Forum > Geluid

Electro voice T18 sub klappert

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
14-6-2011 13:07
Hallo,

Ik ben al een tijdje in het bezit van 2 ev t18 subs die ik zo nu en dan nog gebruik bij het draaien.
Ik heb afgelopen weekend ook gedraaid met deze subs, ik heb nu opgemerkt dat wanneer ik het volume opschroef dat er bij 1 kast bij elke bas dreun die hij geeft er een soort van klap te horen is. Dit begint pas wanneer ik het volume drie kwart open heb staan. Wanneer ik de bas op het mengpaneel iets minder is het vaak ook weer weg, het is ook niet altijd even goed hoorbaar.
Het is nu dus niet echt goed mogelijk om volop te draaien, dit is nog wel mogelijk maar dan moet ik de bas wel behoorlijk minderen met nummers waar een lekkere bas in zit. Wat zal dit zijn? Wat is een goede oplossing, zou reconen wat zijn of is het een optie om vergelijkbare speakers te zoeken en de oude te vervangen? Het zijn echter ook niet de jongste kastjes meer maar ik zou ze nog wel graag willen blijven gebruiken.
Als vervanging iets zou zijn heeft iemand dan een leuk alternatief? Ik heb niet zo alle specs bij de hand van de orginele speaker, ik kan alleen vertellen dat de subs hoorn geladen kasten zijn en dat er een woofer in zit van 400watt rms bij 8ohm. Ik zal nog even kijken of ik meer specs over de speaker kan vinden mochten jullie aanraden deze te vervangen.
Ik hoor wel of iemand hier wat mee kan. en wat jullie mij aanraden te doen. Ik ben alleen wel bang dat er niet veel forum lezers zijn die deze kast nog in bezit hebben of zelf nog gebruiken aangezien hij niet meer de jongste is.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Mc-sjengStandaard Lid
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 22-11-2024
14-6-2011 15:15
Kijk eens of de stofkap misschien los zit, kan ook rare geluiden produceren.
Een beetje speaker lijm is dan al voldoende om je kasten weer 'goed' te laten klinken.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
HugoovStandaard Lid
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
14-6-2011 15:25
Welke versterker/processing gebruik je? het kan ook de VC zijn die tegen de magneet aan klepperd'
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
RemcopetersStandaard Lid
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
14-6-2011 18:20
Is dit toevallig de DL18MT? Dit is een zwakke woofer van EV, heb er zelf ook problemen mee gehad. Hij is waarschijnlijk gewoon te warm geweest en dus is je spoel beschadigd waardoor hij "schraapt". Reconen of vervangen is waarschijnlijk de enige oplossing.
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
14-6-2011 19:41
ik heb nu opgemerkt dat wanneer ik het volume opschroef dat er bij 1 kast bij elke bas dreun die hij geeft er een soort van klap te horen is. Dit begint pas wanneer ik het volume drie kwart open heb staan. Wanneer ik de bas op het mengpaneel iets minder is het vaak ook weer weg, het is ook niet altijd even goed hoorbaar.
Het is nu dus niet echt goed mogelijk om volop te draaien, dit is nog wel mogelijk maar dan moet ik de bas wel behoorlijk minderen met nummers waar een lekkere bas in zit. Wat zal dit zijn?
Zoals je dit beschrijft klinkt het of de luidspreker met zijn spoel tegen de poolplaat aan tikt. Welk vermogen heb je er op staan en wat voor high pass/ low cut?

Een andere luidspreker met een hogere Xmax en Xmech zou in bovenstaande geval een oplossing kunnen zijn. In dat geval is het handig om je budget voor een oplossing te weten.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
14-6-2011 19:51
Als het de dl18mt is, dan is dit idd. niet de beste ev woofer ooit. In de oude mt2 kasten gingen ze ook regelmatig aan gort. Recone van zo''n ding kost 206,55 incl. b.t.w. Daar heb je nog niet 123 een andere gelijkwaardige nieuwe woofer voor. Mocht de speaker dus zelf kapot zijn, en als het de dl18mt is, dan is reconen idd een optie. Een nieuwe dl18mt is ook nog wel te verkrijgen. als je een beetje googled vind je deze speaker voor rond de 275,00 euro is toch nog zo'n 70 euri verschil. wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Dj_stefanStandaard Lid
15-6-2011 00:06
Ik zal morgen de kast eens open maken om te kijken of er misschien iets los zit, maar daar ga ik zelf nog niet echt van uit.
Ik stuur de subs aan met een cp3000s van ev en een dc-one processor van ev.
Van de processor zou ik zo niet direct weten hoe ik deze heb ingesteld, maar dat is geen probleem om dat even na te kijken mocht dat van belang zijn.
Ook zal ik nog even proberen te achterhalen of inderdaad de speaker die genoemd word in dit forum in de kast zit.
Dj_stefanStandaard Lid
15-6-2011 14:40
Het is inderdaad de DL18MT van ev die in deze t18 kasten zit.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
15-6-2011 18:09
Nu dus nog even uitzoeken of de speaker aanloopt, er een lijmrand los is, of het een ander probleem betreft.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Dj_stefanStandaard Lid
16-6-2011 18:41
iK KAN ZO SNEL NIET WAT AAN DE KAST OF SPEAKER ZELF VINDEN.
mAAR IK DENK DAT IK HET PROBLEEM AL GEVONDEN HEB IK ZAT NET NOG EVEN NAAR DE SPECS VAN DE T18 TE KIJKEN EN ALS IK HET GOED HEB IS DEZE KAST ONTWORPEN VOOR FREQUENTIES TUSSEN DE 45HZ EN 250 HZ. dE CROSS OVER FREQ. HEB IK OP 100 HZ INGESTELD WAT GEEN PROBLEEM ZAL ZIJN.
mAAR NU HEB IK ALS IK HET GOED HEB DE HIGH PASS OP 30 HZ STAAN. wAT DUS IETS LAGER LIGT DAN WAT ER IN DE SPECS STAAT VAN DE KAST.
zOU DIT DE OORZAAK ZIJN? eN WAT IS DAN HANDIG GEWOON DE HIGH PASS OP 45 HZ ZETTEN?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)