wil bezighouden als je nog nooit een drumloop hebt gemaakt.
Vind je bovenbeschrevene na een jaar nog steeds leuk en bestaat de drang om meer te doen, maar je hebt de spullen niet om het te doen, dan is het moment daar om een nieuwe soundmodule/synth/mengtafel/monitors te kopen.
Reason werkt overigens niet met externe midiapparatuur(alleen keyboard is mogelijk)
Als je de smaak dus echt te pakken hebt , is het raadzaam om naar een goede sequencer over te stappen a la Cakewalk sonar/logic/cubase.

Slotbetoog:het is moeilijk om op voorhand te zien wat je in de toekomst nodig hebt, zeker als je ervaring met midi en electronische apparatuur nihil is .
Het kopen van dure apparaten in een vroeg stadium is daarom dus ook af te raden , je koopt dan een apparaat omdat je de sounds leuk vindt op het moment dat je ze hoort , jij gaat vervolgens in je ontwikkeling een geheel andere stijl uitdiepen omdat die je toch lekkerder ligt, en daar zit je dan met je scheurijzer waar zo goed als alleen techno mee te maken is.

Bezint eer ge begint !
succes
overigens een goede beginnersgeluidskaart is de M-audio audiophile 24/96
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
13-2-2004 14:45
voor alle duidelijkheid, een keyboard is dus zoals bovenbeschreven apparaat.
Een klavier zijn de witte en zwarte toetsen waarmee je keyboard, synth of software bespeelt
De term midikeyboard is daarom eigenlijk krom, dat zou dus een keyboard zijn met midipoorten.
Dus reasob of je racksynthesizer zijn aan te sturen doormiddel van een midiklavier net zoals je die vindt op een piano.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)