Forum > PC related Forum

Laptopvereisten voor multitrackrecording

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
21-1-2011 13:47
Aangezien ik niet heel erg thuis ben in het hele computer gebeuren had ik graag wat advies.

Ik wil een nieuwe laptop kopen om o.a. aan mijn digitale tafel te knopen voor bedieningsgemakt, speakerprocessor afstellen etc etc.
Dat kan allemaal wel met de simpelste model wat ik kan vinden.

Wat ik er ook mee wil kunnen is 24 sporen live opnemen. Ik heb bij mijn yamaha 01v96 een M-audio Profire 2626 geluidskaart/preamps waarmee ik 24 sporen via firewire kan opnemen.

Nou is mijn vraag, wat stelt dat voor eisen aan mijn laptop?
Ik zie het namelijk niet zo zitten om 1000 euro aan een macbook uit te geven hiervoor.
Je komt een hoop laptops tegen rond de 500 euro met een intel i3 processor. Zou dat voldoende zijn?
Dan met een uitbreidingskaart zodat ik firewire op de laptop heb.

Graag dus wat advies van mensen die er wat meer ervaring mee hebben.
Ook ben ik wel benieuwd of er nog verschil zit in de verschillende firewire kaarten.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-1-2011 14:06
Op welke kwaliteit wil je opnemen? 24 bit, 96khz?

Destijds had M-audio een pagina op de website met "ondersteunde" firewire chipsets. Volgens mij zit je bij M-audio hardware met een Texas Instrument chipset veilig. Maar, vinden welke chipset er in een laptop of in een uitbreidingskaart zit is niet altijd even makkelijk.

Daarnaast RUIM en SNEL intern geheugen, in verband met buffering van de opnames (24 channels is nogal wat op hoge kwaliteit..!!). De harde schijf zou ik lekker extern houden: Ook een firewire hardeschijf, compatibiliteit met de Profire in gedachte houden als 't op dezelfde bus zit.

Profire 2626 kan met Pro Tools "slechts" 18 input channels verzorgen, ik weet niet of dat alleen bij Pro Tools het geval is of sowieso voor de kaart geldt! 26 inputs betekent niet automatisch 26 kanalen via firewire je laptop in. Daarnaast zul je 8 kanalen analoog moeten prikken en de andere 16 via 2 ADAT aansluitingen moeten prikken om aan 24 te komen!
Light Image
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
21-1-2011 15:18
De 01v draait op 44.1 of 48 khz. Dus lijkt me dat ik daar ook in opneem.
Heb de profire van iemand die exact hetzelfde ermee deed als ik wil gaan doen.
En die kon in reaper 24 sporen opnemen.

Ik heb inderdaad de 8 analoge ingangen van de profire + 2x adat uit van de tafel. Zit een uitbreidingskaart in.

Bij alternate staat in de webshop trouwens bij de firewirekaarten ook welke chip erin zit...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-1-2011 17:41

partyfish schreef:

De 01v draait op 44.1 of 48 khz. Dus lijkt me dat ik daar ook in opneem.
Heb de profire van iemand die exact hetzelfde ermee deed als ik wil gaan doen.
En die kon in reaper 24 sporen opnemen.
De o1v96 heet niet voor niets "96", dus 96khz had natuurlijk ook gekund. Ken de tafel verder ook niet.

Zoals gezegd, er wordt gewaarschuwd dat de bijgeleverde Pro Tools "slechts" 18 inputs kan opnemen tegelijk, en er wordt niets gezegd over daadwerkelijke inputs. Je kan dus gelijk hebben, ik waarschuw echter alleen. Zal niet de eerste "24 inputs geluidskaart" zijn die in werkelijkheid maar 16 of 18 kanalen tegelijk kan opnemen.
Bij alternate staat in de webshop trouwens bij de firewirekaarten ook welke chip erin zit...
Uitleg over Firewire chipsets door M-audio
Light Image
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
21-1-2011 18:35
Bedankt voor de info Jeroen.

Van de 96 khz heb je gelijk. Dat kan, maar dan krijgt de tafel wat beperkingen geloof ik.
Daarom dat men de tafel vaak op 44.1 of 48 khz laat draaien.
Voor in een studio is het misschien interessant de tafel op 96khz te laten draaien. Live is dat een stuk minder boeiend.

Ik ga een weekje vakantie vieren, maar na mn vakantie wil ik toch vrij rap een laptop gaan scoren voor de klussen die eraan zitten te komen. Vandaar dat ik vast de vraag stel.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
21-1-2011 18:51
Is een externe harddisk via firewire snel genoeg voor het opnemen / afspelen van veel sporen? Op mijn laptop had ik problemen bij het afspelen van meer dan 16 sporen. (in Cubase)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-1-2011 19:01

Brokencore schreef:

Is een externe harddisk via firewire snel genoeg voor het opnemen / afspelen van veel sporen? Op mijn laptop had ik problemen bij het afspelen van meer dan 16 sporen. (in Cubase)
7200RPM, Firewire 400 of 800 zou goed moeten gaan. Tenminste, afhankelijk van hoe slim je audio-software ermee omgaat. Pro Tools is daar natuurlijk "koning" in, zie ook de archieven van Digidesign over harddisk-compatibility.

Ik heb vanaf een Firewire-disk wel meer dan 16 sporen in Cubase afgespeeld. Het is ook afhankelijk van de rest van je PC, en van de eigenschappen van de sporen die je speelt!!
Light Image
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
30-1-2011 11:16
Even een kickje na mijn vakantie.

Zou dit een goede interface zijn voor de profire? Heeft een Texas instruments chip.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)