Forum > PC related Forum

PathTest draaiend op een QNAP.

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-2-2015 11:06
Hallo,

Misschien is onderstaande wel handig voor de mensen die hun lokale netwerkdoorvoer willen testen.
Gisteren even het een en ander zitten uitzoeken/proberen.

Tot wat ik nu toe heb bereikt op het QNAP Forum gepost.
Hello,

Maybe the following is helpfull for people who like to measure there local network throughput.
You can use of course iPerf, but the lack of decent (affordable) IOS apps did me decided to search for a better alternative.

Yesterday I've found the AppNeta PathTest App in the Apple Store, installed it (client) on my iPad Mini and run it in server-mode from the command line on my Windows 2008 server (running on VMware).
Because of the network sharing of my physical network adapters with other virtual servers on my home network VMware server I've decided to try run PathTest (server) on my QNAP TS-659 Pro II which has two trunked 1Gb ports (connected to a 24-port HP ProCurve switch) and plenty of bandwidth available.

PathTest is preferable over iPerf because of the more configurable options, you can configure from protocol (TCP, UDP, ICMP) to port number and even QoS settings.
Both the command line programs and the App are free.

It's quite simple to run PathTest on your QNAP.
Below what you need and must do to let it work.

First download files you need (in my case Linux_32-bit.zip (for the QNAP, server), Windows_32-bit.zip (for my Windows machine, client) and the App (for the iPad Mini, client)):

www.appneta.com/resources/pathtest-files/Windows_32-bit.zip

www.appneta.com/resources/pathtest-files/Linux_32-bit.zip

www.appneta.com/resources/pathtest-files/Linux_64-bit.zip

itunes.apple.com/nl/app/pathtest/id577935479?mt=8

First check your QNAP if it has the Optware IPKG installed, if not please install it first.

Make a SSH connection to your QNAP for example with Putty, and download Pathtest file to the "/tmp" directory and extract the file.
After extracting the "Linux_32-bit.zip" you find a directory called "/tmp/Linux_32-bit" which contains the "pathtest" program.

If you run the program you will probaly get the following Error:
[/tmp] # ./pathtest -s
./pathtest: error while loading shared libraries: libcrypto.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
The above Error is of the fact PathTest is expecting libcrypto.so.4 which can be solved by making symbolic links.
[/] # cd /usr/lib
[/usr/lib] # ln -s libcrypto.so.1.0.0 libssl.so.4
[/usr/lib] # ln -s libcrypto.so.1.0.0 libcrypto.so.4
[/usr/lib] # cd /tmp
[/tmp] # ./pathtest -s
PathTest (TM) v.4.6.0 build 4639
Copyright (c) 2011, AppNeta Inc. All Rights Reserved.

Running in server mode on port 3236 ...
Now your QNAP is running PathTest in server-mode, if you like you can add the "-d" option to run PathTest in Deamon mode.

To test the network throughput of a Windows or Linux machine with PathTest, just run the PathTest (command line) with the "-c" option (pointing to your QNAPs IP-address).

For your IOS device you can install the AppNeta PathTest App (client, graphicall) and point your test to the QNAP with the running PathTest server.
The App works like a charme with a nice interface, albiet with one annoying bug when sending mail with the test results from inside the App.
The recieved mail misses the test results.

The generated data is available on the client and server side, see attachements:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10931684_1557131761201616_9123672322214147669_o.jpg
On the left PathTest output on the Windows client. On the right PathTest output on the QNAP TS-659 Pro II.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10866028_1557131817868277_208391517195248402_o.jpg
On the left PathTest output on the Apple iPad Mini. On the right PathTest output on the QNAP TS-659 Pro II.

I'm not a Linux Guru by far, just a simple Windows network administrator which has some minor Linux skills.
I've moved the PathTest binary to the "/Opt" directory to not to lose it after a reboot of the QNAP.

Still want to resolve three issues:

- the symbolic links are deleted after the QNAP reboot.
- want to autostart PathTest with the boot of the QNAP.
- find a way to save the server-side output to a file.

I will inform you when I solved these three issues.

Have fun!

Greetz René
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
4-2-2015 15:05
Ik gebruik altijd LAN Speed Test.

Welke voordelen heeft de manier die je hierboven beschrijft?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-2-2015 17:24
Hallo Dré,

Dré schreef:

Ik gebruik altijd LAN Speed Test.

Welke voordelen heeft de manier die je hierboven beschrijft?
Heb het programma LAN Speed Test eerst eens even (weer) geïnstalleerd om te kijken wat het nu kan, ik heb namelijk dit programma een jaar of zes terug ook een tijdje gebruikt.
Na verloop van tijd ben ik op iPerf over gestapt, toen met name omdat je onder Linux met LAN Speed Test helemaal niets kan (niet helemaal waar natuurlijk, Samba-shares op een Linux server kun je prima gebruiken i.c.m. de "Folder" optie in LAN Speed Test).

Mijn openingspost was geen post om te bewijzen of het een of ander programma beter/slechter zou zijn.
iPerf, jPerf, LAN Speed Test, PathTest, NetStress, en waarschijnlijk vele andere werken in hun gebied afdoende.

Ik kwam per toeval PathTest tegen omdat ik op zoek was naar een App voor IOS die lokaal iPerf ondersteund (veel soortgelijke Apps hebben deze mogelijkheid niet).
Vond WifiPerf (beschikbaar voor Android en IOS), maar vond de 75,- euro wat overdreven om gelijk te betalen.
Er was geen mogelijkheid om hem even te testen zonder de 75,- euro te betalen. Dus moest ik verder zoeken.

