Advies gevraagd: Nieuwe hoogdrivers Turbosound TMS2a (Beyma CP300 vervanger)
(10 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 27-1-2014 18:59 |
Beste forumleden, Bij de PA-markt in 2012 heb ik 2 luidsprekers op de kop getikt. De verkoper vertelde mij dat het dubbel 15" kasten waren met een onbekende werking. Het typenummer en logo op het aansluitpaneel zei wat anders. Voor een schijntje kwam ik daardoor in het bezit van 2 stuks 15"/10"/1" volledig hoorngeladen (inclusief faseplug) topkasten van Turbosound. Na de kasten open te hebben geschroefd leek het volgende gaande: defecte RCF 15"ers, 10" Fane origineel beide nog in goede staat en de 1" (bleek beyma CP300 origineel) ook werkend (dacht ik: lees verder ). De kast zelf was erg slordig gestoffeerd, 1 van de filters is gemodificeerd vanwege een uitgebrand? component. Het volledig opknappen zonder compromissen leek mij een mooie uitdaging, hobby dus Mijn broertje is bij het opknap proces betrokken; hij is Turbo/F1 gek. Hij heeft op het speakerplans forum een topic aangemaakt om extra gegevens te achterhalen. Op het advies van die mensen heb ik 2 stuks Fane Studio 15B speakers aangeschaft. De kasten zijn inmiddels bijna klaar: helemaal geschuurd, geplamuurd, verstevigd, opnieuw bekabeld+aansluitingen, nieuw rooster+foam, nieuwe logo's en daarbij dus de nieuwe 15" bas speakers. Afgelopen vrijdag kwam ik er tijdens een dagje soundchecken echter achter dat er een ritsel/distortiongeluid door het hoog zat aan 1 kant. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat een diafragma/membraan van een van de hoogtoners gescheurd is. Foto's soundcheck en gescheurde membraan Lang verhaal, maar wellicht leuk om te lezen Mijn vraag is nu: wat is handig? De importeur van Beyma (AED België) heeft niets meer op de plank liggen ivm de leeftijd van deze drivers. De impedantie is 16 ohm, dus de vervanger dient ook 16 ohm te zijn? Tenzij er een modificatie aan het filter mogelijk is? Er staan 2 setjes CP350 op marktplaats welke volgens de importeur qua klank best overeen komen en een wat hoger rendement hebben. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het tweaken van filters? Of die onderdelen van Turbosound kasten uit deze tijd hebben/weten te liggen? Ik hoor het heel erg graag! Op marktplaats heb ik al een advertentie aangemaakt. Mvg, Hugo Oude Vrielink Hierbij ook foto's van het opknapproces EN van het bijna-tevreden-resultaat. Reacties zijn welkom! | |
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show | |
VrijeVogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-12-2013 Laatste: 13-1-2022 Berichten: 279 | 27-1-2014 19:55 |
Foto's bekeken. Ik weet niet wat een prikkie is, maar ze zagen er bepaald "road used" uit. Respect voor het opknappen van deze speakers. | |
Gr Evert M | |
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 27-1-2014 21:04 |
VrijeVogel schreef: Foto's bekeken. Ik weet niet wat een prikkie is, maar ze zagen er bepaald "road used" uit.Respect voor het opknappen van deze speakers. AMX_Pete schreef: CP-350 heeft krek dezelfde membranen als CP-30/300, maar dan met fast-on schuifstekker aansluiting tegenover eerder de soldeerlip. Ik heb nog één CP-350/16 op stock. Overblijfsel uit de jaren negentig toen ik de service verzorgde voor TurboSound (TEM en later ASC) en ook Beyma (AED).In latere jaren was alleen CP-350 als vervangmembraan beschikbaar voor alledrie CP-30/300/350 en met een kleine mechanische tweak zijn die gewoon perfect onderling uitwisselbaar. Dat een CP-350 meer rendement zou hebben als een CP30/300 is nonsens, vermoedelijk een verwarring met CP-350/Ti en dan is dat niet over de hele lijn meer rendement, maar een beperkt deel van het frequentiespectrum ten koste van ergens anders dan wat minder rendement. Net nog is in de voorraad gaan kijken en ik heb nog 2 stuks CP-300 in 8 Ohm liggen ook. Aktief aangestuurd is het niet meer dan een 3,3 Ohm serieweerstand om hetzelfde vermogen over het 8 Ohm membraan te krijgen als anders over het 16 Ohm membraan zou staan, maar hier is het passief en een L-pad weerstand netwerk heeft direct teveel attenuatie om weer op 16 Ohm uit te komen voor een correcte filterwerking, dus zit er niks anders op dan het filter aan te passen (spoel en condensator door andere waarden vervangen). Ik zag op de foto's dat het defecte membraan behoorlijk wat putjes heeft van zandkorrels tussen de faseplug en het bolle deel van het membraan. Hoog tijd om het andere, nog goede membraan er is uit te halen en te reinigen voor die ook naar de eeuwige jachtvelden verhuist. Waarschijnlijk wist hij niet dat de CP300/CP350 nagenoeg identiek zijn. Maargoed, goed nieuws dus! Ik stuur de kasten 2-weg aan, de 15" van 100hz tot 250hz en de 10"/1" combinatie vanaf 250hz dus met filter. De oplossing is dus het andere membraan schoonmaken en de defecte vervangen door een CP350-16 membraan? Als dit de beste optie is zou ik deze graag van je over kopen! | |
