tweeter of driver???
(10 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 20-1-2002 19:21 |
aangezien ik een stel driver zoek voor mn hoog weergave, en mn budget nu niet al te hoog is, wil ik graag weten wat beter is. een tweeter, of een prijsgelijke driver.? je hebt dure tweeters, en goedkope drivers, welke zijn hun geld het beste waard. bv beyma cp 25, of een goedkope comp. driver van monacor? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 21-1-2002 00:17 |
bartsegers schreef: aangezien ik een stel driver zoek voor mn hoog weergave, en mn budget nu niet al te hoog is, wil ik graag weten wat beter is. een tweeter, of een prijsgelijke driver.? je hebt dure tweeters, en goedkope drivers, welke zijn hun geld het beste waard.bv beyma cp 25, of een goedkope comp. driver van monacor? Vrijwel alle tweeters zijn opgebouwd als ring radiator. Dit betekent dat ze in hun X_max beperkt zijn tot een paar tienden van mm's. Daardoor kunnen ze dus vaak vanaf zo'n 4-5kHz gebruikt worden. Een "Tweeter" is eigenlijk alleen bruikbaar in combinatie met een 8" driver (of liever nog kleiner). Als je dus een flink deel van het spectrum door de HF unit wilt laten verzorgen is er maar een keuze: Een compressiedriver. De SMC-1020 is een zeer betaalbare driver (is eigenlijk een CP-350 met een exponentieele (sp) hoorn ervoor). Ik gebruik deze zelf in de 2W-250 speaker (12G125 + SMC-1020, X-over op ongeveer 3kHz). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Martijn de JongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-12-2001 Laatste: 2-11-2005 Berichten: 23 | 21-1-2002 15:48 |
Hoi Bart, Een tweeter betekende vroeger eigenlijk niets anders dan een driver waaraan de hoorn vast is gemonteerd. Je hebt verschillende soorten tweeters, bv. een driver met constant-directivity-horn, een driver met een bi-radiale hoorn (ookwel billetje), een bullettweeter (kegel) en een slottweeter (spleet). De belastbaarheid van allen typen is laag (15..40w rms). De gevoeligheid van het eerste type tweeter is ook laag (101..107dB) terwijl de andere typen een zeer hoge gevoeligheid kunnen hebben (tot 112dB! bv. ST5022 Fane). Het eerst genoemde type is over het algemeen inzetbaar vanaf 1500..3500Hz, afhankelijk van de hoornafmetingen. De slot- en bullettweeters zijn pas goed inzetbaar vanaf 5kHz (fabrikant advies). Praktijk wijst uit dat een filterfrequentie van 6..8khz@18dB/octaaf, betere resultaten geeft... Een driver wordt aangeduid met de doorsnede van de aansluiting, dikwijls 1 of 2 inch. (3/4 en 7/4 inch bestaat ook). Een losse driverhoorn-combinatie heeft als voordeel dat men bij de driver een willekeurige hoorn kan zoeken. Men kijkt dan naar de spreiding (bv. HxV = 60x40gr. longthrow of bv. HxV = 90x60gr. shortthrow), afhankelijk van de vorm van de hoorn. Belangrijk is ook het weer te geven frequentiebereik (bv. 800-15000H voor een 2" hoorn afm. 25x30x60cm), afhankelijk van de afmetingen van de hoorn. De belastbaarheid is veelal groter (35..150w rms) doordat de spoelen net zo groot in diameter worden uitgevoerd als basluidsprekers (1,75..5"!), alleen veel korter. De onderste grensfrequentie is laag (800-1500Hz), doordat de zwaar geconstrueerde driver (magneten tot 30cm en 25kg!) de kracht heeft om bij een hoge effecientie een grote hoorn aan te drijven. De gevoeligheid is hoger (104..118dB!). Een hoorn bevestigt men aan de driver met een schroefaansluiting (draad op de trechterhals) of met bevestigingsbouten (3 of 4-punts)... Een tweeter is pas goed inzetbaar vanaf een vrij hoge frequentie. Men ziet dus vaak dat een echte tweeter in combinatie met een kleine conusluidspreker (8" of 10") gebruikt