Forum > Zelfbouw Speakers

Zelf een actief filter bouwen.

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 15:19
Ik had zin om weer eens een nieuw electronica projectje te starten, en dat is een actief filter geworden.
Nu heb ik het volgende schema gevonden als hoogdoorlaat, en ik denk dat het een butterworth schema is, maar dit weet ik niet 100% zeker. Klopt het dus dat dit een butterworth-schema is? www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/foto/filter.jpg

Het tweede probleem wat ik had was het volgende:
Voor de verhouding tussen de weerstanden en condensatoren -alle weerstanden hebben dezelfde waarde en ook alle condasatoren- heb ik de volgden formule bepaald.
R=2.6130/(80*pi*C). Dat leverde een kantelfrequentie op van 40 Hz.

Verder moet de waarde van de weerstand tussen 4700 en 10000 OHM gekozen worden.

Wat ik wilde weten of een bepaald soort weerstand en condensator moet kopen voor audioschakelingen, of dat elke willekeurige condensator/weerstand voldoet.
Lost in Music
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
30-12-2003 17:20
gewoon mkt condensatoren en gewone 1/4 watt weerstandjes.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
31-12-2003 15:11

Sgrovert schreef:

Ik had zin om weer eens een nieuw electronica projectje te starten, en dat is een actief filter geworden.
Nu heb ik het volgende schema gevonden als hoogdoorlaat, en ik denk dat het een butterworth schema is, maar dit weet ik niet 100% zeker. Klopt het dus dat dit een butterworth-schema is? www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/foto/filter.jpg
Het is een standaard schema van een 4e orde HPF. De curve (Bessel/Butterworth/LR) hangt af van waar je de polen en nulpunten neerlegt (dus de waarde van de componenten). De standaard (versimpelde) formules hiervoor kun je op diverse plekken op Internet vinden.
Het tweede probleem wat ik had was het volgende:
Voor de verhouding tussen de weerstanden en condensatoren -alle weerstanden hebben dezelfde waarde en ook alle condasatoren- heb ik de volgden formule bepaald.
R=2.6130/(80*pi*C). Dat leverde een kantelfrequentie op van 40 Hz.
Domme Elektuur methode! Ook bij een HPF is het namelijk mogelijk de condensatoren een vaste waarde te geven en dan de weerstanden te transformeren van omega=1 naar de gewenste waarde.
Wat ik wilde weten of een bepaald soort weerstand en condensator moet kopen voor audioschakelingen, of dat elke willekeurige condensator/weerstand voldoet.
Waar mogelijk: Teflon (Styroflex bijvoorbeeld). Indien te duur: Polypropyleen (MKP). Nog te duur: PolyEthyleen (MKT). Zelf gebruik ik MKP (en Styroflex bij zeer lage condensatorwaarden en/of hoge bronimpedanties).

Ga anders naar de bieb en haal een aantal Elektuur speaker specials op. Daar staan wel goede onderzoeken in van de zin en onzin van componentkeuze.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
2-1-2004 12:22
In de Elektuur van deze maand staat een leuk stukje over filters ontwerpen (met links naar het internet).
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
4-1-2004 15:26
Bedankt voor je tip. Er stond inderdaad waardevolle informatie.

Nu ik wat meer weet over actieve filters, is de volgende vraag opgedoken:
Hoe zit het precies met de fase-draaiïng van filters.
In welk gebied moet ik de fasedraaiïng houden om het filter straks goed werkend te hebben?
Zijn hier richtlijnen voor? Of moet ik deze voor mezelf vaststellen.
Dit natuurlijk wel bekeken voor audio-toepassing.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
6-1-2004 11:18

Sgrovert schreef:

Bedankt voor je tip. Er stond inderdaad waardevolle informatie.

