Forum > Zelfbouw Speakers

ombouwen behringer B-1800x subs

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
11-11-2003 13:06
Ik maak met grote tevredenheid gebruik van de Behringer B-1800X subs. Echter heb ik meestal al minimaal twee subs per kant nodig wil ik de het geluid ten opzichte van de het hoog geluid in balans houden. De subs zijn dus een beetje te zwak. Volgens de specs zouden de subs veel meer vermogen moeten geven dan de toppen maar de realitiet zegt iets anders.
Nu ben ik geen grote speakerbouwer (ervaring is nihil) en wil er dus ook niet aan beginnen. echter kan elke ezel (ik dus ook) een woofer in een reeds bestaande baskast plaatsen. Nu was ik dus van plan om een andere speaker in de baskasten te stoppen. Mijn budget per woofer is 300 euro en het vermogen van dit beestje moet minimaal 400 watts zijn. Voorkeur ligt bij de 500-600 watts maar mag ook zwaarder. ik ben al de verschillende merken afgegaan en mijn grootste interesse viel op de eminence sigma pro 18. Het vermogen lag een beetje hoog dus dat spreekt me een beetje tegen omdat mijn amps dit vermogen bij 8 ohms niet trekken.
Ik vind het belangrijk dat de woofer een hoge gevoeligheid heeft. Sensitivity is belangrijker dan het vermogen in watts.

Mijn andere vraag is. wat gebeurt er als ik een andere woofer in de behringer baskast plaats en wat voor geluid komt eruit. Ik weet dat elke woofer weer een andere kast nodig heeft maar normaal kun je toch elke woofer in elke kast stoppen met als enigste verschil dat de bass anders klinkt en minder diep of dieper gaat. De behringer subs geven geen mega bass dus dat verwacht ik ook niet van de andere subs maar het vermogen wat eruit komt moet drastisch omhoog.

wie o wie kan mij met mijn dilemma helpen. ik hoop dat ik jullie voldoende informatie heb gegeven. Het betreft zich om zes behringer subs waarvan de woofer vervangen zal worden dus ze worden ook geclusterd.

Ik sta open voor alle merken en de woofers mogen rustig minder kosten of ietsjes meer als dat de kwaliteit van de bass ten goede komt.

Bij voorbaat dank voor jullie moeite happy :).
Olé Olé heb nu ok AD!
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
11-11-2003 13:39

Michael schreef:

...en het vermogen van dit beestje moet minimaal 400 watts zijn. Voorkeur ligt bij de 500-600 watts maar mag ook zwaarder

Ik vind het belangrijk dat de woofer een hoge gevoeligheid heeft. Sensitivity is belangrijker dan het vermogen in watts.

Mijn andere vraag is. wat gebeurt er als ik een andere woofer in de behringer baskast plaats en wat voor geluid komt eruit. Ik weet dat elke woofer weer een andere kast nodig heeft maar normaal kun je toch elke woofer in elke kast stoppen met als enigste verschil dat de bass anders klinkt en minder diep of dieper gaat. De behringer subs geven geen mega bass dus dat verwacht ik ook niet van de andere subs maar het vermogen wat eruit komt moet drastisch omhoog.
In het eerste stukje stel je de eis dat de speakers "veel vermogen" moeten hebben, wat overigens geen fluit betekend... In het tweede stukje blijk je het echter wel te weten en refereer je naar de gevoeligheid van de speakers. En dat laatste is wat je het beste kunt doen. Zo kun je je max. SPL uitrekenen en kom je dus te weten of je speakers dus "harder" gaan dan je behringers.

Dit alles neemt niet weg dat ik dit een DWAAS idee vind, de kans van slagen, dus de kans dat deze verbouwing beter geluid oplevert, is echt nihil. Geen speaker is het zelfde, de kasten zijn berekend voor de Behringer speakers en zullen daarvoor dan ook het best zijn afgestemd. Een eminence heeft weer hele andere T/S parameters waarmee je vanzelfsprekend tot een heel ander kastontwerp dient te komen. Conclusie: laat die Behringers lekker zitten waar ze zitten en koop (als je persee meer geluid in huis wilt halen) andere baskasten. De kans dat je een (dure) miskoop doet is erg groot...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
11-11-2003 14:04
Als je van plan bent om per woofer 300 euro uit te geven, is het natuurlijk zonde om deze in een kast te stoppen waarin de woofer zijn kostprijs waarschijnlijk nooit kan terugverdienen qua prestatie.
Zoals je zei kan elke ezel een woofer in een bestaande box plaatsen. Om een bestaand (zelfbouw)ontwerp na te bouwen, hoef je nou ook niet bepaald overladen te zijn met timmermans-inzicht en dergelijke "skills".
En als je bovendien je momentele subs zou verkopen, dan zou je best binnen je budget kunnen blijven.
Bovendien zouden ze waarschijnlijk een stuk lager gaan en luider als de B-1800x.

