Hulp nodig : Studio Subwoofer ontwerpen / bouwen.
(21 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
PowersoundStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-2-2003 Laatste: 3-3-2010 Berichten: 255 | 31-10-2003 15:52 |
Hallo iedereen, Zijn er mensen die mij kunnen helpen voor het volgend ontwerp. Ik zou graag een subwoofer willen bouwen voor het gebruik bij een studiootje in combi met een paar Behringer B2031 TRUTH moni's. Ik wil er graag een sub die tot zo'n 30Hz loopt en tot zo'n 80/100Hz gaat, omdat in dit fq-gebied de Behringer serieus beginnen te fluiten ( reflex poorten ). Ik had gedacht aan een 10 of 12" woofer (merk ligt nog niet vast) en zeker en vast een MDF behuizing (binnenhuis gebruikt en niet te verplaatsen) met zo'n dikke wand van 25 of 36mm dik. Ook had ik in het gedacht een gesloten kast. Het rendement heeft weinig belang (is om sommige lage frequenties te bewerken en te experimenteren) maar de fq curve moet wat recht zijn. De gebruikte versterker zou een Sony Hifi ding zijn (Sony TA-FE310R) die naar't schijnt zo'n 120W levert. Laat ons zeggen 30Wrms per kant... Deze amp zou z'n signaal krijgen van een Behringer CX2300. Ja je raad het al, mag niet teveel kosten. Ik had iets kwa budget gepland op zo'n 300euro voor de kast + woofer. Zit ik goed kwa idée ? (gesloten kast - 10" of 12" - MDF gebruik - ...) Wat zou ik als woofer het best kunnen kiezen en qua kast grootte ? (verstevigingen, kastvulling ?) Alvast bedankt voor jullie medewerking ! | |
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound! | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 31-10-2003 15:58 |
Als het recht moet koop dan een EQ, helemaal recht in het laag ga je NOOIT met alleen een driver halen. Overigens is helemaal recht in het laag ook een illusie omdat echte weergevers ook nooit helemaal recht in het laag zijn. | |
PowersoundStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-2-2003 Laatste: 3-3-2010 Berichten: 255 | 31-10-2003 16:00 |
Met rechte curve bedoel ik gewoon geen "astronomische" peaken en dippen in de curve. | |
FerdyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 23-12-2009 Berichten: 331 | 31-10-2003 16:15 |
10 of 12": tja het is maar net wat je wilt, 12" met zelfde XMax als een 10" zal meer bass voortbrengen. Gesloten of BR-kast: Als je voor 300 euro een kast + driver enz. wil hebben, heb je zat geld voor een goede driver met leuke specificaties. Die specificaties zou ik dan niet in de prullenbak gooien door een gesloten kast te maken maar doe het meteen goed (en heeeel iets duurder) en maak een BR kast met een veel mooier/ strakker/ dieper laag. powersound schreef: Ook had ik in het gedacht een gesloten kast. Het rendement heeft weinig belang (is om sommige lage frequenties te bewerken en te experimenteren) maar de fq curve moet wat recht zijn.MDF of ander hout: Het zijn Personal DJ Monitors, dan hoeven ze over het algemeen natuurlijk niet verslepen te worden en kan je makkelijk met MDF af (heel mooi en makkelijk te bewerken). 25 of 36 MM: liefst zo veel mogelijk, zodat de kast mooi dood is (weinig resonanties doorgegeven aan de kast) dat bevorderd een mooie strakke bass en verminderd de relatie met de buren. Gezien het lage versterker vermogen, het lage rendementen en de lage speelfrequentie moet je zeker naar een HiFi sub kijken. (Visaton, Monacor enz.) met een lage resonantie frequentie (Fs) Ik zal zo meteen even kijken of ik geschikte drivers kan vinden. mvg, Ferdy | |
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver | |
PowersoundStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-2-2003 Laatste: 3-3-2010 Berichten: 255 | 31-10-2003 16:21 |
1 x bewerkt. Laatst door Powersound op 31-10-2003 16:34 Bedankt Next,Ok voor een BR kast, maar was er niet echt voor omdat die BR poorten van Behringers monitors begonnen te fluiten. Maar inderdaad, een grote wand zou dit probleem moeten verhelpen denk ik. Heeft een gesloten kast dan geen enkel voordeel ? | |
FerdyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 23-12-2009 Berichten: 331 | 31-10-2003 16:27 |
ja zeker wel, als je drivers gebruikt zonder enige gegevens is er een grotere kans dat je met een gesloten kast slaagd, dan dat je met een geprutste BR-kast slaagd. vandaar dat ik zei: Next schreef: Gesloten of BR-kast: Als je voor 300 euro een kast + driver enz. wil hebben, heb je zat geld voor een goede driver met leuke specificaties. Die specificaties zou ik dan niet in de prullenbak gooien door een gesloten kast te maken maar doe het meteen goed (en heeeel iets duurder) en maak een BR kast met een veel mooier/ strakker/ dieper laag. | |
LucStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 14-1-2013 Berichten: 385 | 31-10-2003 16:34 |
Dan zou ik toch dit topic eens goed doorlezen: www.new-line.nl/forum/read/?t=3387 | |
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst... | |
PowersoundStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-2-2003 Laatste: 3-3-2010 Berichten: 255 | 31-10-2003 16:35 |
Owja, 300€ is echt een bijna het maximum hoor. Echt veel meer wil ik er niet aan geven. En die BR poorten van de Berhinger Moni's zijn zo heel smalle lange poortjes | |
FerdyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-3-2003 Laatste: 23-12-2009 Berichten: 331 | 31-10-2003 16:55 |
Zelf heb ik laatst een BR-kast (downfiring) kast gemaakt met een raveland 1010Axx (à 54 euro bij de C'rad) doet het leuk voor dat geld. Het blijft raveland, ik heb echter niet naar het merk gekeken maar naar de specificaties. (o.a. 18 Xmax met testen kwam er ongeveer 12-14MM uit) de Db's vallen wel mee, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de kast. De wall to wall bracing is namelijk met een handzaag afgekort en past zodoende niet meer mooi in de kast (kieren aan beide kanten) waardoor het effect helemaal weg is. Verder kan de Subwoofer nog een stuk lager, hij zit nu 'maar' in een kast van 27 liter bruto, 23-24 liter netto, gaat NU al laag en weegt 21,5 Kilo *slik* (36 MM MDF) Wil je meer info? mail me maar... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 31-10-2003 18:35 |
Stefan schreef: Als het recht moet koop dan een EQ, helemaal recht in het laag ga je NOOIT met alleen een driver halen. Overigens is helemaal recht in het laag ook een illusie omdat echte weergevers ook nooit helemaal recht in het laag zijn.Als je gewoon een "rechte" (gesloten) kast wilt, mik dan op een Q van 0.7 (iets lager mag ook). Eventueel kun je dan nog actief gaan corrigeren om er zo nog een octaaf bij te trekken (MAAR pas wel op met de excursielimits want bij zulke dingen gaat het HARD!). Ik zou gewoon een BR kastje maken volgens de QB-3 afstemming (overdamped). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |