Forum > Newbie Forum

Enkele multi-snake vraagjes

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-10-2010 20:03
Vorige week heb ik tweedehands een koopje gedaan: een multi-snake 16 in - 4 out en lengte 30 meter, voor een hééél schappelijke prijs.

Ik zou hem willen gebruiken voor kleine PA's (als ik er wordt om gevraagd)

Nu heb ik enkele vraagjes in verband met deze kabel:

- Zou ik een van die 'out's' kunnen gebruiken om DMX naar het podium te brengen? (en op het podium dan de lijn naar de lichteffecten etc door te trekken)

- Gezien ik echt niet zoveel met 'pa' zal uitpakken, zoek ik naar een goedkoop alternatief om je kabel die naar het podium loopt te beschermen. Zijn er mensen die een leuk en degelijk alterantief hebben voor deze jongen?
Als ik meer opdrachten zou krijgen, ga ik de aanschaf ervan wel bekijken, maar op dit moment is het budgetair niet interessant. Zijn er mensen in dezelfde situatie en hoe lossen jullie dit op met je kabel(s) naar de stage?

- Ik heb gezien dat de stekkers aan de multi-snake nog geen Neutriks zijn, dat zou ik nog willen veranderen, maar hoe krijg je een nummertje (of lettertje) deftig op een XLR-fiche? Ik kan de klassieke Neutrik-XLR's kopen, maar heb ooit al eens geprobeerd met een Dymo-labeller, maar die sticker was er in geen tijd weer af... Hoe doen jullie dat op jullie snake?

Voila, dit hield mij de afgelopen dagen weer bezig! Als ik er antwoord op krijg, dan ben ik weer een gelukkig man! laugh :D
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-10-2010 20:25
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 3-10-2010 20:26
dmx geen [probleem, zolang je maar 100% zeker weet dat je deze stekkers nooit per ongeluk ergens anders in steekt.
Want dat kan desastreuze gevolgen hebben. dus zeer apart merken die stekkers.

Over een kabel kun je ook prima een rubberen (deur)mat leggen.

Het merken van XLR:
labeltje met de dynamo maken, en dan een stukje doorzichtig krimpkous eromheen.
Kan je dus gewoon je oude stekkers gebruiken.

Stekkers vervangen voor Neutrics,
als ze allemaal nog goed werken, waarom zou je?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
3-10-2010 20:26
DMX kan je inderdaad over een lijntje laten lopen.

Voor kabelmat zie ik dit vaak gebruikt worden.
Let op! Als je buiten staat laat dan niet een auto of iets over je kabelmat heen rijden. Dat is funest voor de kabel eronder.

Voor nummertje plakken heb je meerdere mogenlijkheden: met stift op de plug of dymolabel met krimpkousje erom heen zijn de 2 die ik vaak zie.
Freelancer in de noordelijke provincies
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
3-10-2010 20:47
Als je toch pluggen wilt vervangen: waarom niet meteen een
Harting multi-connector ertussen. Laat je de oude pluggen
dienst doen aan de spin (dus minder te lijden als je deze in
de mengtafel laat zitten). Win je ook nog tijd met opbouwen.

Tijdje terug heb ik zeer stevige rubbermatten (oude loopband)
gehaald bij: https://link.marktplaats.nl/365298435
Let op: 5m weegt enkele tientallen kilo's. Festival kwaliteit!
't is maar een hobby...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
4-10-2010 08:09

Tom schreef:

dmx geen [probleem, zolang je maar 100% zeker weet dat je deze stekkers nooit per ongeluk ergens anders in steekt.
Want dat kan desastreuze gevolgen hebben. dus zeer apart merken die stekkers.

Stekkers vervangen voor Neutrics,
als ze allemaal nog goed werken, waarom zou je?
DMX via de multi-snake was maar een ideeetje: heb nu een pa-tafel 8 monokanalen (+ enkele stereo) maar heb dus 16 kanalen op de snake staan.
Als ik er dus dmx kan bij aansluiten is dat dus mooi meegenomen en een andere lange kabel minder.

Stekkers vervangen: dit zou ik doen wanneer ik inderdaad problemen zou ondervinden met de stekkers, normaal niet preventief want zien er mij toch wel degelijke exemplaren uit voor niet-Neutriks.
Maar ben graag voorbereid, vandaar al mijn vraag...

Alvast aan allen bedankt voor de info!

