Forum > Algemeen Forum

Vlinderslot in Dap Flightcase vervangen

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 167
4-7-2012 17:29
Ik heb deze flightcase staan:Dap Flightcase for T-bar with 4 Par 56 cans, maar met compleet garre vlindersloten.

Deze wil ik graag vervangen, en volgens mij kan dit gewoon met deze: Dap Butterfly Lock?

Ik heb daar een paar vraagjes over?
- Welke diameter popnagels worden in deze fabriekscases gebruikt?
- Naast de popnagels hebben de sloten ook een soort popnagels zonder putje in het midden, wat voor een dingen zijn dat, en kan ik deze op dezelfde manier en diameter uitboren?
- Welke lengte moeten de nieuwe popnagels hebben? Hoe ver moeten ze uit het hout steken aan de achterkant?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
4-7-2012 18:51

HS schreef:

Ik heb deze flightcase staan:Dap Flightcase for T-bar with 4 Par 56 cans, maar met compleet garre vlindersloten.

Deze wil ik graag vervangen, en volgens mij kan dit gewoon met deze: Dap Butterfly Lock?

Ik heb daar een paar vraagjes over?
- Welke diameter popnagels worden in deze fabriekscases gebruikt?
- Naast de popnagels hebben de sloten ook een soort popnagels zonder putje in het midden, wat voor een dingen zijn dat, en kan ik deze op dezelfde manier en diameter uitboren?
- Welke lengte moeten de nieuwe popnagels hebben? Hoe ver moeten ze uit het hout steken aan de achterkant?
Waarom wil je vlindersloten die niet zo degelijk blijken te zijn vervangen met precies dezelfde exemplaren? Dan blijft je bezig. Het verbaast me trouwens ook hoe duur die Dap vlindersluitingen zijn, het verschil tussen een merksluiting en Dap is niet zo groot.

Voor het vastzetten van flightcasebeslag worden vrijwel altijd 5 mm dikke popnagels met een gegroefde schacht gebruikt. Daardoor kun je in plaats van een door en door verbinding te maken (gebruikelijk bij popnagels/blindklinknagels) de binnenkant vrij van uitsteeksels houden. De sterkte daarvan hangt af van de kwaliteit van het plaatmateriaal en de grootte van het gat. Als je een nieuw gaatje boort gaat dat ook in budgetcases prima. Wil je de nieuwe sluitingen op de plaats van de oude zetten en dus gaten moeten hergebruiken, dan kan het verstandig zijn backplates of carrosserieringen aan de binnenkant te gebruiken (en dus toch een door en door verbinding te maken met gladde popnagels). Zijn de gaatjes opnieuw te gebruiken dan volstaan 5*14 mm geribbelde popnagels, anders 5*18 mm gladde popnagels gebruiken. Plaatdikte is 9 mm neem ik aan?

Die andere soort popnagels zijn klinknagels die met een speciale machine erin worden gezet. Gaat sneller dan popnagelen maar daarvoor heb je dus wel zo'n machine nodig. Ook die kun je gewoon uitboren. Wel voor het gemak even een centerpuntje erin slaan of anders proberen van binnenuit weg te boren. Meestal zijn die klinknagels aan de achterkant open.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 167
4-7-2012 22:58
De reden voor de Dap sloten was eigenlijk omdat ik die in de webshop zag staan hier, en ik dan niks hoef bij te boren of op maat te zagen. Maar hebben dit soort sluitingen een standaard maat en zou ik er ook een Penn in kunnen zetten zonder te veel gehannes?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
5-7-2012 12:32
Die maten zijn redelijk universeel ja, verschillen tussen merken is vaak niet meer dan een paar millimeter.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
5-7-2012 22:29
De revetten welke in het sluitprofiel zitten zijn niet simpel uit te boren de andere is geen probleem.
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
11-7-2012 17:26
Zou inderdaad geen Dap vlindersloten kopen maar liever Penn.
Wij hebben een aantal Dap kisten in gebruik gehad en bij alle kisten de originele sloten moeten vervangen.
Nieuwe website online!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 167
12-7-2012 21:49
Tja, nu zit ik wel te twijfelen. Voor dat geld kan ik beter goede sloten er in zetten, maar dan moet ik dus een door-en-door verbinding maken. En dan steken die uiteinden in de kist uit.
Ik heb hier nu drie kisten staan, maar ik gebruik er eigenlijk nog maar eentje voor statieven. Die andere twee worden verkocht of ga ik gebruiken als schoolbank laugh :D
Ik vraag me af of ze tweedehands nog wat opbrengen en of een verbetering van de sloten zichzelf terugverdient.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-7-2012 23:04
Door en door is alleen nodig als de oude gaten onbruikbaar zijn. Meestal lukt hergebruiken wel, soms niet.

Het uitboren van de popnagels in het sluitprofiel kan het makkelijkst door eerst bij alle popnagels/klinknagels de kop eraf te boren (5,5 mm boortje gebruiken) zodat de sluiting eraf kan. De klinknagels kun je volledig uitboren en als dat niet lukt met wat extra kracht het restant door het plaatmateriaal drukken. Voor de restanten popnagels die nog in het plaatmateriaal onder het sluitprofiel zitten kun je het beste vanaf de zijkant in het hout boren (dus vanaf de plaats waar je tegen het hout aan kunt kijken nu het vlinderslot eruit is) en het restant er met een schroevendraaier uitwippen. De nieuwe popnagels in het sluitprofiel hebben dan alleen houvast aan het sluitprofiel (aangezien je net het een deel van het hout weg hebt geboord) maar dat is stevig genoeg. De trekkracht wordt sowieso nog opgevangen door de 3 onderste popnagels, de popnagels in het sluitprofiel hoeven alleen te voorkomen dat het vlinderslot naar buiten kan kantelen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-7-2012 09:07
Bij opgesloten popnagels (zoals in sluitprofiel) kun je, nadat de kop is weggeboord, het restant vaak wel een beetje aan de kant duwen/boren. Uitboren kan meestal maar een klein stukje omdat de trekpen nu eenmaal nog in de popnagel zit.

Eruit wippen kan ook maar dan eindig je vaak met een groter gat dan wanneer je het restant simpelweg aan de kant duwt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
16-7-2012 15:13
Ook een optie inderdaad, is maar net afhankelijk van wat je weggeboord krijgt en hoe groot het restant is. Vaak is het teveel om de nieuwe popnagel er ver genoeg in te krijgen, soms kan het inderdaad.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)