Forum > Geluid

Lem dx24 crossover instellen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
VosgeluidStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2013
Laatste: 21-4-2020
Berichten: 12
16-5-2013 19:29
Ik heb hier een set staan voor de verhuur enzo,
Met een lem dx24 als crossover en speaker beveiliging.
Maar ik zit dus nu met het volgende krijg het geheel niet lekker klinken.. Kan wel iets beter denk ik wink ;)
Dat zit hem vooral in dat ik niet goed weet hoe ik de crossover goed in moet stellen,
Topspeakers zijn twee jbl tr225 en voor de sub heb ik twee jbl 2241 8ohm speakers
In een old school w-Bin van SA. razz :p
Top staat nu op:
LPF bes 12 16k00hz
HPF but 6 225.0hz

Sub staat nu op:
LPF lr 24 250.0hz
HPF but 12 41.2hz

Heb al heel wat afgezocht hier maar kan het nog niet echt helemaal vinden...
Ik zit vooral met die filters lr 24 of but 12 enzo, weet niet of ik dat goed heb,

Edit: ik gebruik voor de top een Roland sra-800 versterker en voor de sub een digidrive sh3204.

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Jan
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
16-5-2013 19:38
Begin eens met allemaal identieke filters te nemen.
Crossover tussen sub en top wat lager leggen.
Sub: 45 Hz - 125 Hz
TOp 125 Hz - 20 k
alles op LR-12 of 18 zetten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VosgeluidStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2013
Laatste: 21-4-2020
Berichten: 12
16-5-2013 21:25
Dag Frank, bedankt voor je reactie!
Heb het geprobeerd en het is al een heel stuk beter happy :)
Ik heb hem nu op lr 12 gezet en de hz die jij schreef.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
17-5-2013 07:58
Voor een 18 inch W-bin is 250 Hz veel te hoog. De door Frank genoemde 125 Hz lijkt mij wel het maximale, wil je het laag strak houden. Ik gebruikte ooit zelf een paar W-bins met dezelfde speakers als die jij gebruikt gefilterd op 90 Hz, maar de optimale frequentie hangt natuurlijk ook af van hoe ver naar beneden je topkasten doorlopen.

W-bins doen het trouwens pas echt leuk als je ze met meerdere per kant stapelt. Bovendien is het een "long throw" type kast, dus verwacht geen echt laag vlak voor de kast.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
17-5-2013 09:33
shut up :X

Ontopic:
je kan wellicht gewoon de verschillende filters eens proberen. Denk overigens dat jouw topkasten ook wel wat mid zullen missen met dubbel 15 inch.
Daarnaast is inderdaad een W-bin alleen leuk met meerdere.
Wellicht 2 W-bin's stapelen als center stack, je toppen vanaf 60 Hz laten spelen en de W-bins van 40-100/120.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
17-5-2013 10:00

Vosgeluid schreef:

Ik heb hier een set staan voor de verhuur enzo,
Met een lem dx24 als crossover en speaker beveiliging.
Maar ik zit dus nu met het volgende krijg het geheel niet lekker klinken.. Kan wel iets beter denk ik wink ;)
Dat zit hem vooral in dat ik niet goed weet hoe ik de crossover goed in moet stellen,
Topspeakers zijn twee jbl tr225 en voor de sub heb ik twee jbl 2241 8ohm speakers
In een old school w-Bin van SA. razz :p
Top staat nu op:
LPF bes 12 16k00hz
HPF but 6 225.0hz

Sub staat nu op:
LPF lr 24 250.0hz
HPF but 12 41.2hz
Laat ik beginnen te melden dat een TR-225 niet de meest ideale top is. De hoogdriver zal het erg zwaar krijgen (en kan dus nogal tandartsboor-achtig over gaan komen). Zoals anderen al aangaven is 250Hz VEEL te hoog om te crossen tussen de baskast en de TR-225. 80Hz is prima. Aangezien de kasten dan ook een stuk netter sommeren zul je over kunnen gaan naar Linkwitz-Riley filters voor deze overgang. Ook zou ik de Bessel ultrasonic (LPF bes 12 16k00hz) aanpassen naar een 1e orde filter (16kHz is prima) of wellicht zelfs volledig laten vervallen. Dus:

Top:
LPF BES 6 16kHz (optioneel)
HPF LR 12 80Hz

Sub:
LPF LR 12 80Hz
HPF BUT 12 40Hz

Je kunt zelfs nog overwegen om de LR (LinkWitz-Riley) overgang tussen sub en top 4e orde te maken (zelf even uitproberen welke je het beste vind klinken).

