Forum > Newbie Forum

Compressor/limiter

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
NickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 20-9-2005
Berichten: 101
8-10-2003 15:36
Wat doet een compressor/limiter nou precies en hoe moet je hem aansluiten?

Oja... ik heb de zoekfunctie al geprobeerd... happy :)
tja...?
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
8-10-2003 15:54
4 x bewerkt. Laatst door Hajo op 8-10-2003 18:26
Een compressor/limiter kan gebruikt worden om (extreme) pieken en dalen uit een geluidssignaal af te vlakken. Je kan meestal instellen op welke volume-niveaus het apparaat het geluid moet versterken of verzwakken.

Daarnaast zijn er meestal regelaars voor de snelheid waarmee ingegrepen moet worden, en de snelheid waarmee het verzwakken en versterken van het signaal weer 'losgelaten' moet worden.

Zodoende helpt een compressor/limiter je om een zo vlak mogelijk signaal te krijgen. Het betekent tegelijkertijd dus wel het einde aan alle dynamiek (harde/zachte passages) in je muziek.

Wordt onder andere gebruikt bij bands, vaak op de microfoons van (lead)zangers, of de drums. Radiostations gebruiken ze vaak voor om de 'kleur' van het geluid te beinvloeden. Je kunt het geluid er namelijk ook behoorlijk mee laten 'pompen'. Sommige mensen vinden dat mooi.

Bij drive-in shows zou je ze, mits goed insteld, kunnen gebruiken om bij dj's die te hard draaien te zorgen dat de verterkers/speakers geen al te zware opdrachten krijgen.

Veel (eenvoudige) comp./limiters werken op het hele frequentiegebied; je hebt er ook waar je dit truukje op een aantal verschilende frequenties kan uithalen. Het resultaat wordt daar minder duidelijk hoorbaar (lees: minder irritant merkbaar) van.

Aansluiten? Bijvoorbeeld:
mengtafel uitgang -> compressor ingang
en dan
compressor uigang -> versterker ingang

Note Bene: Alleen gebruiken als je goed weet waar je mee bezig bent. Het is namelijk vrij gemakkelijk om je geluid enorm naar de klote te helpen.
Het moet wel leuk blijven...
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
8-10-2003 16:05
en het helpt ook eventueel vervelende ruis eruit te halen als je geen geluid erdoorheen pompt! dan slaat de gate dicht(wel goed instellen)...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
8-10-2003 19:25
Radiostations gebruiken ze vaak voor om de 'kleur' van het geluid te beinvloeden.
Sterker nog; ze zijn (bij mijn weten) verplicht om te voorkomen dat het signaal te hard de ether in wordt geknald met alle gevolgen van dien.
De eenband-limiters/compressors zijn nog wel te betalen, de eerder genoemde multiband-limiters zijn behoorlijk duur (en dus waarschijnlijk niet haalbaar voor de gemiddelde drive-in)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
9-10-2003 10:50

Diederik schreef:

Sterker nog; ze zijn (bij mijn weten) verplicht om te voorkomen dat het signaal te hard de ether in wordt geknald met alle gevolgen van dien.
Klopt... maar dan kan je eigenlijk volstaan met een eenvoudige limiter.
[offtopic schreef:

Want wat het is het probleem van (in volume) te hard uitzenden? Als ik het goed heb onthouden is het probleem dat het signaal in de ether dan te 'breed' wordt... dus niet netjes alleen 104.0, maar ook een beetje stoorsignaal op 103.9 en op 104.1, kortom je begint andere zenders een beetje te hinderen [/offtopic]
Het moet wel leuk blijven...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
9-10-2003 15:53
[offtopic] exact datgene wat je beschrijft. Vind het agentschap telecom (die over de ether gaat) niet zo leuk en de radiostations die bij die frequentie horen ook niet. Verder kan het ook de zender beschadigen [/offtopic]
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
11-10-2003 17:02
off topic... Hajo heb je mijn mailtje ontvangen?
Tom
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
3-12-2003 10:18
Ik ben aan het zoeken gegaan via de zoekmachine naar de functie van compressors. En ik kwam bij deze wat oudere topic terecht.
Ik heb een wat specifiekere vraag
Kan ik een compressor ook gebruiken tussen m'n draadloze mic. Om het geluid uit m'n microfoon wat meer "kleur" te geven.

Ik heb er al een modulizer 1224P tussen zitten van Behringer.

Stel nou dat het kan met die compressor en dat het ook nog eens zin heeft om de compressor er tussen te zetten.
Waar moet de compressor dan tussen en hoe?
Moet het geluid eerst door de compressor en dan pas door de modulizer of net andersom?
Kan dit gewoon doorgelust worden met XLR kabels?

Groeten
Christian
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
3-12-2003 12:27
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-12-2003 12:57
Je gebruikt een compr. voor een mic om het geluid op één niveau te houden, onafhankelijk van de afstand (binnen grenzen uiteraard) de spreker/zanger van de mic.
Ook zorg je met een comp. dat een schreeuw van een spreker, er niet meteen je tweeters uitblaast, omdat je een dak instelt. Ook kan je een drempel instellen, waarbij de comp geluid door mag laten, dus als er niemand wat zegt in de mic, begint hij minder gauw rond te zingen.
Een comp. zet je als laatste in het geluidspad dus virtulizer, echo enz, komen er allemaal voor. Bij een goed ingestelde comp. heb je ook geen feedback dest. meer nodig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
4-12-2003 12:20
Okay das duidelijk, dan schaffen we binnekort ook nog maar eens een compressortje aan.
Heeft er nog iemand suggesties voor een goede compressor? (liefst Behringer)
Laat het maar horen!
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)