Forum > Geluid

Geluidset afregelen

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
13-10-2010 13:54
Hi folks,

Ik heb een sub-top set, waar van behringer achtereenvolgens het volgende tussen staat: eq, x-over en dan compressor. 3 apparaten dus.
Deze wil ik gaan vervangen door 1 apparaat.

Nu ben ik op zoek naar een apparaat dat de juiste x-over en eq min of meer "vanzelf" instelt. Ik heb geen high-end set (zelfbouw sub, DAP LT-212 top) maar ik slaag er niet in om deze set naar behoren af te stellen. Je doet dat best op gehoor wordt me gezegd, maar volgens mij laat mijn gehoor me in de steek, want ik krijg het niet voor elkaar. Met de eq kan ik de scherpste kanten van het hoog er wel uithalen, maar ik krijg er geen goed geluid uit. Ook merk ik weinig verschil of ik de x-over nu op 90 Hz zet, of op 120 Hz. Misschien ligt het gewoon aan mijn gehoor :-)

Nu, ik zoek dus een apparaat dat dat voor mij kan instellen.
Ik las dat de DBX driverack PA+ dat kan, met een meetmicrofoon. Heeft iemand daar ervaring mee ? Of zijn er andere toestellen of tips die me kunnen helpen ?

Alvast bedankt voor de hulp !
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
13-10-2010 15:31
Het vol automatisch rechttrekken van de frequentiecurve gaat meestal tot teleurstellende resultaten leiden. Zelf gebruik ik een Behringer ultracurve als analyser. Prima ding, maar gebruik hem niet op de automatische eq stand, dat klinkt gewoon niet en geeft schade aan speakers (32 Hz gaat ie gewoon proberen op vol te zetten)
Een driverack of Behringer DCX kan een uitkomst bieden omdat je wel een goeie curve kan opslaan.
Een losse eq vind ik altijd onontbeerlijk, omdat iedere locatie kleine aanpassingen vraagt en ik vaak toch even uitruis.
De basis moet overigens in je set al goed zitten. Bij die DAP kasten moet je al een flinke sub hebben om die bij te benen.
Verder moet bij een rechte eq stand toch een aardig goed geluid uit de speakers komen (met originele muziek etc) anders heb je naar mijn smaak niet de juiste speakers.
Aanpassingen doe ik ook alleen vanuit de ruimte omdat de speakers die wij gebruiken toch al een zeer goeie frequentiekarakteristiek hebben.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
13-10-2010 19:38
De LT-212 is een kast waar eigelijk best een net geluid uitkomt, zelfs zonder processor. Als aanvulling heb ik de vraag welke versterker je gebruikt om deze aan te sturen en welk mengpaneel (beetje onder het mom; een keten is zo sterk als de zwakste schakel).
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
14-10-2010 11:26

HR Sound schreef:

De LT-212 is een kast waar eigelijk best een net geluid uitkomt, zelfs zonder processor. Als aanvulling heb ik de vraag welke versterker je gebruikt om deze aan te sturen en welk mengpaneel (beetje onder het mom; een keten is zo sterk als de zwakste schakel).
Versterker is een TAS-2400, ook van DAP en door highlite aangeraden met deze speakers. Bron is Denon/Rodec combo
En het geluid klinkt inderdaad best ok, maar als het volume omhoog gaat, dan klinkt het toch agressief en ik slaag er onvoldoende in om de scherpe kanten eruit te halen. Veel hangt ook af van de zaal natuurlijk: in de ene zaal doet het probleem zich feller voor dan in de andere zaal. Dat lijkt me op zich normaal, maar daarom dus dat ik op zoek ben naar een apparaat dat dat telkens wat kan recht trekken, omdat ik het zelf onvoldoende kan :-)
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 276
14-10-2010 11:50
Lijkt mij prima te doen met de driverack PA.
Diverse keren automatisch het geluid laten afregelen met de auto functie, werkt prima!
Naar mate de driverack zijn werk doet hoor je het geluid 'beter' worden.
Zelf gebruikte ik de goedkopere behringer meetmicrofoon, is een stuk goedkoper en werkt prima.

Vergeet wel niet dat de hoorn in de LT-212 altijd iets agressief blijft klinken, is ook een ferme 2"-er die er in het algemeen(net als de meeste 2"-ers) niet bekend om staan boterzacht te klinken.

