Forum > Zelfbouw Speakers

Bedliner coating op een speakerkast

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
13-3-2012 18:42
Ik zag laatst een aflevering van mythbusters, waaruit bleek dat een bepaalde lak, die men in Amerika "Bedliner" noemt, wel extreme eigenschappen heeft.
De lak was zelfs zo sterk dat een gelakt muurtje de explosie overleefde, die een ongelakt muurtje niet overleefde. Verder zou de lak extreem kras en schuur bestendig moeten zijn.

De lak is origineel bedoeld voor de coating van de laadback van pickup trucks. Hij lijkt me ook prima geschikt voor het verven van speakerkasten.

Heeft er iemand ervaring met deze lak op speakers? Ik zie dat er ook rollerbare varianten verkrijgbaar zijn, en op speakers is het zo te zien ook al vaker gedaan:
www.autobarn.net/herspraytruc.html
homerecording.com/bbs/equipment-forums/guitars-basses/truck-bed-liner-speaker-cab-finish-304415/3/

Weet iemand waar dit spul in Nederland te krijgen is, en of het een beetje praktisch en netjes is op speakers?
Zoals ik het zie is het een dikke, teerachtige lak met rubberachtige structuur "klonters".
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
14-3-2012 00:16
Hallo Joep,

Als ik het filmpje op YouTube bekijk van Myth Busters en de verdere informatie hierover lees op Internet is de "bedliner" gelijk aan de coating die SA tegenwoordig op hun kasten spuit.
De coating is in twee versies te verkrijgen, niet UV bestendig (goedkoper) en UV bestendig (stuk duurder, omdat het bijna pure polyurethaan is).

Voordelen:
- de coating is uitermate taai.
- krast niet.
- ziet er erg gelikt uit (zeker als je hem airless spuit en een vakman bent!).
- droogt zeer snel, kast kun je na een minuut al omdraaien om de andere kant te spuiten (enigste wat niet overeen komt met de "bedliner").

Nadelen:
- goede voorbewerking nodig, geschuurd en stof/vet vrij.
- juiste temperatuur en vochtigheid (komt er anders geheid weer af).
- het opbrengen van de coating vergt wat oefening (om een mooie structuur te krijgen), vooral als je airless spuit..
- met name met het airless spuiten (waarmee je de mooiste structuur krijgt) heb je heel wat overspray (verf die niet op je werkstuk terecht komt).
- hoe groter het object is wat je moet spuiten, hoe grover de structuur word.
- spul is peperduur, als je tenminste de UV bestendige variant gebruikt.

Weet niet of je de SA coating met de roller er op kunt zetten, omdat hij zo snel droogt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
14-3-2012 07:39
Okay...
Ik was eigenlijk van plan een rollerbare variant te nemen, en het sowieso eens op de bassen te proberen.

De rollerbare variant heb ik in Nederland ook al kunnen vinden, maar dat is duurder dan een pot over laten komen uit Amerika laugh :D

Ik ben alleen benieuwd hoeveel oppervlak je doet met 1 gallon, dan wel 1 quarter, de coating zit er vrij dik op heb ik het idee.
Niet goed, wel hard!
BamsStandaard Lid
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
25-3-2012 01:50
Bedliner coating is een verzamelnaam, iedere dikke pruttelcoating die je laadbak of ander object kan beschermen wordt bedlinercoating genoemd, rustoleum 2k lak is bijv. ook een bedlinercoating.

Ik heb zelf een polyurethaan coatingvloer in de keuken gelegd, da's de meest bekende kunststof coating. En da's meteen de enige klus tijdens de verbouwing van het heel huis die niet gelukt is. Je kan het spul zoals webbie zegt alleen maar verwerken in een superschone omgeving met perfect basismateriaal, en met de roller opbrengen levert geheid problemen op, omdat je lucht en onzuiverheden insluit.
De krasvastheid valt ook tegen. Botte objecten (zoals een truss die er langs schuurt) leveren idd geen schade op, maar scherpe krassen lopen in je coating, en daar gaat vervolgens weer rommel inzitten die vervolgens je coating weer laat klappen. Een mes laten vallen op de vloer (of een filterframe wat uit je handen glipt) is al een doffe ellende.

Voor speakerkasten mits door een pro in perfecte condities aangebracht een supergoed middel, maar wanneer je zelf aan de slag wil in je schuurtje waar je een paar dagen geleden je kasten nog in geschuurd hebt en de luchtvochtigheid ook maar zozo is, zou ik lekker voor de warnex of trimite gaan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)