Forum > Geluid

dB-Technologies Actieve Subs Type: DVA S-10 sub & Type: T4 Line-array, Juiste keuze?

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MikevanderheijdenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2013
Laatste: 22-3-2022
2-11-2013 19:33
Hoi,

Ik heb een klein vraagje. Een vriend van mij wilt onderstaande set van dB kopen. Ik vraag me zelf af of dit wel de juiste keuze is.
Wat denken jullie? Mij lijkt het dat dit het handigste / alleen inzetbaar is op de grotere evenementen. De feesten waar wij ze voor willen gebruiken zijn max tot 500 man. Indoor & outdoor, kleine ruimtes denk aan een feestzaaltje. of outdoor feesten. De muziek varieert van deephouse tot techno, Voelbare bas is zeker een must. Heb ik aan 2 genoeg of moeten we 4 bassen hebben?
(Ik ben bang dat je de bas op het begin niet goed voelt maar juist ver draagt)

Wat zeggen jullie doen?, of voor iets anders kijken.

Het gaat om deze set:
  • 2x dB-Technologies Actieve Subs Type: DVA S-10 sub,
  • 4x dB-Technologies Actieve Speakers, Type: T4 Line-array,
Met vriendelijke groet
Mike van der Heijden
Stefke96Standaard Lid
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 21-11-2024
2-11-2013 20:17
Line array kasten kunnen best gebruikt worden voor kleineren feesten,maar of het ook zo makkelijk is?
Je zit zowiezo met het probleem dat de speciale beugel voor op een pole-mount van db maar 3 kastjes mogen worden gezet.
Met 1 sub per kant ga jij ook niet 500 man halen..
Met een bruiloft of iets dergelijks met veel geluk maar een feestje waar er een stevig volume is gewenst nooit.
Je zou dan het dubbele moeten neerzetten bijna.

Persoonlijk denk ik dat de t4's prima vervangen kunnen worden door bv. bij db te blijven de dvx d12,
of rcf de tt22a.
Zet er nog twee s10's bij en je bent klaar.

In totaal dus:
4x DVA S10
4X DVX D12

Zo kun je de set ook nog eens opsplitsen.
Ik heb de dvx d12 zelf, en vind het zeer fijne kasten die geschikt zijn voor verschillende doeleinde.
Zeer krachtig en strak geluid.

Als je het sub nog krachtiger wil hebben kun je gaan kijken naar de opgevoerde versie van de S10, de S1518.
Ook zou een dva s09 bij 2 S10 bassen geen kwaad kunnen, zo heb je alle positieve kenmerken van de DVA sub's.
Een punchie bas, maar ook bas die goed laag gaat.

Een processor nog erbij om alles fijn af te stellen en je hebt een flexibele PA set.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
2-11-2013 21:06
Als je niet eens goed weet of deze speakers aan jouw noden voldoen, waarom zou je dan al in vredesnaam voor iets complex als een line-array kast kiezen?
Weten jullie wel waar dat voor dient en hoe de het werkt?
Free beats!
MikevanderheijdenStandaard Lid
Sinds: 5-3-2013
Laatste: 22-3-2022
2-11-2013 21:22
Geen idee, het lijkt me dat ze zijn voor de grotere podia en concerten.
Het gene wat ik eigenlijk moet hebben is een setje met ik denk 4 bas en 2 top? het liefste actief. De zaaltjes en outdoor plekken waar ons zich bevind is nooit groter als 20 vierkante meter. Daar moet ik goede bas hebben. en niet nog 50 meter verderop.

Vriend van me, die de het geluid wil kopen, zag deze set op i-net en wou deze kopen, mij lijkt het niet de goede keus vandaar dat ik het ook vraag.

