Forum > Geluid

Ervaringen met HK Actor DX of toch RCF?

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-5-2010 08:35
1 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 20-5-2010 14:25
Om de opbouwtijd van mijn sets te verlagen, heb ik bedacht dat een actieve set voor mij wel eens handig zou kunnen zijn. Ik doe voornamelijk bruiloften, waarbij we vaak merken dat er niet altijd evenveel tijd beschikbaar is voor het opbouwen van de gehuurde set. Daarbij verlaagt een actieve set het aantal handelingen dat ik moet uitvoeren voordat er muziek komt. Enfin, de discussie tussen actief en passief hoeven we niet meer te voeren, ik heb voor mijzelf een aantal voor en nadelen afgewogen en ben tot de conclusie gekomen dat voor mijn doelgroep actief handig is.

Na wat omzwervingen en het bekijken van mijn bankrekening laugh :D ben ik uitgekomen bij de HK Actor DX (Nieuwe Serie). Waarom?

- Set is multifunctioneel te gebruiken (Alleen tops, tops met 1 sub, tops met 2 subs, tops met 4 subs)
- De klank van HK vind ik altijd best prettig
- De set is minder lomp dan mijn huidige kasten, dus dat scheelt weer ruimte in de aanhanger
- Goede kwaliteit afwerking, de kasten 'smoelen' goed.

Voordat ik een dealer binnenstap, ben ik wel benieuwd naar ervaringen van gebruikers. Hoe ervaren jullie de geluidskwaliteit, de handelbaarheid, duurzaamheid etc.?
I am a TimeDriver!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
20-5-2010 08:49
Ik heb de nieuwe actor nog niet gehoord, de oude was wel ok voor disco.

Je schrijft : Daarbij verlaagt een actieve set het aantal handelingen dat ik moet uitvoeren voordat er muziek komt.

In mijn ogen is het aansluiten van een amprack mits goed bekabeld maar 3 minuten extra werk.

Ok ik ben met je eens dat je tocht weer een rack meer bij je hebt. (Hier zal denk ik in de aanhanger ook de pijn zitten)

Ik zou gewoon toch de dealer binnen lopen met wat cd's op zak waarvan jij weet hoe ze moeten klinken.

Gezien het bedrag wat je wilt uitgeven zal geen enkele dealer hier lastig gaan doen om aan te sluiten en te luisteren.

Anders even met wils bellen of die iemand in jouw buurt kennen die het verhuurt.

Huur je het eerst voor een weekend om te kijken of dit is wat je hebben wilt.

Het grootste bezwaar wat aktief voor mij heeft is dat kapot ook echt kapot is.

Bij passief kun je altijd wel snel een amprack met proc. bij een collega regelen.
DPA 2011C - DPA 4099
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-5-2010 09:21
Ik heb zelf ook een Actor DX set. Klinkt inderdaad behoorlijk goed en hij gaat ook vrij hard. De kwaliteit van de afwerking is vrij netjes, maar koop er wel hoezen bij anders vliegen de stukken hout je binnen de kortste keren om de oren. Ik vind alleen de limiters wat minder, heb toch al enkele keren een opgeblazen speaker moeten vervangen. Nou valt de prijs daarvan wel mee maar toch.

Of het minder werk is om op te bouwen weet ik niet. Je moet namelijk een stroomkabel en een XLR naar de top gooien, dan weer een XLR en stroom (powercon doorlus) naar de actieve baskast en nog een speakon van de actieve baskast naar de passieve baskast. Al met al behoorlijk wat kabeltjes, waarvan de belangrijkste ook nog eens naar de top moeten dus 2 meter langer moeten zijn.

Je kunt natuurlijk ook een combikabeltje in elkaar knutselen, maar ik had liever signaal en stroom op de sub gehad, en dan vanuit daar doorlussen naar de top. Dan kun je de top niet meer alleen gebruiken (dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zo gedaan is) maar dat doe ik sowieso niet. Het is toch maar een 12 inch top en die klinkt niet echt lekker vol als je 'm zonder sub gebruikt. Maar goed, het kan dus wel.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-5-2010 09:47

rdreiers schreef:

Ok ik ben met je eens dat je tocht weer een rack meer bij je hebt. (Hier zal denk ik in de aanhanger ook de pijn zitten) -knip- Het grootste bezwaar wat aktief voor mij heeft is dat kapot ook echt kapot is.
Daar zit hem idd ook wel de echte pijn. Overstappen op actief scheelt me alleen al 60kg aan versterkers en nog een dikke 25kg aan speakon kabel. Het kapot is kapot probleem is inderdaad 1 van de afwegingen. Maar dat hoort ook meer bij de discussie over voor en tegen. Je mag er toch wel van uitgaan dat een set van bruto 5800 euro, niet bij het minste of geringste om zeep gaat. Ik zie veel concullega's ook met actief slepen, kan me toch niet voorstellen dat het grote problemen oplevert, anders waren bijvoorbeeld de actieve rcf sets niet zo wijd verspreid.