Er zal ook nog een time align plaats moeten vinden tussen sub en top. Dit kan erg eenvoudig met de volgende methode. Meest eenvoudig is het om het voor 1 kanaal te doen (en daarna instellingen van het ander kanaal overnemen van het 1e kanaal). Laten we dus rechts nemen (en links uitzetten). Zet een testsignaal van 80Hz op (niet te hard, nergens voor nodig). Kies de polariteit van het subsignaal zo dat de output minimaal is. Pas nu delay toe op de top totdat je het absolute minimum aan output gevonden hebt. Gezien de looptijdverschillen tussen sub en top zou dit niet meer dan zo'n 3-5ms moeten zijn. Als je dit minimum gevonden hebt inverteer je de polariteit van het subsignaal zodat ze nu optimaal sommeren. Instellingen daarna kopieëren naar het andere kanaal.

Bij de keuze tussen LR12 of LR24 horen aparte time align instellingen (maar goed, digitale cross-overs zijn erg makkelijk in dit geval aangezien je presets kunt maken, elke preset kunt alignen en daarna een A-B vergelijking kunt maken op de correcte manier).

Grote voordeel van de lagere X-over freq. tussen Sub en Top: De hoogdriver krijgt het rustiger. Dit heeft te maken met de spectrale verdeling van het signaal dat de top te verstouwen krijgt (zie eerdere topics over dit onderwerp in dit forum).

Mogelijk kan de TR-225 ook nog wel wat extra parametrische EQ hebben (want een echt neutrale kast is het zeker niet).

PS: Wees voorzichtig met het "afstellen op je oren" (zeker waar het gaat om het toepassen van param. EQ). Je oren worden grotendeels aangedreven door de grijze massa ertussen (en zijn dus stevig voor de gek te houden; zeker als er geen duidelijke referentie aanwezig is). Probeer dus ook een laptopje met smaart of spectralab te regelen want meten is en blijft weten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VosgeluidStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2013
Laatste: 21-4-2020
Berichten: 12
17-5-2013 12:53
Super!! Bedankt voor de info, snap het nu al een stuk beter wink ;)
Dat de w-Bin mooi is om meerdere te stapelen had ik al hier en daar gehoord.
Kwam ze voor weinig tegen ging me ook meer om de speaker die er in zit wil ze nog een keer in een andere sub kast bouwen.
En de tr heb ik inderdaad al heel wat aan moeten equalizen.. maar goed klinkt al een stuk beter nu,
maar dat was ook niet zo raar ashamed :$
Ik ga met de info aan de slag!

Bedankt! wink ;)
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
18-5-2013 03:18
Dré,

Bedankt voor je intressant stuk tekst dat je hierboven geschreven hebt.
Wat bepaalt nu eigenlijk welk filter je dient te gebruiken? Hangt dit af van het type kast (Bandpass, Bass-reflex, etc...)
Bepaald het type filter in grote mate je klank, of leiden meerdere wegen naar Rome?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
21-5-2013 12:41
Elk filtertype heeft z'n voor en nadelen en soms ook z'n specifieke toepassingen.

LR filters gebruik je als de drivers optimaal sommeren (< 1/2 lambda afstand hart-hart). Dit wordt wel eens "constructive interference" genoemd (drivers "helpen" elkaar). Output is dan, bij gebruik van een LR filter, on-axis, vlak.

BW filters gebruik je als de drivers niet optimaal sommeren (bijvoorbeeld tussen mid en hoog). Als de afstand tussen de drivers > 1/2 lambda is (en dat is al snel het geval > 1kHz) dan sommeren de drivers onderling volgens het "non destructive interference" principe (drivers helpen elkaar niet maar helpen elkaars output ook niet om zeep).

Bessel filters hebben een flauwe amplitudecurve maar een nagenoeg voorbeeldig fasegedrag. Als dat dus belangrijk is, dan kies je voor Bessel (bijvoorbeeld bij een ultrasonic filter).

Voor een subsonic filter voor bijvoorbeeld een Sub is het fasegedrag minder boeiend dan het amplitudegedrag (dus daar kies je een BW). Overigens zie ik bij subsonic filters wel eens 4e orde toegepast worden. Als ik echter kijk naar de x-max plot van nagenoeg (of wellicht zelfs alle?) kasten die ik ooit onderzocht heb dan kwam ik er keer op keer op uit dat een 2e orde subsonic voldoende was.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
21-5-2013 15:58
Dré,

Bedankt voor de uitleg.

Ik gebruik zelf een BW24 filter tussen de subkasten (dubbel 18" 18GT400) en tussen de topkasten (dubbel15" 15k200).
Als ik jouw verhaal hierboven goed interpreteer kan ik dit mogelijks beter wijzigen in LR?
Ik meen dat ik destijds voor BW gekozen had voor de grotere flankstijlheid, maar dit blijkt dus zo niet te zijn)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)