Nu ik wat meer weet over actieve filters, is de volgende vraag opgedoken:
Hoe zit het precies met de fase-draaiïng van filters.
In welk gebied moet ik de fasedraaiïng houden om het filter straks goed werkend te hebben?
Een filter is een "minimal phase" device. Oftewel amplitude en fase zitten kneiterhard aan elkaar vast. Je hebt daar zelf verdomd weinig invloed op. Als je de amplitudecurve aanpast (van bijvoorbeeld BW naar Bessel) dan verandert ook de fase curve. Qua fase zijn Besselfilters het netst, qua vlakke response zijn de BW en LR filters het netst (keuze tussen die laatste 2 hangt af van de sommatie van de speakers). Meest gebruikt is LR en BW.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-6-2004 18:05
Even een oude koe uit de sloot halen,

Ik ben weer verder gegaan met ontwerpen, maar zit alleen met het volgende probleem,
ik wil een gebalanceerd signaal mijn filter binnen kunnen laten komen, en deze omzetten naar een ongebalanceerd signaal, om dat verder te bewerken.

Nu is het volgens mij zo dat een geblanceerd signaal bestaat uit 2 signaal kabels, en een aarde. Op de twee signaal-draden staat op een draad je signaal positief, en op de andere draad hetzelfde signaal, alleen dan negatief, t.o.v de aarde.

Om uit deze twee signalen dus mijn oorspronkelijke signaal te halen zal het negatieve signaal positief moeten worden en bij het positieve signaal opgeteld moeten worden. Hierna zal het opgetelde signaal door twee gedeeld moeten worden om het oorspronkelijke signaal terug te krijgen.
Het schema dat dit zou kunnen staat hier:
www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/schema1.jpg

Ik vermoed dat het met dit schema moet lukken om een gebalceerd signaal om te zetten in een ongeballanceerd signaal.

Waar ik wel nog mee zit is of het voor het signaal op het einde van het filter weer te belanceren genoeg is om te volstaan met twee simple opamps, waarvan een het signaal gewoon 1 maal versterkt, en de andere het signaal 1 maal negatief versterkt. Of kan ik beter een andere manier gebruiken? (ik las elders op het forum dat er een was, maar kon nergens een precies schema ervan vinden.

Verder had ik in gedachten om alles wat ik filter 4e orde te doen, omdat ik dacht dat dit voor PA het meest gebruikelijk is. Als voorbeeld voor de sub, 40 Hz highpas en dan 100 Hz lowpass, allebei 4e orde.
Als laatste nog even een linkje plaatsen naar het 2e orde highpass-filter dat ik wil gaan maken: www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/schema2.jpg (2 van deze achter elkaar vormen een 2e orde filter.)
Lost in Music
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-6-2004 18:12
1 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 15-6-2004 18:24
je denkt VEEL te moeilijk.

het enige verschil tussen "hot" en "cold" is 180 graden fase verschil.
wat jij nodig hebt is een balanced line driver/reciever.
www.sound.westhost.com/project51.htm

en 2e orde filter kan je maken uit 1 opamp.

download anders winISD, daar heb je een leuk bereken progje.
www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
15-6-2004 18:21

Sgrovert schreef:

Het schema dat dit zou kunnen staat hier:
www.student.tue.nl/h/r.l.w.lahaije/zooi/schema1.jpg
Ja joh... Terugkoppelen van de uitgang naar de PLUS ingang. Wil je een voortrapje maken of een generator???

Ga je mond spoelen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
15-6-2004 18:48
3 x bewerkt. Laatst door Diederik op 15-6-2004 18:59
Basis van een verschilversterker zoals ik die ken:
home.quicknet.nl/qn/prive/gc.vannimwegen/newline/verschilversterker.jpg (lang leve PSpice wink ;))

Deze schakeling heeft echter een verschillende ingangsimpedantie op de beide signalen. Dat zul je dus nog moeten compenseren met een extra schakelingetje (bijvoorbeeld 2 normale niet-inverterende versterkertjes)

[edit]: dit kwam ik elders op het forum tegen: www.sound.westhost.com/p51-f2.gif
Ik zal eens even gaan pielen van de zomer...leuk projectje componentjes heb ik nog wel.. wink ;) [/edit]
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)