Forum > Geluid

Draadloze rs232 verbinding

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
14-3-2012 15:01
Ik ben een tijdje op zoek geweest om mijn luidsprekerprocessor met seriële poort draadloos met mijn notebook te verbinden.
Uiteindelijk heb ik een rs232 naar bleutooth converter gevonden die dat prima doet als je bleutooth op je notebook hebt.
Het apparaatje ziet er zo uit en heeft een kleine netvoeding (niet op de foto):
https://lh3.googleusercontent.com/-uBIPvXpvga8/T2Ch5ingcqI/AAAAAAAAAF8/i33Klf3pPzY/h120/EP-132-B1.jpg
Het bereik is 100m naar verluidt, ik weet niet of dat klopt maar 15 meter en een muur gaat moeiteloos.
Kosten ongeveer 65 euro incl. btw en verzendkosten.

Een leuke oplossing voor sommige misschien, groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
14-3-2012 15:05
Interessant. Heb je wellicht meer informatie over merk en type?
Maar dat is MIJN mening...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 2076
14-3-2012 15:21
Ik heb ook nog zo'n ding liggen, werkt prima inderdaad.
Die van mij zit echter niet in een mooi doosje, maar is gewoon een los printje, daartegen wel een stuk goedkoper (zo'n 20 euro excl. adapter).

Wel zit er bij mij zowel een mannetje als een vrouwtje op, zodat je hem zowel als "zender" of als "ontvanger" kunt gebruiken. Werkt dus tegelijk ook als nullmodem kabel.
Niet goed, wel hard!
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
14-3-2012 17:03

Roy schreef:

Interessant. Heb je wellicht meer informatie over merk en type?
Ik weet niet of reklame maken voor een derde partij is toegestaan op dit forum.

Verder zit er standaard een nul-modem adapter bij, dus zowel als 'master' en als 'slave' te gebruiken.
Daarnaast een makkelijk configuratie programmaatje om eenmalig pin, id en andere parameters in te stellen.
En het ziet er in ieder geval netjes afgewerkt uit en da's goed voor de PR want het oog wil ook wat wink ;)

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
14-3-2012 17:29

joepurlings schreef:

Ik heb ook nog zo'n ding liggen, werkt prima inderdaad.
Die van mij zit echter niet in een mooi doosje, maar is gewoon een los printje, daartegen wel een stuk goedkoper (zo'n 20 euro excl. adapter).
Waar heb je deze gevonden? Ik heb ook nog een processor met RS232 die ik graag draadloos aan zou sturen. De meeste oplossingen die ik heb gevonden waren behoorlijk duur, dan is 20 euro niks vergeleken daarbij! PM me eventueel even als je het niet op het forum kunt vermelden.
Is de verbinding met bluetooth wel snel genoeg?
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
14-3-2012 19:05
Is de verbinding met bluetooth wel snel genoeg?

Er worden geen enorme hoeveelheden data overheen gestuurd, en als bluetooth goed spraak kan overdragen dan zijn die paar bytes om de processor te dirigeren een peulenschil.

Gr, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
14-3-2012 22:30
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 15-3-2012 11:27
Let wel op dat de handshake lijnen soms (mis)gebruikt worden op processoren en dat dus je converter dit ondersteund.
Lantronix heeft ook oplossingen naar ethernet (in het zelfde prijs segment), waarna je een virtuele com-poort kan creëren op je pc, al dan niet via een draadloos routertje.

Edit: Verrek, alweer meer dan 10 jaar hier.. razz :p
Edit Mod: Dré: Gefelicitaart ;-)
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
14-3-2012 23:54
Serial naar ethernet is leuk als je al apparatuur met een ethernet aansluiting en een draadloze router in gebruik hebt, zo niet dan maak je het nodeloos ingewikkeld en dus storingsgevoeliger.
Verder heb je voor draadloos verder niets meer nodig dan deze adapter, op een oude pc misschien bleutooth-usb dongle (ong. 10 euro), zodat je bij een kleine set verder nergens rekening mee hoeft te houden.

