Forum > Algemeen Forum

Prolight + Sound 2014, beta testen SA StageTools.

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-2-2014 12:50
Hallo,

Binnenkort is er weer een Prolight + Sound 2014 in Frankfurt.

Stage Accompany BV is ook weer vertegenwoordigd, ditmaal met nieuwe modellen uit de Screen Series, de productie versie van de HE50 en StageTools v2.0 App (open beta versie).

Als alles meezit is van de week de versie iOS "open beta" versie klaar van StageTools v2.0, de Android versie volgt binnen twee weken.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1529843_287472641403881_109490602_o.jpg

Houd de SA Facebook pagina en dit topic in de gaten voor de verdere info.

Inmiddels is er een on-line aanmeldingsformulier waarbij geïntresseerde, die èn naar de Prolight + Sound 2014 gaan, èn die de App willen testen, zich kunnen aanmelden.

Na het aanmelden word verdere informatie via email toegezonden.

Stage Accompany is te vinden op de beurs in Hall 8.0, N98

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-2-2014 18:18
Hallo,

Hier een stukje ASCII over de SA UltraCode waar SA StageTools gebruik van maakt.

SA UltraCode

Inleiding
Steeds meer mensen hebben tegenwoordig, als ze ergens naar toe gaan, een mobieltje op zak.
Op live events is het zelfs zo dat je tegenwoordig iemand moet gaan zoeken die geen mobieltje bij heeft.
Doordat er zo massaal gebruikt word gemaakt van mobieltjes tijdens een live event is het interessant om daar ook wat mee te doen.
Je kan denken aan informatie te verzenden naar de mobieltjes, zoals; advertenties, song info, prijsvraag, hyperlinks, tekst (real-time), enz..
Maar ook het op afstand “triggeren” van een gebeurtenis op het mobieltje zelf, zoals; een licht-show (het laten kleuren van het mobiel schermpje), het sturen naar een bepaalde website, enz..

Doordat mensen massaal hun mobieltje gebruiken tijdens een live event en verbindingen vaak overbelast zijn is het geen optie om bijvoorbeeld een draadloos netwerk te gebruiken zoals; WiFi, Internet, BlueTooth, enz..

Maar hoe krijg je dan de informatie bij de gebruiker?
De oplossing: data verzenden d.m.v. (onhoorbaar) geluid!

Op het moment zijn er twee soorten codecs die dat kunnen, namelijk de SA UltraCode codec (gebruikt in StageTools) en Sonic Notify codec (gebruikt in de Light of the Proms-app).

Hoe werkt het?
Simpel gezegd: via de Stage Accompany UltraCode codec kan er data naar mobieltjes via geluid worden gestuurd.
Tekst, “triggers” en andere data, verzonden vanaf bijvoorbeeld de DMX console op het live event, word door de SA UltraCode codec vertaalt naar geluid wat versterkt via luidsprekers de zaal of terrein in word gestuurd.

Het mobieltje ontvangt het geluid (met de data) via de microfoon ingang van het apparaat op. Het ontvangen geluid word weer omgezet naar data waar het mobieltje, met de voor geïnstalleerde App (die de SA UltraCode codec “begrijpt”), weer iets mee kan.

De techniek
Data via geluid bij een live event, met vele decibels aan geluid, gaat dat werken?
Ja, er zijn al diverse tests met succes, uitgevoerd op grote live evenementen.
Door gebruik te maken van de SA UltraCode en de SA RB3 SMS (Sonic Message Series) luidsprekers (met de SA8535 Ribbon Compact Driver) is het mogelijk om, onhoorbaar voor mens en dier*, een geluid (met de data) te verzenden dat boven de bestaande PA installatie uitkomt.
De frequentie is hoog genoeg dat mens en dier het niet horen, maar wel laag genoeg dat de microfoon van het mobieltje het geluid nog kan ontvangen.

Kan ik met elke luidspreker UltraCode verzenden?
In principe wel, maar bij een live event is het geluid zo hard dat er speciale eisen aan de luidsprekers moeten worden gesteld om boven dit PA-geweld uit te komen en dit urenlang te kunnen volhouden.

De enigste luidspreker die dit kan is de SA RB3 SMS (Sonic Message Series) die gebruik maakt van de bekende SA8535 Ribbon Compact Driver (die zelfs doorloopt tot de 90kHz, gemeten door Brüel & Kjær).

* het SA UltraCode signaal heeft een centerfrequentie van 19kHz en een bandbreedte van 4kHz (die nog smaller kan in theorie), normaal gesproken onhoorbaar voor mens en dier, maar het schijnt dat jonge mensen en met name jonge meisjes de onderste grens van de band (17kHz) heel soms nog kunnen horen.