@ Bassie Rassie: waar kun je die matten op rol ergens verkrijgen?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
4-10-2010 08:40

Timothy schreef:

@ Bassie Rassie: waar kun je die matten op rol ergens verkrijgen?
Ik heb gewoon op kabelmat gezocht bij google wink ;)
Freelancer in de noordelijke provincies
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-10-2010 09:22

Tom schreef:

dmx geen [probleem, zolang je maar 100% zeker weet dat je deze stekkers nooit per ongeluk ergens anders in steekt.
Want dat kan desastreuze gevolgen hebben. dus zeer apart merken die stekkers.
In dat geval kun je hooguit een DMX ingang aan een audio ingang knopen of een DMX uitgang aan een audio uitgang (dus zo desastreus zal dat in de praktijk niet eens zijn). DMX heeft immers de stekkers omgekeerd ;-)

Overigens is de kans dat de kabel netjes een 110 Ohm karakteristieke impedantie heeft vrij laag. Dus storingen op de DMX bus kunnen mogelijk het gevolg zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-10-2010 09:45

Dré schreef:

In dat geval kun je hooguit een DMX ingang aan een audio ingang knopen of een DMX uitgang aan een audio uitgang (dus zo desastreus zal dat in de praktijk niet eens zijn). DMX heeft immers de stekkers omgekeerd ;-)
voorbeeldje:
als men een master out van een mixer op vol vermogen set, kan je tot wel 7 volt op je dmx ingang zetten.
En de meeste dmx lichteffecten hebben een mannetje en vrouwtje aansluiting,
en als je dan "hulp" hebt, willen die nog wel eens een stekkertje verkeerd inpluggen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-10-2010 10:17

Tom schreef:

Nah, voorbeeljde dan:
als men een master out van een mixer op vol vermogen set, kan je tot wel 7 volt op je dmx ingang zetten.
Geen probleem voor een RS-485 receiver (die kan veel meer ellende verstouwen dan dat ;-). Uiteraard kan hij er geen appeltaart van bakken (maar het simpelweg negeren zal goed lukken dankzij diverse clamping diodes en zeners). RS-485 is nu eenmaal een robuust iets (gelukkig maar aangezien het ook stevig in de industrie gebruikt wordt).
En de meeste dmx lichteffecten hebben een mannetje en vrouwtje aansluiting,
en als je dan "hulp" hebt, willen die nog wel eens een stekkertje verkeerd inpluggen.
Het meest enge scenario lijkt mij een uitgang van een DMX tafel aansluiten op de microfooningang van je actieve speakers. In dat geval moet je echter wel 2 dingen volledig over het hoofd gezien hebben.

Enne... In de context van dit topic (DMX over een audio multi) kan zo'n stommiteit zich voordoen of je de DMX nu wel of NIET over een audio multi laat gaan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
4-10-2010 12:12

Timothy schreef:

Vorige week heb ik tweedehands een koopje gedaan: een multi-snake 16 in - 4 out en lengte 30 meter, voor een hééél schappelijke prijs.
Als veelvuldig multikabelverkoper ben ik erg benieuwd naar die prijs, misschien was nieuw nog wel goedkoper geweest, maar daarvoor zit ik hier fout denk ik sneaky :V

Timothy schreef:

Gezien ik echt niet zoveel met 'pa' zal uitpakken, zoek ik naar een goedkoop alternatief om je kabel die naar het podium loopt te beschermen. Zijn er mensen die een leuk en degelijk alterantief hebben voor deze jongen?
Adam Hall levert goedkope, maar nette kabeldrempels, ook daarvoor even googelen wellicht. Stukje rubber doet het overigens ook prima inderdaad, al vind ik dat er wat minder net uitzien persoonlijk.

Timothy schreef:

Ik heb gezien dat de stekkers aan de multi-snake nog geen Neutriks zijn, dat zou ik nog willen veranderen, maar hoe krijg je een nummertje (of lettertje) deftig op een XLR-fiche? Ik kan de klassieke Neutrik-XLR's kopen, maar heb ooit al eens geprobeerd met een Dymo-labeller, maar die sticker was er in geen tijd weer af... Hoe doen jullie dat op jullie snake?
Wij hebben er hier honderden gedaan met Dymo labels. Men neme een wit label 6mm breed, met zwarte letters. De normale 'ring' van de XLR stekkers afhalen en die ring vervangen door de XXCR. Dat is een transparante ring van Neutrik. Dat ziet er netjes uit en de label kan geen kant op, blijft altijd zo zitten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)