wordt of in combinatie met een driverhoorn-combinatie. In ouderwetse systemen zag men nog wel de combinatie 1" of 2" met 4x bullet angled voor het hoog. De keuze van de driver of tweeter hangt dus af van de toepassing. Zet je hem laag in, wens je een hoge geluidsdruk, welke spreiding, enz... De genoemde driver SMC-1020 is voor zijn prijs een goede tweeter (hoorn zit waarschijnlijk vast aan de driver). De Beyma CP-25 is een voorbeeld van een biradiale hoorn. Deze is pas goed inzetbaar vanaf 5..6kHz. Gebruik je een zware 12" of een 15" voor het basmid, dan zou ik gaan voor een goede compressiedriver... Groeten Martijn | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 21-1-2002 16:48 |
als co nusspeaker zat ik eerst aan bv een tien inch beyma te denken, maar kreeg op een ander forum veel commentaar. ik kijk dan denk ik nu voor een 200 watt eminence. die zijn ook niet al te duur. en ik zoek dan ergens een goedkope driver. zijn die ergens goedkoper dan die lowbudget van beyma? voor een guld of 100?? monacor of stage line misschien...... | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 21-1-2002 16:49 |
zag trouwens in de conrad, een stel dynamische tweeters staan. en die prijzen bevallen me ook wel. weet alleen niet merk het is, volgens mij cpa. ken het merk niet jullie? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 21-1-2002 17:47 |
Martijn de Jong schreef: [... schreef:De genoemde driver SMC-1020 is voor zijn prijs een goede tweeter (hoorn zit waarschijnlijk vast aan de driver).De hoorn die ervoor geplaatst wordt is alleszins redelijk voor een exponentieele hoorn. Eigenlijk is dit voor het geld een PRIMA driver (daarom gebruik ik hem ook natuurlijk ;-). De Beyma CP-25 is een voorbeeld van een biradiale hoorn. Die aangedreven wordt door een ring radiator (heel belangrijk).Deze is pas goed inzetbaar vanaf 5..6kHz. Gebruik je een zware 12" of een 15" voor het basmid, dan zou ik gaan voor een goede compressiedriver... Absoluut. Een 12" is eigenlijk niet goed te koppelen aan een ring radiator (onafhankelijk van het merk). Ik heb ooit eens een 12G-125 aan een Celestion HF-50 gekoppeld. Klonk redelijk MAAR je kon goed horen dat de 12G-125 bundelde als een gek (vind je het ook vreemd met een X-over van 5kHz).Ik zou de SMC-1020 geen tweeter willen noemen maar toch een echte compressiedriver (waar je alleen gratis een redelijke hoorn bij krijgt). De schroefpunten zijn zodanig dat je er ook gerust een andere (betere) hoorn voor kunt plaatsen (bijvoorbeeld een TD-245). Zo'n CP-25 (o.i.d.) zou ik toch maximaal met een 6" conus (mid) speaker gebruiken (aangevuld met, zeg, een 15" om het af te maken). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Martijn de JongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-12-2001 Laatste: 2-11-2005 Berichten: 23 | 22-1-2002 09:06 |
Hoi Admin, Een 6" vor het mid is qua afstraaleigenschappen en lineariteit misschien beter voor het mid in combinatie met de genoemde CP-25. Nadeel is wel dat als je de drieweg kast later als topkast zou gebruiken, je hem eigenlijk fullrange aan zou moeten sturen (of X-over <60Hz) om profijt te hebben van de 15". Zelf heb ik de ervaring dat een 6" wel goed klinkt, maar een beetje soft... Groeten martijn | |
BartsegersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-1-2002 Laatste: 28-10-2014 Berichten: 1463 | 22-1-2002 18:06 |
die SMC-1020, gebruiken jullie dus niet in combinatie met een 10 inch? en wat betreft die afstraalhoek, die moet wel groot zijn, ik gebruik nu maar twee topjes, enja dan moet je wel overal te horen zijn. bedankt voor jullie informatief gesprek. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 22-1-2002 19:11 |