Honden en andere dieren zoals katten reageren er niet op of hebben er geen last van, zover ik heb kunnen testen ;-)


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
11-2-2014 08:29
Volgens mij is het nog helemaal niet zo duidelijk wat VHF geluidsignalen met ons doen. Ik meen zelfs op dit forum gelezen te hebben over een kind dat zijn of haar oren tot bloedens toe open krabte (bleek later door een kattenverjager bij de buren te komen).

Hoe zeker is men bij SA dat dit geen schade oplevert (en op welk onderzoek baseert men zich daarbij).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
11-2-2014 08:53
VHF? Ik neem aan dat je ultrasoon bedoelt sneaky :V
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
11-2-2014 09:00

joepurlings schreef:

VHF? Ik neem aan dat je ultrasoon bedoelt sneaky :V
VHF staat voor Very High Frequency. Druk daar de tekst geluidsignalen achter en ik snap niet waar de sarcasme smilie vandaan komt.

Verder: Is het nu echt zo dat het leggen van zout op slakken belangrijker is dan de essentie (in dit geval de vraag of iets schadelijk is voor de mens of niet)? Nee toch???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-2-2014 09:25
Hallo Dré,

Dré schreef:

Volgens mij is het nog helemaal niet zo duidelijk wat VHF geluidsignalen met ons doen. Ik meen zelfs op dit forum gelezen te hebben over een kind dat zijn of haar oren tot bloedens toe open krabte (bleek later door een kattenverjager bij de buren te komen).

Hoe zeker is men bij SA dat dit geen schade oplevert (en op welk onderzoek baseert men zich daarbij).
Inderdaad, over die geluidssignalen is inderdaad weinig bekent wat ze op korte termijn en langere termijn voor invloed hebben op ons gehoor.

Nu is het wel zo dat de SA UltraCode en Sonic Notify signalen geen constant aanhoudend signaal versturen, het zijn hele korte "bursts".
En van wat ik er van weet (en begrijp), voor Sonic Notify is dat een signaal van 3 harde pieken (piepjes) en voor de UltraCode een "spread spectrum noise" wat 6dB lager is als dat van een Sonic Notify signaal.

Binnenkort post ik hier nog wat meer ASCII betreffende het gebruikte signaal en StageTools.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
11-2-2014 10:31
Wat vreemd eigenlijk dat SA adverteert met een frequentiebereik tot 30k (en velen met hen) en nu dit gaat doen op 17k omdat toch vrijwel niemand dat hoort.
Ik vraag me daarnaast af of de gemiddelde mobiele telefoon niet van een dermate slechte micro is voorzien dat deze hier gewoonweg niets van kan maken, maar dat zal wel getest zijn.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-2-2014 20:00
Je zal je telefoon wel in de lucht moeten houden vermoed ik.
In plaats van aanstekers zeg maar....

Dat zal wel een leuk filmpje worden al die kleine kleurvlakken in de lucht
Gr Evert M
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-2-2014 21:06
Hallo Frank,

Frank76 schreef:

Wat vreemd eigenlijk dat SA adverteert met een frequentiebereik tot 30k (en velen met hen) en nu dit gaat doen op 17k omdat toch vrijwel niemand dat hoort.

Ik vraag me daarnaast af of de gemiddelde mobiele telefoon niet van een dermate slechte micro is voorzien dat deze hier gewoonweg niets van kan maken, maar dat zal wel getest zijn.
Inderdaad is het getest, de center frequentie van 19kHz (bereik: 17kHz - 21kHz) is gekozen omdat (tot nu toe) elk mobile device (draaiend onder iOS of Android) dit signaal kan "horen", ook de "instap" tablets bijvoorbeeld van het Kruidvat e.d..

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-2-2014 21:20
Hallo Vrijevogel,

VrijeVogel schreef:

Je zal je telefoon wel in de lucht moeten houden vermoed ik.
In plaats van aanstekers zeg maar....
In de lucht houden van je telefoon tijdens een live event geeft inderdaad wel het mooiste (optische) effect, maar voor de ontvangst van het signaal maakt het niet uit, omdat de ribbon-arrays aan het plafond hangen en naar beneden worden gericht (als een soort douche over het publiek stralen).
Dat zal wel een leuk filmpje worden al die kleine kleurvlakken in de lucht
Het is indrukwekkend om zoiets te zien, maar werkt alleen als een behoorlijk aantal mensen de app geïnstalleerd hebben.

Met name bij de "Night of the Proms" hadden toch wat mensen problemen om de "Sonic Notify" based app te installeren, wat overigens niet lag aan de app zelf, maar mede doordat er een QR-code moest worden gescanned voor de downloadlink naar de app.
Sommige mensen hadden niet een QR-code scanner op hun mobieltje staan, dus moesten ze die weer eerst downloaden om verder te kunnen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)