Forum > Licht

Lightprocessor Q-Commander

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 12:51
Heeft er iemand op dit forum ervaring met de Lightprocessor Q-Commander ? Ik ga er eerst bijvertellen dat het een vaste installatie is en er zitten 4 moving heads op, een 100 LED's en de vaste verlichting. Ik ben begonnen met dit toestel te programmeren, maar heb verscheidene vragen:

Zoals bijvoorbeeld hoe ik 1 movinghead aanstuur en dan ook opsla als Scene. Ik geraak in de scenes van de movingheads, maar kan geen nieuwe scene aanmaken met de movingheads. Hoe komt dit ? Zou het kunnen zijn dat de movingheads op hetzelfde adres staan ofzo ?

En ik heb nog een probleem. Ik zou graag de LED's sturen, maar ik vind maar 3 scenes terug waarvan 1 scene is gewoon het kleur blauw, volgende scene is gewoon alles in het rood, en de derde scene is gewoon alles in het groen. Graag had ik alles door elkaar een beetje gehad enzo.

Dus hoe in godsnaam steek je in die qcommander een scene erin ? En hoe stuur je die movingheads aan ?

Alle informatie is welkom,

met vriendelijke groet,

Joeri
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 12:52
Ja, en nog een vraag. Moet je die Q-Commander misschien programmeren met bijpassende software en laptop misschien ? Of kun je alles programmeren via het toetsenbord op het toestel ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
10-9-2003 13:43
Je programmeert de Q-commander via de toetsen van het apparaat. Rond de display zitten een aantal buttons die een contextafhankelijke functie hebben. Daarnaast heb je het nummerieke keypad en de "bal" om parameters e.d. in te stellen.

Voor zover ik weet is er geen Nederlandstalige handleiding van de Q-com. Je zult het dus met de Engelstalige versie moeten doen (het is sowieso aan te raden de Engelse taal te beheersen in ons "vak" ;-)

Hou er rekening mee dat de Q-com (gelukkig) overweg kan met LTP/HTP en overlay modes (kanalen op transparant zetten e.d.). Om daar slim gebruik van te kunnen maken kun je ervoor kiezen chases te schrijven voor X/Y, chases voor Gobo's, chases voor kleuren, chases voor shutter e.d. en die dan over elkaar heen te "gooien".

Om hem in de program mode te krijgen druk je op de toest program (milde "duh"). Dan kan het zijn dat het apparaat vraagt om een wachtwoord (en dan maar hopen dat je die hebt). Daarna volg je de aanwijzingen op het display op (en als dat niet lukt dan zit er iets niet goed tussen de oren ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 13:47
Neen, er zit geen paswoord op wanneer je in program mode gaat.

Maar het probleem zit hem, waar vind ik die gobo's, kleuren, ... terug ??? Dat moet ik toch ergens uithalen, omdat dan in een case te steken ?
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 13:55
En dat vind ik nergens terug, dus dat is mijn probleem. Er zitten scenes in, maar die hebben al allemaal een bewegin met bijvoorbeeld gele bollen, of groene sterren die uit de moving heads komen. Maar ik wil zo'n scene aanmaken met mijn eigen kleuren en gobo's. Maar dat lukt me niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
10-9-2003 14:17

CoNiO schreef:

Neen, er zit geen paswoord op wanneer je in program mode gaat.

Maar het probleem zit hem, waar vind ik die gobo's, kleuren, ... terug ??? Dat moet ik toch ergens uithalen, omdat dan in een case te steken ?
Eerst ga je in de set-up mode (weer een andere stand met z'n eigen wachtwoord). Daarna selecteer je de scans en moving heads en zet ze op hun "plaats". Als je daarna wilt gaan programmeren selecteer je (in de scene program mode) de fixture in kwestie (1..16) waarna je met het numerieke keypad de gewenste optie kunt selecteren (daarom (milde "duh") staan er ook dingen zoals "gobo, color, function" etc. bij de nummerieken toetsen).

Het is mij binnen 1-2 uren gelukt met de Q-comm aan de slag te kunnen (vanuit het niets). Dan moet het een ander dus ook lukken MAAR dan moet je wel de moeite willen nemen alles rustig door te lezen EN van te voren willen aannemen dat je OP DIT MOMENT nog geen ene reet van het apparaat weet (en dus ook niet DENKEN dat je het wel weet).

Dus hersens mooi kaal maken en handleiding stap voor stap volgen. Als je je daarbij een klein kind voelt af en toe dan is dat niet anders! Nog lulliger is als je keer op keer anderen moet vragen hoe het moet.

Strekking van boodschap: Handleiding van Q-com is uitgebreid en duidelijk te volgen MAAR je moet er wel "even" wat moeite voor doen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 14:22
Jongen toch, geloof me. Ik kan dat boek bijna van buiten. Maar van de set-up afdeling heb ik geen boek, omdat ik die niet kon downloaden. Dus ik zal me daar es in verdiepen.

In elk geval bedankt voor je bereidwillige medewerking.

En ik veronderstel ook dat een forum dient om mensen te HELPEN. En jij als Mod zou dat toch moeten weten é.
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
10-9-2003 14:28

Dré schreef:

Je programmeert de Q-commander via de toetsen van het apparaat.
Dat is vaker zo toch...?? laugh :D
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
10-9-2003 14:29

CoNiO schreef:

Jongen toch, geloof me. Ik kan dat boek bijna van buiten. Maar van de set-up afdeling heb ik geen boek, omdat ik die niet kon downloaden. Dus ik zal me daar es in verdiepen.
En ik had kunnen ruiken dat je een incomplete handleiding had? Je hebt helemaal gelijk. Ik had dat via m'n kristallen bol moeten ontdekken. Ik kan natuurlijk niet van jou verwachten dat je je vragen zo compleet mogelijk opschrijft en omschrijft.
In elk geval bedankt voor je bereidwillige medewerking.
Wees dan een vent en zeg zoiets als "eikel". Daar kan ik tenminste wat mee.
En ik veronderstel ook dat een forum dient om mensen te HELPEN. En jij als Mod zou dat toch moeten weten é.
Donder op zeg. Je bent zelf aan het klooien als een gek. M'n eerste reactie was keurig netjes. Toen bleek dat je geen ene reet van het apparaat wist, was het voor mij OVERDUIDELIJK dat je de handleiding helemaal NIET goed doorgelezen had.

En daar kan ik inderdaad niet tegen. Da's namelijk lui gedrag, in de hoop dat iemand anders het wel even voor je uit gaat zoeken.

En als je nou zo netjes was geweest om aan te geven dat je manual niet compleet is dan had ik je met alle liefde een kopietje gemaild danwel gestuurd. Nu kun je wat mij betreft heerlijk de boom in met je probleem!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CoNiOStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-9-2003
Laatste: 4-5-2004
Berichten: 16
10-9-2003 14:31
Ja amai, ambiance verzekerd hier op dit forum !!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)