Misschien heb je een bekende/ collega die een andere eindversterker heeft, zou je eens kunnen testen of de tas misschien wat kil klinkt, zelf heb ik er een tas-4000 en een vision 1600 op los gelaten, er zat een heel klein beetje verschil qua scherpte, de vision klonk iets minder fel.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-10-2010 12:17
Vergeet ook niet de juiste polariteit te vinden in de overgang tussen sub en top. Hoe dat moet is al een aantal keren uitgebreid op het forum aan de orde geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
14-10-2010 15:14
Plus dat je die top heel hoog moet zetten omdat ze bedacht hebben om de hoorn maar in het midden tussen de 12" speakers te plaatsen.

Hierdoor is je hoog heel direct, zeker op hoog volume, je top hoger plaatsen, hoorn boven het publiek uit helpt waarschijnlijk ook al een flink deel!!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
14-10-2010 19:35

Watt-Xtra schreef:

Plus dat je die top heel hoog moet zetten omdat ze bedacht hebben om de hoorn maar in het midden tussen de 12" speakers te plaatsen.
Dat heeft niet DAP/Highlite bedacht maar meneer D'Appolito en zeker met een bepaalde reden.
Dat je de toppen daardoor iets hoger moet zetten is zondermeer waar, maar zeker niet hoger dan een enkel 12/15 inch topje.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
18-10-2010 22:23
Ik heb er hier ook 6 in gebruik.

Aan EQ heb ik eigenlijk weinig staan in de processor. Alleen het hoog wat opgekrikt. Mijn subs beginnen bij 80 hz daar eindigen de subs dan ook.

Hier heb ik ook zelf ontworpen subs bij. Hiervoor gebruik ik de amp racks eerder gepost op dit forum.
Toevallig afgelopen weekend nog een band gehad in een ''boeren loods'' in het midden des lands. 1 sub op zijn kant op het podium, 2x tl-212 er boven op. De andere 2 subs in cluster in het midden voor het podium. Dus totaal 4 top en 4 sub.
Mocht het nog groter moeten, gaan er 3 top en 2 sub per kant en 2x line array sub van EV op cluster in het midden. En dat gaat hard! waha Maar over afgelopen weekend: Klonk erg goed en strak. Zelfs complimenten van de organisatie, de gat tec van de band en dj gehad over het geluid. (allemaal zeer benieuwd wat er stond!)

Gezien toch in een boeren schuur gebouwd van damwanden. Toch nog 500 man geweest. Snap je niks van daar, haha!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-10-2010 09:33

Frank76 schreef:

Watt-Xtra schreef:

Plus dat je die top heel hoog moet zetten omdat ze bedacht hebben om de hoorn maar in het midden tussen de 12" speakers te plaatsen.
Dat heeft niet DAP/Highlite bedacht maar meneer D'Appolito en zeker met een bepaalde reden.
Dat je de toppen daardoor iets hoger moet zetten is zondermeer waar, maar zeker niet hoger dan een enkel 12/15 inch topje.
In verhouding komt je bovenkant van je topkast dus wel een heel stuk hoger, en je hebt al een dubbel 12" top staan, je stak wordt dan heel hoog, plus je kunt niet af met een dubbel18" basskastje waar je de top opzet, je hoog driver zal dan telaag staan.
Dus moet of je hele PA al op het podium, moet er een flightcase tussen of moet je extra bassen gaan stapelen.
Ik ken hun gedachte er ook wel achter.. maar praktisch is het zeker niet altijd.

Heb zelf meer dan 2 seizoenen met een GAE diector set gespeeld, altijd 4 extra 18" laagkasten mee om alleen op hoogte te komen, vaak was de standaard stack (dubbel 18"-dubbel12")*2 per kant ivm spreiding meer dan voldoende.. Ook voor tentfeesten. Alleen buiten werden de bassjes extra gebruikt.

@Knorrepot, 500 man in een schuur en dan toch nog zoveel speakers neerzetten? Dat zou volgens mij ook met de helft moeten kunnen happy :) Een goede dubbel12" top redt dat wel. evt infill voor de spreiding.
Ik vind de DAP top welke jullie gebruiken eigenlijk helemaal niet zo super voor Livewerk. Het kan wel maar dan moet je toch aardig wat hakken met de processor/ eq. Als discotopje.. house, dance enz duwt hij wel weer lekker door.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)