Forum > Licht

Skyrose

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
29-12-2012 03:24
Ik ben op zoek naar een skyrose (of een alternatief), maar kom er niet helemaal uit met de vermogens van de lamp.

Ik ben ze nu tegen gekomen vanaf 1000 watt tot 8000, ook nog met verschillende soorten gasontladingslampen erin.

Maar ik kom er nog niet uit welke lamp nu behoorlijke lichtopbrengst heeft.

In dit geval wil ik de lamp buitenzetten bij een 12 meter hoog pand, waarbij de hoogste panden in de omgeving maximaal 15 meter zijn.
Het mooiste zou zijn als ik op de wolken kan projecteren, maar dan moeten die er wel zijn.

Heeft iemand hier ervaringen met dergelijke lampen, die mij hier een advies over kan geven?

Ik ben ervan op de hoogte dat het merk spot en het verschil in lenzen een groot verschil kan uitmaken in de benodigde wattage.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
29-12-2012 17:37
En ook de nodige toelatingen om dat ding te gebruiken?
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
29-12-2012 17:55
Nederland kent geen wetgeving om deze machines automatisch te verbieden. je mag geen hinder voor de luchtvaart opleveren, dus blijf weg uit de buurt van vliegvelden. daarnaast mag je in het kader van het activiteitenbesluit geen lichthinder veroorzaken, bij skytracers kan dat alleen door directe instraling in panden. sommige gemeenten gebruiken het beschermd stadsgezicht om ze te verbieden, maar ik geloof dat dit alleen in Zierikzee het geval is.

in de praktijk: alles met minder dan 2500HMI is te zwak. met 2500 HMI kom je een paar kilometer zichtbaar ver bij bewolking, maar ook omgevingslichtniveaus spelen mee. zonder bewolking kun je eigenlijk alleen uit de voeten met 8k Xenon en zelfs dan kom je niet ver. het weer is dus bijna belangrijker dan de lamp.
bij goed lage bewolking kon ik vroeger de skytacers van Highstreet zien als kind, 4k xenon kwam 20 kilometer ver.
Xenon is overigens geen speelgoed, erg gevaarlijk door de hoge druk en veel glas.

in bebouwde kom heb je met 2500w hmi genoeg om in het centrum zichtbaar te zijn.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
29-12-2012 21:25
@ Bams,

Dank je wel. Ik denk dat ik dan voor de 3000 watt variant ga. Dat is net wat meer en ideaal voor 1 vrije groep, ook met wat langere kabels.
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
29-12-2012 21:43
goed idee, en dynamiek is alles.. als je een variant hebt met een flowerspiegel die naast ronddraait ook heen en weer beweegt waardoor de bundel groter en kleiner wordt. heb je sneller de aandacht dan van een enkele bundel. voordeel van die laatste is wel weer dat hij sneller goed zichtbaar is.
Die eerste is qua kopen trouwens een slecht idee, erg storingsgevoelig.

verzeker je wel van een echte vrije groep hoor, een flinke ballast trekt best wel wat als je lamp aangaat. heb er meermaals snelle zekeringen uit zien vliegen, of het was nodig om de automaat even tegen te houden (kuch)
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
21-1-2013 13:01
Ik heb inmiddels 2 skyroses gekocht met daarin een HMI lamp van 2500 watt, de 3000 wat versie die ik had gezien, zag er niet heel stevig uit dus heb ik niet genomen.
QmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2005
Laatste: 18-7-2016
Berichten: 59
21-1-2013 22:38
nu zij we natuurlijk wel benieuwd welke ashamed :$

fotootje misschien ? happy :)
Allen & Heath, Mach Audio, Martin Light, QSC, Electro-Voice, DBX.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
22-1-2013 02:16
Ze komen als alles goed gaat morgen binnen, dan zal ik een foto maken. Woensdag worden ze voor de eerste keer ingezet.
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
24-1-2013 13:15

dj-bart schreef:

Ze komen als alles goed gaat morgen binnen, dan zal ik een foto maken. Woensdag worden ze voor de eerste keer ingezet.
Welk merk/type is het geworden? Toevallig hebben wij er onlangs 2 aangeschaft van Studio Duo (Spaceflower 3000w.)
Nieuwe website online!
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
12-3-2013 17:42

Bams schreef:

Nederland kent geen wetgeving om deze machines automatisch te verbieden. je mag geen hinder voor de luchtvaart opleveren, dus blijf weg uit de buurt van vliegvelden. daarnaast mag je in het kader van het activiteitenbesluit geen lichthinder veroorzaken, bij skytracers kan dat alleen door directe instraling in panden. sommige gemeenten gebruiken het beschermd stadsgezicht om ze te verbieden, maar ik geloof dat dit alleen in Zierikzee het geval is.
HOOO, jij hebrt zeker nooit contact gehad met IVW ? Hoezo nederland kent geen wetgeving ? Wereldwijd is er middels het verdrag van Geneve geregeld dat ELK land verantwoordelijkheid heeft voor het eigen luchtruim.. Nederland beheert bovendien vanuit de controlekamer op oa Schiphol en DenHaag Rdam Airport een groot deel van het luchtruim van Westerlijk Europa.

Je bent VERPLICHT een melding te doen wanneer je een Skyrose of dergelijk effect gaat gebruiken. IVW zal middels OPS van de LVNL laten weten of het al dan niet verwacht problemen te gaan krijgen.
Opgave van GPS coordinaten, operator tijdens de operationele uren (dient TEN ALLE TIJDEN bereikbaar te zijn !) Type lamp, vermogen lamp en soort effect.
Aanvraag, minimaal 7 werkdagen van te voren !

In geval van laser gelden er veel meer regels, doch kan ik je niet exact geven aangezien wij deze aanvragen nooit doen !
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "

Terug naar forum Reageer (zonder quote)