Forum > Zelfbouw Speakers

Tunen basreflex poorten

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-12-2003 12:53
Beste forumleden,

De laatste tijd duiken er simulatieprogramma's zoals WinISD op. Hiermee kun je o.a. leuke basreflex kasten simuleren. Echter wat ik vaak tegenkom in het forum is dat de poorten op een bepaalde frequentie getuned worden.

Zelf heb ik in het verleden veel basrelfex luidspreker systemen gebouwd met relatief onbekende luidsprekers waar behalve het belastbare vermogen en resonantie frequentie geen verdere T/S parameters bekend zijn. Als kastvolume heb ik als vuistregels voor 7" luidsprekers 18 liter aangehouden voor 8" 30 liter, 10" 50 liter, 12" 80-100 liter, 15" 150 liter en 18" 250 liter. De poorten neem ik met een zo groot mogelijke doorsnede en relatief lange tunnels om poortruis minimaal te houden.

Het tunen doe ik totdat beide resonantie frequenties dezelfde impedantie hebben, en de resultaten zijn zeer goed en t.o.v. een gesloten box is duidelijk een uitbreiding van het frequentiebereik te horen.

Mijn vragen:
- Hoe tunen jullie de poorten?
- Hoe zien de impedantiekrommen er ongeveer uit? (Beide impedanties resonantie frequenties)
- Maken jullie achteraf gebuik van een spectrum analyzer en meetmicrofoon?

TCMC
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
25-12-2003 13:43
Niet alle luidsprekers zijn geschikt voor BR gebruik, als je niet wilt/kunt simuleren is jouw methode denk ik een van de betere. Uiteraard heeft simuleren veruit de voorkeur omdat je dan niet alleen de tunefrequentie simuleert maar ook de inhoud van de kast. Meetmicrofoon gebruik ik niet, wel controleer ik even of de tuning klopt door met een sinusgenerator langs de tunefrequentie te gaan (als ik bv tune op 40hz ga ik van 20 tot 60hz), als het goed is is de uitslag dan bij 40hz het kleinst (bijna afwezig zelfs)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-12-2003 17:59

Stefan schreef:

Niet alle luidsprekers zijn geschikt voor BR gebruik, als je niet wilt/kunt simuleren is jouw methode denk ik een van de betere. Uiteraard heeft simuleren veruit de voorkeur omdat je dan niet alleen de tunefrequentie simuleert maar ook de inhoud van de kast. Meetmicrofoon gebruik ik niet, wel controleer ik even of de tuning klopt door met een sinusgenerator langs de tunefrequentie te gaan (als ik bv tune op 40hz ga ik van 20 tot 60hz), als het goed is is de uitslag dan bij 40hz het kleinst (bijna afwezig zelfs)
De minimale uitslag ligt uiteraard precies tussen beide resonantie frequenties in, en dat is het punt waar de poort op dat moment optimaal werkt. Wat de speakers betreft: speakers met een Qtc >= 1 (lees: kleine magneet) zijn niet geschikt voor BR, maar voor een open baffle (TV's, car HiFi) of een gesloten box. Speakers met een grote magneet hebben een Qtc van rond de 0,5, ideaal voor een basreflex kast. Ondanks dat van een aantal fabrikanten de T/S parameters nog niet bekend zijn, valt er vaak wel een leuke box van te maken, te beginnen met een gesloten kast en het verschil in resonantie frequentie.

T/S parameters zijn wel zelf te bepalen volgens de impedantie kromme rond de resonantie frequentie van de luidspreker en/of volgens de Delta Mass methode.
Zie hiervoor www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

TCMC

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-12-2003 21:28

TCMC schreef:

De minimale uitslag ligt uiteraard precies tussen beide resonantie frequenties in, en dat is het punt waar de poort op dat moment optimaal werkt.
Niet helemaal (als we het beiden over de impedantieplot hebben).

De poort vormt een belasting voor de driver. Hierdoor zal, rond de resonantiefreq. van de poort, de impedantie van de driver afnemen. En precies DIT zie je terug in de impedantieplot. Velen denken 2 bulten te zien MAAR in werkelijkheid is het 1 grote bult die (in jouw geval) in het midden gedempt wordt. Op die frequentie (de poortresonantie Fb) zal de uitslag van de conus (bij hoge koppel Q) afnemen tot nagenoeg nul en zal ALLE output geproduceerd worden door de poort.

Je manier van afstemmen is niet een erg vreemde... In de jaren vóór de intrede van simulatiepakketten werd dit wel vaker op deze manier gedaan. Het is minder goed dan een goede simulatie MAAR beter dan maar wat gokken en zagen.

Je kunt de resonantiefreq. van de poort vinden door naar de "dip" in de impedantiecurve te kijken. Da's de Fb. Stop nu de poort zo goed mogelijk dicht. Waar de dip zat zit nu de bult ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-12-2003 22:57

Dré schreef:

Je kunt de resonantiefreq. van de poort vinden door naar de "dip" in de impedantiecurve te kijken. Da's de Fb. Stop nu de poort zo goed mogelijk dicht. Waar
de dip zat zit nu de bult ;-)
In het begin bouwde ik eerst een gesloten box. Na een tijdje inspelen op een paar discoavondjes (zakken resonantie frequentie van de speaker) meette ik de resonantie frequentie van het gehele gesloten systeem en stemde daar uiteindelijk de poort op af.

Tegenwoordig gaat het met de computer en hulpprogramma's evenals de spotgoedkoop verkrijgbare meetmicrofoons en piepkleine live mengpaneeltjes heel wat gemakkelijker voor de gewone burger :)

TCMC
SanderStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2003
Laatste: 14-1-2005
Berichten: 5
12-1-2005 13:50
nu wil ik graag weten; hoe tune je een baspoort. Dus niet hoe je moet opmeten op welke frequentie, maar hoe doe je dat? maak je hem dan langer, of groter in doorsnee?
Edit Mod: Dré: In je eigen topic blijven, anders loop je de kans van het forum geknikkerd te worden!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-1-2005 08:06

sander schreef:

nu wil ik graag weten; hoe tune je een baspoort. Dus niet hoe je moet opmeten op welke frequentie, maar hoe doe je dat? maak je hem dan langer, of groter in doorsnee?
Dit is naar de bekende weg vragen. Kijk naar het eerste bericht!

Bij onbekende speakers heb je tegenwoordig zelfs genoeg aan een digitale multimeter en een vermogensweerstand van 1K 10 Watt. De rest heb je al in huis.

TCMC
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
17-1-2005 16:12
tel daar een verstelbare poort bij op, en je moet op een gegeven moment een lekker klinkend kastje krijgen wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)