Deze adapter ondersteunt heel veel, in te stellen via het configuratie programmaatje. Zelf heb ik twee apparaten via deze adapter aangesloten en die werken beide prima met de standaard instellingen.

Een ander probleem is dat de programmatuur voor de bediening van seriële apparatuur meestal maar een paar com poorten ondersteunt (vaak com 1 tot 4). Vaak kun je wel wat softwarematig omleiden, maar meer dan 3 apparaten tegelijkertijd op een pc wordt lastig.

Gr, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
15-3-2012 15:16

jdb schreef:

Serial naar ethernet is leuk als je al apparatuur met een ethernet aansluiting en een draadloze router in gebruik hebt, zo niet dan maak je het nodeloos ingewikkeld en dus storingsgevoeliger.
Iedereen weet vandaag de dag wel een WiFi netwerkje op te zetten out-of-the-box. Makkelijker en storingsvrijer kun je het niet krijgen. Elke laptop, telefoon, etc heeft wel WiFi waar bluetooth zelfs vandaag de dag niet in elke laptop zit (zelfs niet bij HP welke ik net een maand geleden heb aangekocht).

jdb schreef:

Verder heb je voor draadloos verder niets meer nodig dan deze adapter, op een oude pc misschien bleutooth-usb dongle (ong. 10 euro), zodat je bij een kleine set verder nergens rekening mee hoeft te houden.
Hierin ga ik wel mee maar verder dan 10 meter (volgens de officiële bluetooth specs class2) kom je niet. Je hebt wel bluetooth (class1) met grotere bereiken maar als je een telefoon, computer, dongle, etc. hebt is dit toch meestal class2 of soms ook wel class3 (maximaal 1 meter). Met WiFi heb je dus een groter en stabieler bereik. Daarnaast zoals al aangehaald hebben ook niet alle laptops vandaag de dag standaard bluetooth aan boord echter WiFi wel.

Neemt niet weg dat dit idee voor mensen kan werken natuurlijk, zet alleen vraagtekens bij de onderbouwing qua gemak. Het is altijd leuk wanneer iemand zijn idee deelt met andere daar is een forum nu echt een mooi medium voor. Echter kom ik haast alleen nog maar haspels met UTP tegen in het veld waar een accesspoint standaard bij de digi-snake in de flightcase zit gebouwd. Audio over UTP en ethernet (WiFi) netwerken zijn steeds meer een stukje standaard uitrusting aan het worden.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
15-3-2012 17:46
Beste Vasco,

We praten langs elkaar heen en voor een andere doelgroep denk ik.
Als je up to date bent zoals waarschijnlijk vele prof's zoals jij op dit forum dan heb je denk ik niet veel spullen waar alleen maar een rs232 poort opzit. Voor die forum bezoekers was mijn tip ook echt niet bedoeld.

Maar als je een hobbyist bent zoals ik (en volgens mij ben ik niet de enige hobbyist op dit forum), en je wilt toch een keer wat draadloos gemak dan kan dit een leuke optie zijn.
Het is echt niet mijn bedoeling om hele volksstammen naar het stenen tijdperk terug te loodsen.

Ik geef als gebruiker slechts mijn ervaring door en daar kan iemand, die denkt dat zoiets voor hem ook handig kan zijn, zijn voordeel mee doen. Als mijn luidspreker-processor een rj-45 aansluiting had gehad, dan zou ik dit topic niet eens gelezen hebben, laat staan gereageerd.

Verder trek ik de officiële 100m ook in twijfel, maar het lijkt me nuttiger een geteste afstand te vermelden die probleemloos werkt, dan bespiegelingen te geven over wat de te verwachten prestaties zouden kunnen zijn zonder daar zoals in dit specifieke geval in de praktijk mee bezig te zijn geweest.

Uiteindelijk wil je leren op dit forum door ervaringen te delen met anderen en dat lukt niet als sommige die ervaringen neersabelen omdat ze voor hen niet meer relevant lijken te zijn.

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)