Forum > PC related Forum

Welk software programma voor mijn cdj-400

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DanielbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2009
Laatste: 17-10-2011
Berichten: 5
4-11-2010 13:51
Hallo,

Sinds kort ben ik overgestapt van de cdj-200 naar de cdj-400 met de gedachte dan de midi functie te gaan gebruiken omdat ik draaien met cd's niet erg handig vind en ze liever uit kies op mijn computer.
Ik gebruikte toen BPM voor het afspelen van mijn liedjes, BPM ondersteund alleen niet het gebruik van de cdj-400's.
Mijn vraag is nu, wat is een goed en betrouwbaar programma om te gebruiken?

mijn eisen:
- het gebruik van cdj-400
- gewoon kunnen loopen en cue punten kunnen zetten
- Betrouwbaar
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-11-2010 14:00
De CDJ-400 kan gebruikt worden als een HID device (Human Interface Device). Daarnaast kan hij gebruikt worden als Midi device. In dat laatste geval is er een "mapping" nodig (zodat de software snapt welk commando bij welke button hoort). In het eerste geval is er een HID driver nodig.

De volgende software ondersteunt HID support.

Traktor Pro
Virtual DJ Pro
MixVibes Cross

Zie voor verdere uitleg de CDJ-400 software pagina.

Populairste (en wellicht ook stabielste) van het stel is Traktor Pro.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
4-11-2010 14:05
En Traktor is nu nog aantrekkelijker omdat het pakket t/m 31 december met 50% korting te krijgen is!
DanielbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2009
Laatste: 17-10-2011
Berichten: 5
4-11-2010 20:57
Oke bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb even wat opgezocht over HID en MIDI.
Om het even kort samen te vatten is HID beter mits het werkt met jou programma en speler?

En als ik het goed heb werkt traktor via HID prima met de cdj-400? Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou wel fijn zijn voordat ik het koop....
en het faden tussen tracks, hoe word dit dan gedaan? met je muis?
TimmerjansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-3-2010
Laatste: 23-5-2011
Berichten: 4
5-12-2010 01:18
Beste,

Ik werk met Traktor Pro en 2 CDJ's 400. Dit werkt zeer goed en stabiel. Op enkele minuten is de set-up klaar door de standaard mapping van de Pioneers. De functies als midi-controller verschillen niet van die van de cd-speler functie. Tracks selecteren, pitch, jog, cue,... is net hetzelfde. Enkel de drie effecten en reverse werken enkel in de 'cd' mode. Wisselen tussen 'usb'- en 'cd' mode gaat vlot, 2 à 3 seconden latentie.
Ik werk met een externe mixer. Werken met de interne mixer van traktor gaat ook, dan kan je bijvoorbeeld het mastersignaal via één CDJ400 sturen en voorbeluisteren via de headphone output van je laptop. Je kan ook twee deck's bedienen met één CDJ400.
Om je (cross)faders te bedienen zou je dan best een kleine externe controller kopen want mixen met de computermuis werkt niet leuk.
De handigste opstelling lijkt mij wel de combinatie van twee CDJ's 400 met externe mixer.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-12-2010 21:05

danielb schreef:

Om het even kort samen te vatten is HID beter mits het werkt met jou programma en speler?
Niet beter maar anders. Op aboutdj.nl staat een prima stuk met de voor en nadelen van midi en hid. Een aanrader om te lezen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
4-2-2013 17:46
Even een flinke kick, kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik ben aan het kijken voor een goede software voor een cdj-400 setje. Nu heb ik al uitgevonden dat Traktor dj en Virtual dj het makkelijkste werken met een cdj-400, en het meest gebruiksvriendelijk en bekend zijn.

Ik heb de verschillen bekeken, maar kom er niet helemaal uit.
Ik heb begrepen dat virtual dj een soort side-list heeft waar je nummers appart kunt zetten om later op de avond alsnog te draaien, zonder dat je direct met een playlist werkt. Heeft Traktor dit ook?
En wat zijn nu de grootste verschillen tussen VDJ en Traktor (op het beeldmixen in VDJ na)?
Weet iemand ook waarom de prijsverschillen zo groot zijn tussen de programma's?
Traktor: 89,00 inclusief geluidskaart (via New Line te bestellen)
VDJ: 240,64 voor alleen de software (alleen aan de deur te betalen, of via creditcard)
Wat zou jullie advies zijn in samenwerking met 2 cdj-400 spelers met een externe mixer, en waarom?
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 150
6-2-2013 17:56
ikzelf draai al flink wat jaartjes met vdj nu op moment 5 en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
met die lijst van vdj kun je ook automix gebruiken zodat alle nummers achter elkaar af gespeeld word,
ik weet niet of traktor dit ook heeft.

op moment ben ik eigenlijk aan vernieuwing toe waardoor ik weer een update moet doen van vdj wat me dus 125euro gaat kosten en daarmee ik dus twijfel om over te stappen naar traktor pro....
waarom? puur alleen maar vanwege de kosten (oke... ook beetje om de midi-clockfunctie die erop zit en vdj niet heeft.)
ik persoonlijk kan je niet de grootte verschillen vertellen maar wel dat er een flink prijsverschil in zit (maar dat wist je zelf al razz :p )

gr.ronnie
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
7-2-2013 11:35

deejay84 schreef:

op moment ben ik eigenlijk aan vernieuwing toe waardoor ik weer een update moet doen van vdj wat me dus 125euro gaat kosten en daarmee ik dus twijfel om over te stappen naar traktor pro....
Beste Ronnie (en anderen),

uit je reactie maak ik op dat je iedere update van VDJ weer bij moet betalen voor de nieuwe versie. Het is dus blijkbaar niet zo dat je een "totaalpakket" koopt, en dat je eventuele update's gratis van hun site kunt halen. Voor het bedrag van €240 had ik dit eerlijk gezegd toch wel verwacht.
Ik begin steeds meer te neigen naar Traktor Pro, tenzei iemand mij kan overtuigen dat Virtual DJ een heel stuk beter (stabieler, makkelijker etc) werkt dan Traktor, en dat dit prijsverschil echt wel terrecht is.

Is er toevallig iemand in de omgeving van Dordrecht die met 2 cdj-400 spelers en een externe mixer gebruik maakt van Traktor Pro/VDJ, en waar ik eens mag komen kijken/proberen? Het downloaden van een demo versie is voor mij geen optie, omdat deze versies niet compatible zijn met de CDJ's (midi/HID functie's uitgeschakeld).
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-2-2013 11:46
Bij Virtual Dj kun je gewoon gratis upgraden naar de nieuwste versie, als je de full pro versie hebt ten minste. Misschien heeft Ronnie een versie die meegeleverd werd bij de CDJ's en dan moet je dus betalen als je wilt upgraden naar de pro versie.

Traktor schijnt wat uitgebreidere (mix) mogelijkheden te bieden ten opzichte van Virtual dj maar Virtual dj heeft weer een autoplay functie die Traktor niet heeft en kan ook met video overweg. Met name de autoplay functie van Virtual dj gebruik ik zeer regelmatig, het eerste uur op een bruiloft bijvoorbeeld en ook als je even naar de wc moet is dat erg handig.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)