Forum > Algemeen Forum

Ophangmogelijkheden in een aluminium tent

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
11-10-2010 19:09
Binnenkort moet ik de complete installatie verzorgen in een feesttent. Nu vraag ik me af hoe ik het best iets kan opgangen aan de constructie (het is zo’n aluminium tent 10x70 meter). In de balken zitten geloof ik wel van die gleufjes, heb je daar iets speciaals voor dat je erin kan streken, schuiven of klemmen.
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
11-10-2010 19:17

djtM schreef:

Binnenkort moet ik de complete installatie verzorgen in een feesttent. Nu vraag ik me af hoe ik het best iets kan opgangen aan de constructie (het is zo’n aluminium tent 10x70 meter). In de balken zitten geloof ik wel van die gleufjes, heb je daar iets speciaals voor dat je erin kan streken, schuiven of klemmen.
In een tent kun je beter met statieven werken, of eventueel een carré bouwen en deze op truss poten zetten.
Wil je echt dingen op gaan hangen kun je daarvoor eventueel tent clamps gebruiken. Daar kun je dan met eventuele strops een hand/motortakel aan hangen.

www.new-line.nl/nl/onderdelen-truss/alulite-tent-clamp_14604.htm

Uit eigen ervaring weet ik dat als het ook maar een beetje gaat waaien, je hele constructie heen en weer gaan vliegen. Volgens mij kan dat best link worden met een zware constructie!
Freelance diensten & LED Design
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
11-10-2010 19:38
Dat je deze vragen überhaupt stelt is voor mij een teken dat je helemaal niks in de tent moet hangen. Tuurlijk zijn er mogelijkheden, maar daarvoor moet je eerst in overleg met de tentenboer, belastbaarheidsgetallen opvragen en controleren, etc.

Om het jezelf makkelijk te maken lijkt het me beter (ook voor de gasten die komen) dat je de constructie op statieven of in carré-vorm zet.
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
11-10-2010 21:37
Haha, wat wordt er toch weer snel geoordeeld (SebasVD) als je eigenlijk geen details weet. Volgens mij wordt er niet veel truss gebruikt als er een prikkabel boven een bar wordt gehangen. Maar de tent clamp lijkt mij wel een goed idee. Maar andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
11-10-2010 22:09
Juist ja...

In de openingspost is het nog een complete installatie en nu nog maar een prikkabel. sneaky :V Feit blijft, dat je zonder belastingstabellen van de tentenbouwer niets in de nok van de tent kunt hangen. Verkijk je niet op het gewicht van een behoorlijke lengte prikkabel... wink ;) Nou zal die tent het waarschijnlijk niet begeven van die kabel, gezien de water, wind en sneeuwlast waarvoor deze tenten worden ontworpen, maar toch iets om rekening mee te houden.

Ik heb het persoonlijk niet zo op het knopen van stukken truss in een feesttent van enig formaat. Ik heb een paar keer met een behoorlijke herfstbui/matige storm in zo'n aluhal gestaan en heb toch meerdere keren omhoog gekeken, wat de tent aan het doen was... Ik schaar me dus achter de mensen die zeggen, dat je, indien er een grotere installatie wordt geplaatst dan enkel een prikkabeltje, nog altijd beter kunt kiezen voor een carré op poten.

Daarbij wil ik je wel meegeven, dat we er niet op uit zijn, om je af te branden, maar om te voorkomen dat je dezelfde fouten maakt die we zo vaak zien langskomen, zoals riggen aan de dwarsspanten van de tent. (enkel een paar popnagels houden de boel dan omhoog) of klakkeloos maar van alles de nok in hijsen en aannemen 'dat het wel kan'. Ik zou niet graag je verzekeringsmaatschappij zijn, als het mis gaat!
I am a TimeDriver!
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
11-10-2010 22:15

ideedeluxe schreef:

Juist ja...

In de openingspost is het nog een complete installatie en nu nog maar een prikkabel. sneaky :V
Hij zegt ook niet dat hij deze complete installatie wil gaan ophangen wink ;) alleen dat hij het moet verzorgen. maar verder ontopic happy :)
Well all right..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
12-10-2010 19:14
In alu-spantenten, is de tentclamp de enige goed oplosing om dingen op te hangen.
Let wel tot maximaal 150 kg per punt, dit is echter wel tent afhankelijk. Raadpleeg altijd de tentbouwer.

De in de post hierboven genoemde tentclamp, is een veelvuldig gebruikt item om spullen op te hangen in tenten.
Wat je echter nooit moet vergeten is dat tenten van aluminium en de meeste rigging-zooi van staal. sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-10-2010 22:53
Met die tentclamps kan je idd prima dingen ophangen. ALs je beetje stevige alu hal hebt valt het ook best mee qua wiebelen bij wind etc. Vorige week nog wat trussjes op die manier opgeknoopt in 2 intertenten (de boer), die dingen stonden werkelijk als een huis en gaven geen kick tijdens het hijsen of wat dan ook.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
13-10-2010 00:04
Pas wel op dat de klemmen niet gaan schuiven als je bijvoorbeeld in het midden een truss heb hangen, waardoor er dus op de ene klem meer gewicht komt dan op de ander. Ook wel eens gezien namelijk!
I Love House Music!
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
17-10-2010 23:51
Hartelijk dank mannen. Denk dat ik een aantal van de tentclamp ga aanschaffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)