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 28-1-2014 14:09 |
Super!! Mooi dat er al zo snel een oplossing is! Bedankt! PM komt er aan Ik had tijdens het soundchecken/testen de beschikking over een aantal QSC PL versterkers met de volgende configuratie: PL2.0hv voor de 10"/1" 16 ohm = 400w RMS PL4.0 voor de Fane 15" 8 ohm = 1000w RMS Ik merkte dat de componenten met gemak meer vermogen kunnen verdragen. [edit: meer vermogen dan de opgegeven waarden van de luidsprekers, deze amps hebben niet vol gas gedraaid] Welke versterkers werden er destijds bij geadviseerd? | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 1-2-2014 17:59 |
Aah nog een Turbosound fan, heel goed De TMS kasten komen volgens mij uit het tijdperk dat BSS nog versterkers maakte (EPC 760 en 780, werden ook bij de eerste (Flood- ?) en Flashlight sets geleverd). Die waren qua vermogen niet bijster bijzonder. Gezien de leeftijd van de componenten zou ik persoonlijk ook opletten met té veel vermogen. Het passieve filter is wat dat betreft iets om mee op te letten heb ik in het verleden geleerd met de TCS-612's. Wellicht is het een overweging om de kasten 3-weg aktief aan te gaan sturen ipv het filter te gaan modificeren? Als je naar het Flood en Flash kijkt gaat er eigenlijk bizar weinig vermogen achter de toppen voor wat eruitkomt, als je ziet wat men tegenwoordig wil dat je achter een beetje serieuze kast zet. @Peter: toevallig ook nog componenten liggen voor Flood / Flash / TCS612? Zoja wil je mij eens een lijstje sturen als je ervanaf wil? Vooral de Flashlight MKII componenten zijn een uitdaging aangezien die maar in beperkte oplage gemaakt zijn. | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 3-2-2014 10:02 |
AMX_Pete schreef: Hugoov schreef: Welke versterkers werden er destijds bij geadviseerd? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 7-3-2014 11:01 |
Heren bedankt! Het membraan is inmiddels binnen en zal ik aankomend weekend installeren. De kasten zijn ook al verkocht (aan een bekende) en ze gaan deel uitmaken van een systeem met 4 stuks TSE subs (Ciare 18.00w3), waarbij de Turbo's aangestuurd gaan worden door een Crest V1100 (2x300w@8ohm) en V1500(2x400w@8ohm). Ik zal nog een foto plaatsen van het eindresultaat Mvg, Hugo Oude Vrielink | |
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 9-3-2014 23:56 |
Bij deze een aantal foto's van het eindresultaat: klik In mijn ogen is het project geslaagd; de kasten zien er weer zo goed als nieuw uit en ik heb er een hoop lol aan gehad om ze op te knappen. Mochten er meer Turbo gebruikers zijn, ik zie graag foto's voorbij komen! Deze TMS2a zijn verkocht aan een bekende, ik heb ze momenteel niet nodig, maar wie weet koop ik ze ooit nog terug. ps. Weet iemand voor hoeveel gulden deze luidsprekers destijds verkocht werden? | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 11-3-2014 13:22 |
Ik heb vorig jaar hier wat oorsponkelijk blauwe turbo kasten zwart gemaakt om eens te kijken hoe dat zich houdt, vooralsnog gaat dat prima, dus de rest gaat er ook maar aan geloven (hopelijk in de komende maanden, zal met 60 kasten te gaan nog wel een onderneming worden ). Zal kijken of ik dan wat foto's kan schieten. Paar foto's van het resultaat van de vorige kasten: Drogen Klaar @Hugo: Ik heb hier de flood en flashlight prijslijst van vroeger. TMS was hier de voorganger van dus het zal wellicht ergens rond de prijs van de HT floodlights gezeten hebben. Floodlight touring: 12.270 guldens Floodlight HT: 10.565 guldens Flashlight top: 13.290 guldens | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
HugoovStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-4-2005 Laatste: 12-6-2019 Berichten: 385 | 11-3-2014 14:21 |
@Cyberdance, Gaaf! Dat zijn nog eens aantallen waar je wat mee kunt Is dit in partijen aangeschaft of; hoe kom je aan zo'n collectie? Wat betreft dat opknappen, mocht je een extra mannetje kunnen gebruiken deze zomer, ik heb wel tijd. Wellicht ken je het al, maar voor onze TSE subs en EAW topjes gebruiken we hoezen van Muzip, dat scheelt enorm! | |
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show |