Forum > Geluid

Master VP2 Cross-over/Processor

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
25-11-2003 02:30
Ik gebruik 3x Master DL 1800 versterkers en 1x DL 1200.
De versterkers heb ik nu met behulp van een Behringer CX 2310 crossover aangestuurd.
Nu heb ik een Master VP2 Crossover/Processor op de kop weten te tikken en daar heb ik een paar vraagjes over.

Het gaat om de mogelijkheid van SPK SENSE RETURN.

Het komt er op neer dat als je spoel van je speaker warm wordt veranderd de impendantie en begint hij te limitten.
Nu zitten er achterop het apparaat per kanaal 4 "bananeplugingangen" 2 rode en 2 zwarte/per kanaal (dus 2x low en 2x high per kanaal) die met de speakeruitgangen van de versterker verbonden moeten worden.

Mijn vraag is nu hoe je dat het beste kunt doen?
De versterkers hebben Speakon uitgangen.
Moet je een draad aan het Speakonchassis in de versterker solderen en dan met een bananestekker naar de crossover?

Heb reeds vorige week een E-mail gestuurd maar RSL (importeur van Master) maar nog geen reactie ontvangen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
www.master-audio.com dan op English klikken en
mad > signal processors > Active filters

Ik heb ook een foto gemaakt van de achterzijde van het apparaat maar weet niet hoe ik die moet uploaden.
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
25-11-2003 21:12
ja, dat sense verhaal is bekend. je sluit de uitgang van de versterker aan op die banaan ingangen van je cross-over. als er nu vervorming optreed in welke vorm dan ook zal de beveiliging activeren.

hij vergelijkt dus het verschil tussen in en uitgang van de versterker. zelf heb ik dit ook in mijn versterker gebouwd en stuurt mijn clipleds aan. werkt erg nauwkeuring.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
25-11-2003 21:31
Bedankt Rob

Wat ik eigenlijk wil weten HOE en op WELKE manier je die draden op je luidsprekeruitgangen aanbrengt.
(Master DL 1800 heeft alleen Speakonaansluiting)

Moet ik dan in de versterker gaan zitten?
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
25-11-2003 21:34
tja, moet je zelf wat hobbien. deze sense draadjes hoeven natuurlijk niet dik te zijn. of je voert wat extra draadjes in je speakon connector, of je maakt wat aansluitterminals in je versterker.

beetje knutselen moet te doen zijn, maar doe het GOED. dus gebruik krimpkous en zorg dan je nette soldeer vebindingen maakt.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
25-11-2003 22:06
Hmm daar was ik al bang voor.
Ben nl geen soldeerwonder en het moet natuurlijk wel goed gebeuren.
Of kan ook parallel in de Speakon plug een draadje bijpielen.
Vind het eigenlijk wel raar dat je voor zo'n toepassing eigenlijk zo prullerig te werk moet gaan.
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
25-11-2003 22:12

djmaximaal schreef:

Vind het eigenlijk wel raar dat je voor zo'n toepassing eigenlijk zo prullerig te werk moet gaan.
tja, je moet gewoon op een of andere manier je versterkeruitangssignaal bij de cross-over zien te krijgen.

veel versterkers hebben klem/banaan terminals en speakon uitgangen, das dan wel makkelijk. verder moet je zelf aan de slag.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
25-11-2003 22:17
Trouwens ook nog geen antwoord gehad van RSL ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit zo klungelig moet.

Zijn er geen speakonsplitters of i.d. zodat je niet hoeft te solderen?
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
DjmaximaalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 5-7-2005
Berichten: 23
26-11-2003 18:43
Heb de sense draden nu aan het Speakonchassis gemaakt wat in het He paneel in het rack zit gemonteerd.
En nu maar even testen.
Er zit een rood lampje boven waar limiter act bij staat.
Er zit een pot meter langs waar je de limiter mee kunt afstellen denk ik?

Iemand hier ervaring mee?
You've got to Feel the Vibes,So let the BASS kick some Ass
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
26-11-2003 18:47
probeer eens een handleiding te bemachtigen, zul je nodig hebben.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
1-12-2003 23:33
Bij mijn Lab.Gruppen processoren wordt ook "voltage sensing" gebruikt (overigens kan ik dat "opwarmverhaal" alleen maar omschrijven als "klok...klepel" verhaal aangezien het alleen maar sensen van de spanning NIET kan leiden tot een impedantiemeting!!!). Extern moet bij mijn labjes daarvoor weerstandjes gebruikt worden (ik geloof ik mijn geval 8k2). Die heb ik bij de speakons in gefrutseld. Er komen bij mij dus 4 draden uit een speakon. 2 dikke draden die naar het connectorpanel gaan en 2 dunne draadjes die (via die weerstanden die in de speakon gemonteerd zijn) naar de sensing ingangen van de versterker gaan.

Impedance sensing is alleen mogelijk als er naast voltage sensing ook current sensing gebruikt wordt.

En REKEN MAAR dat je de handleiding van het apparaat nodig hebt om dit correct af te kunnen stellen!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)