bartsegers schreef: die SMC-1020, gebruiken jullie dus niet in combinatie met een 10 inch?en wat betreft die afstraalhoek, die moet wel groot zijn, ik gebruik nu maar twee topjes, enja dan moet je wel overal te horen zijn. De afstraalhoek van een exponentiële hoorn neemt af bij hogere frequenties (da's nu eenmaal de aard van het beestje). Is hij zo'n 90 graden bij 2kHz dan zal hij een stuk lager zijn bij 15kHz (zeg 40 graden).Als je dit gedrag niet tolereert dan zul je voor een Constant Directivity (die, zoals het woord al doet vermoeden, een (redelijk) constante openingshoek heeft) hoorn moeten kiezen. Natuurlijk heeft dit type ook weer een nadeel (en dat is de afval die zich zo ongeveer inzet vanaf 1 oktaaf boven de grensfrequentie). Verstaanbaarheid heeft niet alleen te maken met de afstraalhoek van je systeem. Plaatsing en verhouding van de ruimte is minstens zo belangrijk. Wij hebben totaal geen problemen met onze 60 x 40 systemen; zelfs niet als de ruimten relatief kort zijn. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 22-1-2002 21:20 |
Martijn de Jong schreef: Hoi Admin,Een 6" vor het mid is qua afstraaleigenschappen en lineariteit misschien beter voor het mid in combinatie met de genoemde CP-25. Nadeel is wel dat als je de drieweg kast later als topkast zou gebruiken, je hem eigenlijk fullrange aan zou moeten sturen (of X-over <60Hz) om profijt te hebben van de 15". Nou... Soms zul je verbaasd staan over de benodigde uitslag van een speaker; helemaal als hij geoptimaliseerd is voor "top" gebruik. M'n 2W-600 topjes bijvoorbeeld MOESTEN BR worden omdat ze anders, bij 100Hz, al in hun SPL gelimiteerd werden door de X_max. Ik heb nog wel ergens plots liggen van de X_max vs. freq. voor het eerste ontwerp van de 2W-600 (mocht je er belang bij hebben).Verder: Veel PA bedrijven hanteren een aparte methode voor subs (voor mij apart bedoel ik dan). Zij zetten alles wat naar de subs gaan op een aparte bus (of subgroep). Het FOH signaal gaat dan gewoon full range naar de (FOH) speakers en het signaal naar de subs wordt, naar smaak, bijgevoegd over die extra aux bus. Dit levert extra mogelijheden (zoals geen problemen met gestommel in een snare en vocal mics. omdat je die toch niet naar je sub groep toestuurt). Alleen de signalen die dus VLF hebben worden (via een extra ingang op de X-over (bijvoorbeeld Omnidrive)) door een laagdoorlaat (natuurlijk) naar de subs gestuurd. Ook is het zo dat als je je topjes wilt vliegen, het X-over punt ook een stuk lager dan gebruikelijk moet worden gekozen. Immers hoe verder de speakers uit elkaar staan, hoe groter de interferentieproblemen worden. Je ziet toch regelmatig in een PA systeem dat de subs alles onder de 80Hz moeten verzorgen. Bij deze frequentie kan een 12" (direct stralend) het, in het algemeen, al niet meer aan op de gevraagde SPL (130dB). Er zijn natuurlijk uitzonderingen... Zelf heb ik de ervaring dat een 6" wel goed klinkt, maar een beetje soft... Wat dus eigenlijk zo veel betekent als "een beetje (te) vriendelijk"? ;-)Ik heb 12"/2" kasten gehoord die prima klonken en kasten die belabberd klonken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een 15"/6"/1" systeem (of, zoals hierboven beschreven een 15"/6"/tweeter systeem). Het grootste nadeel van een 3-weg systeem is dat er WEER een kantelpunt bijkomt. En, zeker bij zelfbouw, brengt dit kantelpunt weer extra mogelijkheden tot het maken van fouten. Maar het _kan_ absoluuut goed klinken! Voor een (onervaren) zelfbouwer is een 3-weg systeem absoluut af te raden (IMO). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |