Forum > Licht

Hoe te beginnen

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MusicfanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2012
Laatste: 11-6-2012
Berichten: 3
3-6-2012 15:10
Hallo allemaal,

Ik ben Sander Bos en ik ben nieuw hier op het forum.
Sinds januari 2012 organiseer ik samen met nog iemand jeugddiensten in onze kerk. Omdat we graag jeugd willen trekken is het goed om een vette lichtshow neer te zetten.
Nu is er bij ons in de kerk eigenlijk niemand die dit echt goed kan en ik ook niet, maar ik zou graag het een en ander willen uitzoeken en leren. Ik heb al even rondgekeken en ik kom tot de conclusie dat ik het beste met (LED)parren kan beginnen. dat is opzich natuurlijk al een weet opzich, maar nu moet ik ze natuurlijk ook nog aansturen. Wat voor tafel heb ik daar voor nodig? Ik wilde beginnen met simpele LEDparren (8x). Zoiets als deze: Eurolite KLS-200 of lightmaXX Platinum CLS-1. Het gaat in eerste instantie om een sfeertje te creeren met wat lampen die flikkeren of zoiets, ik weet het eigenlijk ook nog niet echt, daarom is mijn vraag eigenlijk of er goede beginners topics zijn of artikelen die ik kan lezen of??

Ik hoop dat jullie mij willen helpen ;)

Groetjes, Sander Bos
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
3-6-2012 15:27
Als je even gekeken had, dan is daar zelfs een heel forum voor, het newbie forum..
Newbie

Was niet echt te missen, en probeer anders de zoekfunctie wink ;)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-6-2012 00:34
Hij vraagt om advies met betrekking tot licht, en dat plaatst hij in het licht forum. Hoe logisch wil je het hebben?

De Showtec LED operator lijken me leuke tafeltjes voor je. Daarin zijn al een aantal standaard kleuren voorgeprogrammeerd, dus je kunt erg makkelijk een bepaald sfeertje neerzetten.

Houdt er wel rekening mee dat je met dit soort tafeltjes alleen alle lampen dezelfde kleur kunt geven, dus niet lamp 1 geel, lamp 2 groen, lamp 3 blauw en lamp 4 paars.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
6-6-2012 12:56
Besef wel dat "vette" lichtshow en een paar ledparren totaal niet samengaan. met een paar ledparren en simpel tafeltje kun je een leuk plaatje maken, wat knipperen, maar geen dikke show neerzetten. Eigenlijk zoals je zelf al zegt

Aangezien tegenwoordig iedere discotheek alcoholvrije kinderavonden heeft, concerten en festivals als ze al niet uitgezonden worden op tv terug te zien zijn via het net en digitale media beleving hebben veranderd moet je je verwachtingspatroon bijstellen. Wil je je beleving wat extra jus geven, of samen geloven wat kleurrijker maken, dan ben je goed bezig!

Stop wel een frostje voor je ledparren, maakt het allemaal wat prettiger om naar te kijken, en investeer in wat betere lampen. de genoemde ledparren maken alle pasteltinten goed, maar echt mooie warme en diepe kleuren komen er niet uit; sta je daar een gruwelijk mooie gospel te zingen, kom je met je kleuren niet verder dan wat roze terwijl je juist met dieprood de kleur van de hoop wil aangeven..
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-6-2012 14:23
10mm flatpars zijn gewoon speelgoed

als je iets wil dat bruikbaar is voor meer dan een flikkershow bij een drive-in moet je toch echt kijken naar producten met 3-in-1 of 4-in-1 LED's. maar die kosten natuurlijk wel meestal zoveel per lamp dan die lightmaxx voor een hele balk.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-6-2012 14:56
Nou ja, de Lightmaxx CLS 2 kost maar een paar tientjes meer dan de Eurolite KLS 200 en dan heb je tri-leds (7 x 3 watt). Dat zijn echt hele mooie balkjes hoor, ik heb er hier 6 in gebruik en iedereen die ze ziet is er behoorlijk van onder de indruk.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
MusicfanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2012
Laatste: 11-6-2012
Berichten: 3
6-6-2012 20:54
Super bedankt voor de antwoorden!
Ik heb even het 'newbie' topic doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik dus los van kabels een dimmerpack, LEDparren en een stuurtafel nodig heb.
-ShowTec MultiDim MKII (Dimmerpack)
-lightmaXX Platinum CLS-2 / 4 losse LEDparren
-Showtech LED operator 4 RBG controller.

Nu las ik dat je voor elke lamp 1 kanaal nodig hebt, maar hoe zit dat dan met LED parren? daar kan je de kleuren ook nog instellen, worden dat dan 4 x 3 = 12 kanalen als je een RGB LEDpar hebt?

Daarnaast wilde ik nog vragen of het mogelijk is om bv 2 parren aan te sluiten op 1 aansluiting van een dimmerpack, dus dat 2 lampen hetzelfde weergeven.... Dan kan ik 8 lampen aanschaffen in plaats van maar 4 (vanwege de stuurtafel)....

Ik heb het idee dat ik het ongeveer aan het begrijpen ben, maar nog niet alles op een rijtje heb, ik hoop dat jullie mij weer een beetje kunnen helpen en voorderest ben ik natuurlijk volop aan het lezen ;)

Groetjes, Sander
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-6-2012 21:03
Een dimmerpack heb je niet nodig voor LED parren, dat is voor de ouderwetse parren. Als je niet voor een CLS / KLS systeem gaat heb je wel een T-bar nodig om ze aan te hangen maar die worden bij veel lichtstatieven bijgeleverd.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
MusicfanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2012
Laatste: 11-6-2012
Berichten: 3
7-6-2012 21:32
Oke een dimmerpack heb ik dan dus niet nodig, scheelt weer wink ;)

Ik heb even verder gekeken, ook op marktplaats, en tweedehands kan je toch wel redelijk makkelijk aan een gebruikte Showtech LED commander komen of een Showtech showmaster 24.

Buiten het feit dat ik natuurlijk het een en ander van marktplaats kan halen dacht ik om een paar tientjes meer bij te leggen en dan te gaan voor inderdaad een showtech showmaster 24, showtech LED commander of een ShowTec SC-2412. Welke van deze 3 zou nu het beste zijn met in het achterhoofd houdend dat ik nog wil gaan uitbreiden?

ik ben hevig aan het zoeken naar leuke LED parren en ik heb nu deze gevonden: American DJ LED Par-56 Plus
Zijn dit redelijk goede parren of kan ik voor dit geld betere krijgen?

pfff wat een vragen weer, ik hoop dat jullie mij willen helpen...

Groetjes, Sander
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
7-6-2012 23:43
Alles met 10mm leds is speelgoed, leuk voor een kleine discoshow maar niet voor ergens sfeer mee te brengen.
Een compact / flat par met TRI-LED's is dan een veel betere keuze. De Mega PAR TRI profile kost bv geen knijt voor met TRI leds uitgerust te zijn. Als het wat meer kan kosten, de Flat Par QA5X is nog de beste. Voor een kerkdienst lijken warme kleuren mij interessanter dan honkytonk flitseffecten, en dan is zo'n quadled met amber zeer aangenaam.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)