Forum > Geluid

NUO5 met probleem kanaal 3

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
19-1-2014 09:49
Hallo,

zoals uit een vorig topic blijkt heb ik een tweedehands ecler nuo5 aangeschaft. Nu is er een probleem met kanaal 3. Hij staat op LINE 3 en geeft een verstoorde output (zowel PFL als master). Andere kanalen en uitgangen zijn OK.

Heb het probleem weten te lokaliseren tot het LINKER-kanaal van Line 3 m.a.w. rechter kanaal is OK. Bij het LINKER kanaal kan ik tot ong -10dB gaan dan begint de verstoorde output. Ligt zeker aan het kanaal want als ik de bron switch naar ander kanaal is alles OK.

Kan iemand dit probleem situeren?

Ik had graag de nuo eens opengemaakt Is dit gewoon de schroeven vd frontplaat verwijderen en moeten de potmeters blijven zitten of ook verwijderen? Hoe dan?

Als iemand een service manual liggen heeft mag je mij die altijd eens mailen

Alle hulp is welkom

mvg
If you can't beat them join them...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
19-1-2014 10:36
Heb je al eens geprobeerd om de keuzeschakelaar onder handen te nemen met contactspray? Je moet hem daarvoor niet eens volledig uit elkaar halen. Enkel de deckplate even losschroeven waardoor je de vilten bescherming wat op kunt tillen, dan een flinke dot contactreiniger en de schakelaar veel van positie veranderen.
Free beats!
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
19-1-2014 13:17
Ik had graag de volledige frontplaat verwijderd zo heb ik binnen een beter zicht. Denk dat hij ook binnenin eens uitgeblazen mag worden.

Hoe doe je dit nu precies?

Is dit gewoon de schoeven verwijderen en dan de frontplaat verwijderen of zitten dan de potmeters nog in de weg?

Kan iemand hier deze procedure schetsen en op wat ik moet letten als ik hem openmaak.

Dan kan ik een foto posten

mvg
If you can't beat them join them...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
19-1-2014 15:28
Door de frontplaat te verwijderen kom je er dus niet in. De voorkant is volledig gesloten, op de uitsparingen voor schakelaars en lichten na, en de deckplate is enkel voor de afwerking/sier.
Om aan het inwendige van de mixer te kunnen moet je de achterkant er af schroeven. Enkel de faders zijn langs voor te bereiken, die hebben een aparte deckplate.

Trouwens zomaar in het wilde weg beginnen uit te blazen heeft niet zo veel zin, je blaast het stof alleen maar in het rond en je blaast het in alle hoekjes en gaatjes waar het niet hoort. Voorzichtig het stof proberen uit te zuigen lijkt me beter.
Free beats!
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
20-1-2014 00:11
OK Dan zal ik morgen hem langs achter openvijzen en zo reinigen.

Als het echter te moeilijk wordt zou ik hem een servicebeurt willen geven.

Wat kost zoiets ongeveer?
If you can't beat them join them...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
20-1-2014 05:31
Waarom al die moeite? Probeer eerst eens door het verwijderen van de voorste deckplate en het inspuiten met contactspray of het aan de selectieschakelaar ligt. Zo kost het geen moeite en geen geld. Is het euvel niet opgelost kun je hem nog altijd voor reparatie wegbrengen.
Wat denk je trouwens met een servicebeurt te bereiken? Het is geen auto die om de zoveel tijd nieuwe olie en filters nodig heeft. Je kunt ze hooguit eens reinigen van binnen, en dat kun je waarschijnlijk zelf. Maar als alles werkt zou ik verder nergens aankomen, je kunt alleen maar problemen veroorzaken die er nog niet zijn.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-1-2014 10:03
Een ingang waarvan één kanaal vervormt (en is uitgevoerd met tulp) heeft zeer waarschijnlijk een opdonder gehad bij het aansluiten. Veel mensen staan er namelijk niet bij stil hoe link het is om een tulpverbinding te leggen terwijl de netstekkers van de (ongeaarde) apparaten in kwestie al in het stopcontact zitten. Er kunnen dan kortstondig behoorlijk grote vereffeningsstromen lopen (de vonken kunnen er op zo'n moment ook vanaf vliegen (been there, done that... shame shame)). Waarom één kanaal defect? Omdat het vereffenen gebeurt zodra de eerste tulpstekker er achteloos ingedrukt wordt...

Uiteraard staat in de handleiding dat bij het aansluiten van de audio verbindingen de apparaten nog niet op het net aangesloten mogen zijn (maar ja, wie leest nu de handleiding)...

XLR aansluitingen hebben overigens geen last van deze ellende (daar wordt namelijk eerst de massa-verbinding gelegd voordat de andere pennetjes contact kunnen maken).

Kans is dus groot dat de ingangs Op-Amp van het kanaal in kwestie z'n interne beveiligingsdiodes naar z'n grootje heeft geblazen. Op-Amp in kwestie vervangen is dan de oplossing. Laat dat wel door een ervaren iemand doen, het is namelijk SMD.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
20-1-2014 11:14
Waarom al die moeite?
Omdat ik er niet zo voor ben om blindelings van dat spul in een mixer te spuiten.
Kans is dus groot dat de ingangs Op-Amp van het kanaal in kwestie z'n interne beveiligingsdiodes naar z'n grootje heeft geblazen.
Hier was ik al bang voor. Weer iets geleerd om dus nooit tulp aansluitingen te maken met een apparaat dat al in het stopcontact steekt. (Dacht dat het geen kwaad kon indien apparaat gewoon uit stond)

Wat kost het ong. om dergelijke interne beveiligingsdiodes te vervangen door een erkend servicecenter?

(Heb de importeur van Ecler België gevonden en zal een mailtje sturen; of is er iemand van dit forum die zich bekwaam genoeg acht om dit voor mij tegen een billijke vergoeding op te lossen regio Brussel- Halle- Vivoorde?)
If you can't beat them join them...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-1-2014 12:21

Dré schreef:

XLR aansluitingen hebben overigens geen last van deze ellende (daar wordt namelijk eerst de massa-verbinding gelegd voordat de andere pennetjes contact kunnen maken).
Dat is als het chassisdeel van de stekker wel is doorverbonden is met pin 1, toch?
Maar persoonlijk houd ik niet zo van de pin 1 doorverbinding, want deze doorverbinding kan ook weer gemakkelijk tot aardlussen leiden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-1-2014 14:17

Tom schreef:

Dré schreef:

XLR aansluitingen hebben overigens geen last van deze ellende (daar wordt namelijk eerst de massa-verbinding gelegd voordat de andere pennetjes contact kunnen maken).
Dat is als het chassisdeel van de stekker wel is doorverbonden is met pin 1, toch?
Nope. Pin-1 moet gewoon aan de randaarde hangen, zoals het hoort (is namelijk geen onderdeel van het signaalpad).

Overigens zondigen veel merken hiertegen (de bekende Pin-1 fout) met alle gevolgen van dien waar het gaat om storing. Waarom doen ze dat dan? Omdat er nu eenmaal gebruikers zijn die gedrochten van XLR naar Jack verloopjes gebruiken (en bij Jack is de massa wel onderdeel van het signaal helaas).
Maar persoonlijk houd ik niet zo van de pin 1 doorverbinding, want deze doorverbinding kan ook weer gemakkelijk tot aardlussen leiden.
Als je veel apparaten hebt die de bekende Pin-1 fout hebben dan zou je die gedachtegang kunnen gebruiken. Zelf had ik een iets andere gedachtegang. Ik heb simpelweg de apparaten die ik had waar nodig ontdaan van hun Pin-1 fouten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)