Forum > Geluid

EV CP3000S icm Nexo NX242

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
23-12-2012 22:17
Beste forumers,

Een vraag, zit er in een EV CP3000S een cliplimiter oid?

Zo ja, is deze uit te schakelen?

Ben nu namelijk aan het testen met een boven genoemde amp icm Nexo nx controller, maar zo gauw op de amp de limit lampjes gaan branden geeft de nx242 foutmelding. De sense lampjes gaan knipperen. Bij het terug halen van het vermogen herstelt hij zich weer en draait ie naar behoren.

Even de klank buiten beschouwing gelaten. Hiermee ben ik nog in vergelijk met oa, crown ma2400, lab pf10.000 origineel, en imitatie en als laatste een dap stage amp. Toch best interessante uitkomsten, maar dat ter zijde.

Mocht iemand een idee/oplossing hebben betreft de CP3000 hoor ik dat graag!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
24-12-2012 07:35
Denk dat je zelf de oplossing al geeft, je zit gewoon aan het maximale vermogen, waardoor je processor ingrijpt.
Dan kan je de limiter uit zetten, dat zal maar één verschil hebben, de limit led's op de amp branden niet meer.

Ik geloof niet dat een processor merkt dat de versterker zijn vermogen begrenst.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
24-12-2012 08:29

Frank76 schreef:

Ik geloof niet dat een processor merkt dat de versterker zijn vermogen begrenst.
Dat kan deze processor dus WEL dmv de sense lijnen en dat is dan ook de reden dat de processor een error geeft: de gain van de amp zakt in elkaar op het moment dat de limiter in de amp zijn werk doet.

@knorrepot: Waarschijnlijk heb je amp gain en/of amp power (net) niet goed ingesteld in de nx242?

Merk op dat bij de cp3000s op de speakon van channel A op de +/-2 aansluiting het channel B signaal staat! ('t is maar dat je het weet, want je kunt veel fout doen met sense-lijnen...)
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
24-12-2012 10:20

PvG schreef:

Dat kan deze processor dus WEL dmv de sense lijnen en dat is dan ook de reden dat de processor een error geeft: de gain van de amp zakt in elkaar op het moment dat de limiter in de amp zijn werk doet.
Dus deze processor wil een versterker die eindeloos doorgaat met meer vermogen geven naarmate je er meer input in steekt?
Die versterker zoek ik ook nog!
Iedere versterker heeft toch zijn vermogenslimiet. Of vind de processor het beter dat de versterker dik gaat clippen en vervormen?
Neem aan dat de processor niet weet welke versterker met welk vermogen eraan hangt. Hooguit dat ie graag meer vermogen zou willen zien en er dus sprake is van een foute instelling?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
24-12-2012 10:54

knorrepot schreef:

Even de klank buiten beschouwing gelaten. Hiermee ben ik nog in vergelijk met oa, crown ma2400, lab pf10.000 origineel, en imitatie en als laatste een dap stage amp. Toch best interessante uitkomsten, maar dat ter zijde.
Even off topic, ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de prestaties van die stage amp...
Free beats!
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
24-12-2012 11:25
1 x bewerkt. Laatst door Schno009 op 24-12-2012 12:34

Frank76 schreef:

Dus deze processor wil een versterker die eindeloos doorgaat met meer vermogen geven naarmate je er meer input in steekt?
Die versterker zoek ik ook nog!
Deze processor gaat gewoon uit van een versterker met voldoende vermogen voor de toepassing. Een CP3000 is met z'n 600watt per kanaal nou niet de allerkrachtigste versterker en zal niet voldoende zijn om alles uit bijvoorbeeld een PS15 te halen. Zodra de versterker op z'n max zit, zakt door de ingebouwde limiter de gain, waar een NX moeite mee heeft daar die een versterker verwacht met een vaste gain. Eigenlijk wil zo'n NX gewoon een black box waar een signaal met X dB ingaat en signaal met X+30(oid)dB uitkomt.

EDIT: In het functiediagram van de CP3000s is de limiter apart aangegeven, maar er is zover ik gezien heb geen mogelijkheid om hem uit te schakelen zonder hem intern te overbruggen... Alleen een indicatie dat hij ingrijpt...