Wat voor iets zou je me wel aanraden?
Budget is 7000,-
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
2-11-2013 22:09
1 x bewerkt. Laatst door Jadjong op 3-11-2013 13:53
Geluid heeft de nare eigenschap dat je het moeilijk kan richten, licht gaat veel makkelijker. wink ;) Daarbij is het ook nog eens zo dat een lage frequentie nog minder makkelijk te richten is dan een hoge frequentie. De mensen die denken dat hun sub aan de achterkant beter presteert dan aan de voorkant missen stieken hoog achter het stapeltje speakers...

Een linearray is niets meer dan een stel bij elkaar geraapte kasten waarvan het hoog redelijk smal is (15 graden afstraling) en laag, zoals ik al eerder vertelde, niet gericht is. Door die kasten onder elkaar te hangen en een beetje te buigen richt je de hoogdrivers egaal over de ruimte. Stel je een banaantje van 12 kasten onder elkaar voor. Je zal op elke plek in de zaal slechts 2 a 3 hoogdrivers horen. De laagdrivers van de 12 kasten hoor je wel overal doordat de frequenties die hieruit komen slecht te richten zijn. Je hoort dus ergens 12 laagdrivers en 2 hoogdrivers. Daar zijn 'linearray-kasten' op gemaakt.

Wanneer jij er twee op een paaltje zet hoor je in de zaal weer twee hoogdrivers, maar ook slechts twee laagdrivers, terwijl de fabrikant ervan uit gaat dat je 6 tot 12 van die dingen gebruikt. Daar moet je wel iets aan doen, anders heb je alleen sub en hoog. razz :p
De T4 die je hierboven voorstelt heeft een enkele 8" speaker voor het laag, die gaat het moeilijk krijgen... Ik ken de T4 niet, maar ga even uit dat dit systeem minimaal 6 kasten per kant nodig heeft (net als elke andere 'linearray' met een 8" speakers). Als je slechts twee per kant neer zet zal het laag z'n 6-8dB minder presteren dan met 6 kasten, maar je hoog (mits goed gericht) doet het nog even goed. Ook sub zal zachter moeten. Je zal sub en hoog 8dB zachter moeten zetten, wat betekent dat het totale systeem 8dB minder presteert dan je verwacht.

Een T4 met slechts twee per kant gebruiken kan wel, maar je moet weten wat je doet, de juiste aanpassingen doen en kunnen leven met de nadelen of beperkingen. Als je een systeem zoekt wat je naar binnen rolt, aan zet en vervolgens gelijk werkt kan je beter een paar subs neergooien met daarop een standaard 90x40 12"/1" topkast.
Stefke96Standaard Lid
Sinds: 23-6-2011
3-11-2013 02:22
3 t4's op een s10 kan prima hoor.
Hebben genoeg kracht om een s10 bij te houden,alleen als je 2 s10 pakt per kant zul je toch wel 6 kasten nodig hebben.
2 dvx d12 bij 4 s10 is te weinig, 4 gaat makkelijk.
FridgeStandaard Lid
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 21-5-2024
3-11-2013 17:30

mikevanderheijden schreef:

De zaaltjes en outdoor plekken waar ons zich bevind is nooit groter als 20 vierkante meter.
ehh saywhat? 20 vierkante meter?? dat lukt met 1 bas en 2 toppies prima... weet je zeker dat je je niet vergist?
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
3-11-2013 19:14
Vooral in combinatie met 500 man....
Dat is 25 man per vierkante meter.
Heb je geen geluid meer nodig, dansen lukt toch niet laugh :D
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
3-11-2013 19:26
Heb je al eens van stapelen gehoord?

laugh :D
Free beats!
HollenderVIP Lid
3-11-2013 19:31
Alle gekheid op een stokje...

Als je een setje zoekt dat leuk klinkt, niet moeilijk te bedienen is en betaalbaar blijft, denk dan eerder aan iets als
dit.

Hier kun je al redelijk ruige feestjes geven. Er zijn van andere merken ook nog genoeg alternatieven waarschijnlijk.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)