Na een tijdje Googlen kwam ik uit op AppNeta PathTest Network Speed Test (App is helaas alleen voor IOS, PathTest (command line) zelf draait op Windows en Linux werkstations/servers), waar je dus ook eigen lokale servers kunt gebruiken (waar het mij om te doen was). PathTest (wat overigens gratis is) zou beter moeten zijn als iPerf met meer opties, en zover ik dat nu kan zien is dat ook het geval.

Voor veel mensen zal jouw programma voldoende zijn, voor de meeste IT-ers is dat iPerf, en misschien voor mij word dat nu PathTest.

De installatie op QNAP TS-659 Pro II van PathTest was een probeerseltje omdat die niet standaard word ondersteunt door het QNAP OS, iPerf overigens wel.
Ik heb de QNAP als server gekozen voor de installatie van PathTest, omdat die op het netwerk de meeste (ongebruikte) bandbreedte (2 x 1Gbe NIC Trunked), geheugen en CPU heeft.
De QNAP staat 99% van de tijd te suffen (maakt alleen s'nachts een back-up en zorgt voor wat file- en mediasharing), en is dus de ideale server zonder bottleneck (t.o.v. de rest van het netwerk) om PathTest (of iPerf) server op te draaien.

Doordat het centraal op de QNAP draait kan ik nu vanaf elk werkstation/server/IOS device de testen doen zonder dat de bandbreedte, CPU en geheugen van de PathTest server daar invloed op heeft.

Zoals je hieronder kunt zien zit er waarschijnlijk iets niet goed op mijn eigen PC, up en down zouden beide dicht tegen de 1Gbe moeten zitten. Het "ontvangen" van data gaat dus een stuk langzamer, wat ik dus nu kan gaan uitzoeken.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10931684_1557131761201616_9123672322214147669_o.jpg
Links output PathTest op mijn PC, rechts output PathTest op de QNAP.

Edit: inmiddels mijn PC (Win7) geprobeerd het "download" probleem op te lossen door de geïnstalleerde programma's te controleren op (download)processen te checken, mijn Intel netwerkkaart te flashen en te voorzien van de laatste originele Intel drivers.

Ook even een andere PC in het netwerk getest, namelijk de (wat oudere) laptop (Win7) van mijn vrouw, waar weer de "upload" een beetje achterblijft, maar op zich draait die niet verkeerd:

https://www.dropbox.com/s/mhm2661b0d7p159/nienpc.jpg?dl=1

Natuurlijk de switch (HP ProCurve 1810G - 24 GE) ook niet vergeten te checken, die inmiddels 63 dagen draait aan een stuk (tijdje terug een keer uit gehad voor wat onderhoudswerkzaamheden in de meterkast :-) ):

https://www.dropbox.com/s/894d62wowsw0din/switch.JPG?dl=1

Zoals je ziet draait de switch/netwerk heel goed, geen errors (op poortje 7 na, waar een oude laptop aan heeft gehangen met een rotte netwerkaart).

Mijn PC zit op poortje 6 (groene cirkel), de QNAP op de poorten 17-18 (groen rode cirkel, Trunk1) en mijn ESXi op 23-24 (rode cirkel, Trunk2). Ik zie dat ik nog steeds wat moet doen aan de ESXi configuratie (was het al weer vergeten), om de performance omhoog te brengen moet ik de Intel Dual-port server kaart onder VMware anders configureren.

Probleem zit dus duidelijk in mijn PC, instap HP machine. Verder zoeken dus.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-2-2015 22:08

Webbie schreef:

Mijn PC zit op poortje 6 (groene cirkel), de QNAP op de poorten 17-18 (groen rode cirkel, Trunk1) en mijn ESXi op 23-24 (rode cirkel, Trunk2). Ik zie dat ik nog steeds wat moet doen aan de ESXi configuratie (was het al weer vergeten), om de performance omhoog te brengen moet ik de Intel Dual-port server kaart onder VMware anders configureren.

Greetz Webbie...
Performance van het ESXi netwerk alsin dat de poorten van de trunk niet gelijk belast worden? Volgens mij is de goede instelling Load balancing op basis van IP Hash maar ook dat is helaas niet heilig als je maar met een klein aantal machines verbindt, omdat vmware op basis van de source en destination IP adressen gaat bepalen welke link gebruikt wordt en dus niet per definitie keurig 50/50 load-balanced.
Bij de default instelling wordt er overigens helemaal niet ge-loadbalanced en wordt er enkel overgeschakeld naar een andere link als de actieve verbroken is.

Hier thuis zit er ook wel een redelijk gat tussen de 2 uplinks in trunk mode:
https://cybernetworks.nl/~tom/files/cs1-esx.png

Klik voor groot

Qua uptime gaat het hier overigens de goede kant op zie ik sneaky :V
https://cybernetworks.nl/~tom/files/cs1-uptime.png

Bij dit soort speedtestjes zijn er overigens ook aardig wat instellingen die de resultaten kunnen beïnvloeden. Voorbeeldje hiervan is de TCP Window size in Iperf. Kan geen kwaad om voor dat soort settings de logica er goed in te houden binnen een netwerk. Afhankelijk van de firewall instellingen (public, work etc) kan windows hiervoor ook nog wel eens roet in het eten gooien en dingen aanpassen zonder dat je het weet.

Zeker als je richting disk en file-share performance gaat meten worden dat soort instellingen nog belangrijker. Dwz block size van je raid array, esx datastore, windows partities etcetc gelijk houden. Ik heb in het verleden bij de test-scenario's voor de iSCSI server hier wel ontdekt dat sommige default instellingen redelijk wat roet in het eten kunnen gooien.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)