IMHO is dit alles een beperking van de NX want alle problemen mbt. dit soort versterkers zouden opgelost kunnen worden door een instelling voor een maximum uitgangsspanning van een versterker...
EDIT2: Bovenstaande alinea geldt voor een analoge controller... NXen werken zoals PvG hieronder zegt... 't is maandag ;-)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
24-12-2012 11:59

Frank76 schreef:

PvG schreef:

Dat kan deze processor dus WEL dmv de sense lijnen en dat is dan ook de reden dat de processor een error geeft: de gain van de amp zakt in elkaar op het moment dat de limiter in de amp zijn werk doet.
Dus deze processor wil een versterker die eindeloos doorgaat met meer vermogen geven naarmate je er meer input in steekt?
Die versterker zoek ik ook nog!
Iedere versterker heeft toch zijn vermogenslimiet. Of vind de processor het beter dat de versterker dik gaat clippen en vervormen?
Neem aan dat de processor niet weet welke versterker met welk vermogen eraan hangt. Hooguit dat ie graag meer vermogen zou willen zien en er dus sprake is van een foute instelling?
Frank, misschien een keer verdiepen in waar het hier om gaat?

Deze processor heeft een instelling om gain en vermogen van de versterker in te stellen. Dus, deze processor kent de vermogenslimiet van de versterker en, ja, deze processor heeft een peak limiter die daar rekening mee houdt. Feit dat de processor ingeval van de TS de versterker laat limiten/clippen is dus hoogst waarschijnlijk een foute instelling in de processor (zoals ik al eerder aangaf).
't is maar een hobby...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
24-12-2012 22:31

Frank76 schreef:

PvG schreef:

Dat kan deze processor dus WEL dmv de sense lijnen en dat is dan ook de reden dat de processor een error geeft: de gain van de amp zakt in elkaar op het moment dat de limiter in de amp zijn werk doet.
Dus deze processor wil een versterker die eindeloos doorgaat met meer vermogen geven naarmate je er meer input in steekt?
Die versterker zoek ik ook nog!
Iedere versterker heeft toch zijn vermogenslimiet. Of vind de processor het beter dat de versterker dik gaat clippen en vervormen?
Neem aan dat de processor niet weet welke versterker met welk vermogen eraan hangt. Hooguit dat ie graag meer vermogen zou willen zien en er dus sprake is van een foute instelling?
Dankje voor de opmerking, dit had ik gezien. Sluitze met 2p speakon aan, dus dat mag geen probleem geven. De gain moet goed goed zijn, deze komt uit de manual.
Wat wel opvalt is dat de gain niet stabiel blijft volgens de processor.

Klankmatig is deze amp ook niet je van het. Eigenlijk totaal niet.

Ter info, ik heb van een forum collega een pf10000q op test.
Ook nog geen wonder amp. Na mijn vlugge mening mis ik dynamiek en frisheid in het hoog.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
24-12-2012 22:52
Frank, misschien een keer verdiepen in waar het hier om gaat?

Deze processor heeft een instelling om gain en vermogen van de versterker in te stellen. Dus, deze processor kent de vermogenslimiet van de versterker en, ja, deze processor heeft een peak limiter die daar rekening mee houdt. Feit dat de processor ingeval van de TS de versterker laat limiten/clippen is dus hoogst waarschijnlijk een foute instelling in de processor (zoals ik al eerder aangaf).
Nou dat is niet helemaal waar. Elke amp die je er achter hangt laat de 242 clippen. Zelfs een camco vortex 6 en en de 200v. Maar dit gaat wel gecontroleerd denk ik dan. Hierover heb ik contact gehad met Bert.

Wel zijn voor zien van een nx4x4 en een dik camco rack met nx242es ik kijk eigenlijk rond naar een goedkoper amp setje met een nx242 voor een ps10r2 setje. Bruiloftjes feestjes etc. Dan geef je geen dik camco rack of een 4x4 mee.

De EV's en amcrons staan er nog. Maar klankmatig gaat dat niet wat worden. Een labje ook niet. Tot nu toe blijf ik nog bij de stage amp 4.4.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
24-12-2012 22:58

Hollender schreef:

knorrepot schreef:

Even de klank buiten beschouwing gelaten. Hiermee ben ik nog in vergelijk met oa, crown ma2400, lab pf10.000 origineel, en imitatie en als laatste een dap stage amp. Toch best interessante uitkomsten, maar dat ter zijde.
Even off topic, ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de prestaties van die stage amp...
Die zijn erg goed! Zowel op top als op sub vind ik ze klankmatig beter dan de bovengenoemde EV amps, amcrons, of een lab pf10000q.

Daarnaast ook getest buiten Nexo om natuurlijk. Klankmatig een tikkeltje dun in het mid misschien, maar op top hoog en laag zeer acceptabel. Drukt goed door op een set dubbel 18" subs. Deze amp scoort bij mij zeker hoog als het gaat om prijs/kwaliteit en klank.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)