Forum > Algemeen Forum

Nu kopen en later betalen.

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
8-12-2003 12:31
Hallo allemaal!

Nu had mijn vriend wat rondgekeken voor een gitaar en zag bij feedback een hele mooie(en dure). Ze hebben daar een mooie actie: Koop nu en betaal een jaar later. Dus mijn vraag:

Is dit veilig en naaien ze je niet achteraf met rente en andere dingen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
8-12-2003 12:37
Wat denk je?
Ik kan je één tip geven:
Uitgestelde betaling is ALTIJD krediet!

Persoonlijk zou ik nooit en te nimmer iets op krediet kopen voor een hobby.
Zelfs niet voor mijn bedrijf, als de terugverdientijd niet van te voren redelijk vast staat. Over een jaar kan je het wel heel arm hebben, en dan leverd de verkoop van je gitaar nog niet de helft op van wat je nog moet betalen....Dan moet je dus ook nog andere dingen verkopen om je reeds weer berkochte gitaar nog te betalen.

Het enige krediet wat we hier hebben is de hypotheek,
zelfs de auto's zijn niet gefinancieerd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-12-2003 12:37
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Kijk gewoon even op die site: "Vraag in de winkel naar de voorwaarden of bel: ***-******* ", maw: bellen en vraag het ze gewoon zelf even.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
8-12-2003 12:37
Zou je niet beter zelf even bij de f**dback de keline lettertjes te vragen? Gewoon goed kijken of er geen rentepercentages gerekend worden. En bedenk altijd dit: De winkel zal jou echt geen geld toe geven. Dus grote kans dat je het ergens anders goedkoper krijgt maar dan zul je wel meteen moeten betalen.

Bovendien heb ik het niet zo op achteraf betalen. Is je dat ding dalijk na 2 weken kapot of gejat of whatever, en dan moet je een jaar later betalen voor iets wat je helemaal niet meer hebt of wat niet meer werkt. Dat is dan pas echt k*t.
Dance the night away!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-12-2003 12:41
Wat ik nog vergat, kijk als je de voorwaarden leest ook even goed hoe het zit met eigendomsrecht zolang een item nog niet is afbetaald.

Anyway, ik sluit mij 100% bij de anderen aan: gewoon niks op krediet kopen. Je moet geen dingen willen hebben die je eigenlijk niet kunt betalen. Gewoon werken voor je geld, wil je meer geld, dan werk je maar wat harder, kun je ook meer uitgeven.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
8-12-2003 12:47
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 8-12-2003 13:33
Meestal staat er in de kleine lettertjes verborgen dat er een financiering met uitgestelde betaling voor je word afgesloten.
je moet dan ook een apparte "financieringsovereenkomst" tekenen,
Dat staat uiteraard niet zo boven het "kontraktje".
Je moet 18 jaar zijn of je ouders moeten voor je tekenen.
En als je na/binnen een jaar niet kan betalen krijg je een gigantische rente te betalen, vaak nog met terugwerkende kracht ook.
Rentes van >20% zij heel normaal bij dit soort kontrakten

Nog een zaakje: je kredietverstrekking word ook nog geregistreerd bij de BKR.
Als je dan aan het einde problemen hebt met de betaling, komt er een kruisje achter je naam, en dan heb je de rest van je leven.....problemen met het aanvragen van kredieten en financieringen (hypotheek).
Das zo'n gitaar niet waard, gewoon ff sparen, geeft ook veel meer voldoening als je hem dan gaat kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
8-12-2003 13:04
Owkee, dank jullie wel. Ik zelf wil geen gitaar kopen, maar mijn vriendje. Maar ik zal hem zeggen dat hij het niet moet doen. Bedankt allemaal!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-12-2003 13:40
Een duurzaam goed zoals een gitaar kan je best op krediet kopen, als je maar weet wat je doet.

Een aktie als "koop nu, betaal later" is (zoals Tom al zei) altijd een kredietovereenkomst, met rente varierend van nul tot extreem hoog. Een kredietovereenkomst wil zeggen toetsing en registratie bij het BKR in Tiel, overlegging van je loonstrook, soms toetsing bij je werkgever en andere narigheid. Let daarop en kijk of het eigendom meteen op jou overgaat. Er zijn nogal wat varianten (huurkoop, huur met optie tot koop, koop icm kredietverstrekking met en zonder eigendomsvoorbehoud).

Dus: let op de rente, let op de kosten en let op de vorm van de overeenkomst. En *altijd* die vervelende kleine lettertjes lezen!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
8-12-2003 14:10
Wou ik ook doen, bij de C*nr*d. Maar kwam ook rente bij, je moest een pas aanvragen, hele tijd wachten etc etc, dus heb ik het niet gedaan, maar gespaard en DAN pas mijn JBL's gekocht. Nu ben ik meteen van al 't gezeik af. (heb ze overigens NIET bij de Conrad gekocht!) helaas niet hier sad :( sad :( sad :( maar bij De Regenboog hier in het Zuiden...
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
8-12-2003 14:45
Oei oei. De Regenboog. Breek me de bek niet open.... angry
Dance the night away!

Terug naar forum Afgesloten topic