Als je echt niet aan zelfbouw wilt beginnen zou ik als ik jou was het programmaatje winISD downloaden (freeware of shareware). Door veel geduld en geexperimenteer zou je een zo geschikt mogelijke woofer moeten kunnen vinden.
Ik wil best wel meezoeken. Wat jij/wij in ieder geval nog moeten weten is:
De netto-inhoud van de Behringers, het aantal poorten, de oppervlakte van de poorten en de lengtes hiervan. Ook is het handig om te weten wat het afgegeven vermogen van je versterkers is @8 en 4 ohm.
Mijn andere vraag is. wat gebeurt er als ik een andere woofer in de behringer baskast plaats en wat voor geluid komt eruit.
Er komt geluid uit, maar voor de rest valt er weinig zinnigs over te zeggen sad :(.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
11-11-2003 16:40
Ik was er al bang voor. Ik heb het geld om het eens te proberen dus waarom niet. ik heb op dit moment alles van behringer en de toppen zijn meer dan goed. Ook zeg ik duidelijk dat het geen concert sound moet zijn maar dat er gewoon bass uit moet komen. ik heb al een hoop kmet lege behuizingen zitten klooien en apparte woofers en ben vaak tot de ontdekking gekomen dat het niet zoveel uitmaakt wat je erin stopt. het enigste verschil is dat je een heel andere bass krijgt bij de verschillende behuizingen en speakers. Soms klinkt het echt niet. eigenlijk wou ik ook hetzelfde hier proberen. Denk er wel aan de woofers worden bij de grrothandel gekocht dus als iemand mij een link aangeeft met een woofer van 300 is de kans groot dat ik er een stuk minder voor hoef te betalen. Ik vind het heel fijn dat jullie me toch willen helpen. ik weet het klinkt nogal absurd maar who cares. als het niet lukt heb ik twee woofers teveel die ik dan toch weer kan aanbieden dus what's the problem there. Wel is er nog een mogelijkhied om de baspijpen in de kasten aan te passen als dat mischien nog kan helpen.

Ik heb nu dus twee verschillende vragen.
1. Is het goed als ik gewoon de afmetingen van de kast zelf opgeef?
2. Welke merken produceren een woofer met een hoog rendement en een vermogen van ongeveer 500 watts rms bij 8 ohms. Links zijn erg welkom.

Ik vind de behringer eurolive serie erg leuk en prettig werken op dit moment. de kasten zien er redlijk goed uit en ik heb gewoonweg niet de tijd om zelf te gaan knutselen. zoals ik al zei ik weet veel maar mijn ervaring met zelfbouw is beneden peil dus heel erg beperkt.
Olé Olé heb nu ok AD!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
11-11-2003 17:26
inhoud kun je zelf prima berekenen, L*B*H min het houtdikte, en een paar liter voor de inhoud(magneet enz), je kan zelf natuurlijk eens kijken hoeveel liter de speaker die je wilt nodig heeft, als dat een beetje overeen komt hoef je alleen de baspoorten aan te passen, anders zoek je een speaker met een ontwerp(groote) waarover je ook tevreden zou zijn, probeer je hoe die speakers klinken, klinkt het okej, das dan mooi klinkt het niet okej, dan behringer weer inelkaar en kasten maken voor je nieuwe speakers
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
11-11-2003 18:51
aangezien ik absoluut niet met winisd kan omgaan laat staan dat ik weet aan de hand van de gegevens van een speaker of dat de juiste is. Kan iemand me vertellen aan de hand van de literinhoud van de kast welke speaker het meest geschikt is? (berekeningen komen er zo aan happy :) ).
Olé Olé heb nu ok AD!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
11-11-2003 19:23

Michael schreef:

2. Welke merken produceren een woofer met een hoog rendement en een vermogen van ongeveer 500 watts rms bij 8 ohms. Links zijn erg welkom.
Uit de webshop:
www.new-line.nl/v/44 : 99 dB/1w/1m, 400 watt rms. <300 Euro.
Door internet beperkt
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
11-11-2003 19:38
Hier de gegevens van de kast:

Hoogte: 71 centimeter
diepte: 55 - 5 cm voor tussenruimte en grille
breedte: 61 centimeter

Dit zijn de buitenmaten. De dikte van het hout schat ik op 18mm en de kast bestaat uit E1-mdf hout. er zitten twee openingen onderaan die dienen als baspijp. Zou iemand zo vriendelijk zijn om mij te helpen bij het berekenen van de literinhoud van de kast?
Olé Olé heb nu ok AD!
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
11-11-2003 19:40
Dat lijkt me inderdaad een leuke woofer maar ik kijk nog even wat de berekeningen opleveren en wat de andere merken te bieden hebben. Heb juist een paar interessante woofers bij das audio gezien die ik voor een zeer aantrekkelijk prijs kan krijgen. happy :)
Olé Olé heb nu ok AD!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
11-11-2003 19:44

Michael schreef:

Hoogte: 71 centimeter
diepte: 55 - 5 cm voor tussenruimte en grille
breedte: 61 centimeter
Zou iemand zo vriendelijk zijn om mij te helpen bij het berekenen van de literinhoud van de kast?
Dat meen je toch niet shocked 8O (71-1.8)x(55-5-1.8)x(61-1.8)= 197458 = ongeveer 200 liter.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)