Forum > Algemeen Forum

Voorwaarden factuur

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
8-6-2013 11:27
Ik ben een nieuw ontwerp aan het maken voor mijn facturen, maar iets is me niet echt duidelijk.
Dit staat in de voorwaarden: 1. de facturen zijn betaalbaar te Voormezele binnen de 8 dagen na factuurdatum.

Ikzelf woon in Voormezele wat een deelgemeente van Ieper is en mijn bank is gevestigd in Ieper.
Zet ik dan bij punt 1 Ieper of Voormezele?
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
9-6-2013 17:47
Zoiets kun je het best aan je boekhouder vragen denk ik. En als je helemaal zeker wil zijn, op juridisch vlak, dan win je advies in bij een notaris of advocaat.
Maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er een plaats vermeld moet worden. Ikzelf heb gewoon een regel waar in staat dat de betaling binnen een bepaalde termijn voldaan moet zijn. Dat komt er op neer dat binnen die termijn de betaling op de rekening moet bijgeschreven zijn, daar valt dus niet over te discussiëren.
Free beats!
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
9-6-2013 18:44
Hier ook, IBAN/rekeningnummer erop en natuurlijk de overige contactgegevens maar geen plaatsnaam bij bank. Bij een betaling wordt er voor zover ik weet ook niet naar gevraagd (in Nederland dan), of verschilt dit per bank?
ILmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2011
Laatste: 11-12-2016
Berichten: 9
9-6-2013 18:48

Jake schreef:

Ik ben een nieuw ontwerp aan het maken voor mijn facturen, maar iets is me niet echt duidelijk.
Dit staat in de voorwaarden: 1. de facturen zijn betaalbaar te Voormezele binnen de 8 dagen na factuurdatum.

Ikzelf woon in Voormezele wat een deelgemeente van Ieper is en mijn bank is gevestigd in Ieper.
Zet ik dan bij punt 1 Ieper of Voormezele?
Als ik jouw voorwaarde zo lees dan interpreteer ik dat als volgt:
Het gaat hier om contante voldoening van de schuld. Bij een contante betaling ga ik ervan uit dat dit op de plaats gebeurt waar het bedrijf is gevestigd. In deze situatie is Voormezele dus het enige juiste. Je dwingt de klant alleen wel om contant te betalen en alleen in Voormezele.

Al met al vind ik het allemaal erg vaag. Ik zelf had het volgende erin opgenomen om eventuele conflicten te vermijden.
Facturen dienen binnen 8 dagen na factuurdatum betaalt te worden.
(contant of via de bank op rekeningnummer (IBAN)12.34.56.789 tnv ....... te ....)
Wie niet waagt, die niet wint !
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
9-6-2013 20:49
Persoonlijk ben ik meer voorstander van overschrijving via bank. Op die manier moet je geen kwitantie uitschrijven en is er nooit plaats voor discussie over wanneer of hoeveel er betaald is.

Tenzij je het uit de boeken wil houden natuurlijk... sneaky :V

Maar dan stel je waarschijnlijk geen contract op.
Free beats!
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
16-6-2013 18:00
Je woont in Belgie dus ik weet niet helemaal zeker hoe het daar geregeld is.
In Nederland heb je een aantal verplichtingen waaraan de rekening moet voldoen.
Hier is de kamer van koophandel een aangewezen instantie waar je deze vragen kunt stellen.
Bijna altijd is dit vragen dan gratis, een notaris etc. kost vaak geld.
Ook hebben ze wel vaak een standaard voorbeeld van levering voorwaarden en factuur voorwaarden.
Ik heb hier geloof ik maar rond de 10 euro voor betaald.
Wil je het rechtsgeldig hebben moet je het ook nog eens bij hun deponeren, en indien zelf opgesteld ook later controleren door een advocaat.
Als je hun voorbeeld neemt hoef je het niet te laten controleren dan zijn de voorwaarden wel juist.
Hopelijk kennen ze dit ook in Belgie.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
16-6-2013 19:34
Intussen ben ik al naar een notaris gestapt, het contract en factuur zal door hem opgemaakt worden.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
17-6-2013 08:20
Een notaris voor een factuur template? Dat vindt ge toch zo online?
www.bigsoundsystems.be
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
22-6-2013 07:33

clemens schreef:

In Nederland heb je een aantal verplichtingen waaraan de rekening moet voldoen.
Dat geld hier ook,zo mag deze rekening voor anders niets gebruikt worden dan voor de zaak.Bij mij zijn dit jaar voor duizenden euro's onkosten van energie besparende maatregelen aan mijn privé woning verworpen omdat ze betaald zijn met een rekening op naam van de zaak.
Wil je het rechtsgeldig hebben moet je het ook nog eens bij hun deponeren, en indien zelf opgesteld ook later controleren door een advocaat.
enkele weken geleden werd nochtans de aankoop van 1.5 miljoen euro aandelen van een voetbalploeg rechtsgeldig hoewel opgesteld op een velletje WC papier.Wanneer je ergens je handtekening onder zet is dit rechtsgeldig een rechter kan wel besluiten dat er buitensporige voorwaarden zijn maar dan sta je al in de rechtbank.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-6-2013 17:45
Dat geld hier ook,zo mag deze rekening voor anders niets gebruikt worden dan voor de zaak.Bij mij zijn dit jaar voor duizenden euro's onkosten van energie besparende maatregelen aan mijn privé woning verworpen omdat ze betaald zijn met een rekening op naam van de zaak.
Kun jij dit eens toelichten? Volgens mij mag jij als zelfstandige rustig prive zaken aankopen met een zakelijke rekening. In de boekhouding geef jij echter aan of het een zakelijke transactie betreft of dat het prive ontrekkingen zijn vanuit de zaak.

Ik heb een vast maandbedrag dat ik onttrek uit de zaak, een soort van loon zeg maar. Ik heb echter ook zo nu en dan prive uitgaven die ik met de zakelijke pas betaal. In de boekhouding geef ik echter weer aan dat het om een prive uitgave gaat.

Ontopic;
er zijn tal van voorbeeld facturen, Daarnaast, iedereen ontvangt wel eens een factuur, bekijk verschilldende facturen en kies een layout welke bij jou past. De wettelijke vereisten aan een factuur zijn zo op het net te vinden.

Algemene voorwaarden hoef je niet te deponeren. Verwijs je naar voorwaarden dan dien je die ook te hebben. Het beste is deze mee te sturen bij de overeenkomst, niet bij de factuur! Algemene voorwaarden dienen ook aan een aantal voorwaarden te voldoen... een ervan.. hij dient reeel te wezen!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)