Die paar powercon en xlr kabeltjes doen me niet zo veel. Ik sleep ze nu namelijk ook mee. Wat eventueel wel problematisch is, is de mogelijkheid om oit bij te huren. HK is volgens mij niet echt een merk dat hier veel gebruikt wordt (groningen). Mocht ik dus om wat voor reden dan ook ooit een dubbele set nodig zijn, dan heb ik een probleem. Nu ik er nog een beetje langer over nadenk, is het misschien toch wel verstandig om nog eens goed naar RCF te kijken, aangezien dat hier wel redelijk gemakkelijk te huren is.
I am a TimeDriver!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
20-5-2010 09:57
Ok heb in het verleden meerdere malen met dit setje gewerkt en moet zeggen dat het een prima set is (volgens mij zwerft er nog wel een post op het forum rond hierover). Set presteert gewoon goed en klank is ook o.k. Grootste voordeel is dat wanneer je eventueel live-versterking doet een merk als HK meestal wel geaccepteerd wordt door de artiesten/band. Voor andere andere merken levert dit nog wel eens problemen op (onbekend maakt onbemind). Als je de set normaal behandeld zal de restwaarde ook nog best in orde zijn als je hem weer van de hand wilt doen. Soms zijn er ook prima/hele nette sets 2e hands te koop, weet niet of je daar al naar gekeken hebt?

Er zijn voor dat geld natuurlijk een paar (goede) alternatieven, ik heb in het verleden de DB Technologies Fifty line gehoord en was daar erg van onder de indruk, door de 18inch baskasten drukt dit net wat beter door. Verder is DAP ( ja, ik weet het) met zijn soundmate 3 mkii aanzienlijk goedkoper en het vergelijken misschien wel waard (ondanks ik weet dat DAP nog steeds een beetje gestigmatiseerd is in audio-land)en Lem heefft ook een paar actieve kasten (bijv. Poseidon) die niet te versmaden zijn, en zo zullen er misschien nog wel meer setjes zijn die prima presteren voor hetzelfde geld.

Het gaat ook in belangrijke mate wat je zelf wilt, qua uitstraling, de manier waarop je het in wilt zetten, de eisen die eventuele klanten stellen, eventuele latere uitbreiding, service en de beschikbaarheid van reservedelen (ook niet geheel onbelangrijk) en niet te vergeten de prijs/kwaliteit verhouding.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-5-2010 10:33

HR Sound schreef:

Soms zijn er ook prima/hele nette sets 2e hands te koop, weet niet of je daar al naar gekeken hebt?
De sets die ik 2ehands vond zijn ofwel van de oude serie, of in rare configuraties...maar het aanbod kan natuurlijk altijd veranderen.
I am a TimeDriver!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
20-5-2010 11:14
Soms is 2ehands een alternatief, niet altijd overigens. Er zijn talloze mensen die de voorkeur geven aan nieuw.

Belangrijk is wel dat de andere overwegingen welke ik opgesomd had (en er zullen er vast wel meer zijn), voor jezelf de revue te laten passeren. Dat helpt je altijd om tot een besluit te komen.

Enne, er zit een aardg verschil in de oude serie en de DX-serie. (dat gelt overigens ook voor de Soundmate mkII set shut up :X )
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-5-2010 12:57
Als ik nu weer een nieuwe set moest aanschaffen zou ik zeker ook eens kijken naar RCF. Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar ik lees er veel goede dingen over en je kunt de sets helemaal zelf samenstellen. Volgens de specs heb je met RCF ook wat hogere vermogens (750 watt tov 600 watt). Bij HK heb je ook de PRO lijn, ook actieve speakers waarmee je zelf een set kunt samenstellen, maar daar was ik niet van onder de indruk. Ik heb ze echter alleen bij de dealer even beluisterd.

Ik heb over mijn HK sets (ik heb ook nog enkele LUCAS sets) vrijwel alleen nog maar positieve reacties gekregen, zowel van klanten als van collega's. Veel artiesten die ik tot nu toe heb gehad zongen ook gewoon over mijn sets.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
20-5-2010 13:22
1 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 21-5-2010 10:56
Ik draai nu met RCF, maar dan passief. Ik heb de RCF ART 312 in combinatie met 4 iven bass-reflex 18", ook RCF geladen (L18S401/L18P300). versterking is American Audio met een Driverack als processor. (v3000 op de toppen, V6000 op de subs) Het gaat allemaal als de brandweer, daar klaag ik ook totaal niet over, maar ik erger me eigenlijk bont en blauw aan de enorm zware kisten. Gezien mijn lengte moet ik om mijn rug denken. Die V6000 is een beul van een versterker, maar weegt ook bijna 40kg. Ook met 2 personen is dat nog redelijk zwaar! De toppen zitten in cases, de subs in hoezen. Allemaal redelijk onhandelbaar. Het formaat van de kasten zal niet veranderen, maar ik zal een aantal dingen wel beduidend anders gaan doen.

Ik heb al meerdere keren actief RCF gebruikt. O.a. 325, 8001, 312. De klank en handelbaarheid bevalt me prima. Zou ik kiezen voor RCF, dan is mijn insteek om te gaan voor een combinatie met 2x325A of 525A en 2x 8001/2 of 3. Een Pioneer DJM-5000 of Mixwizard 16:2 is het mengpaneel. Dat is op bruiloftvolume meer dan prima geschikt voor een 160 gasten. Veel meer mensen treffen we meestal toch niet op een bruiloft. Voor die enkele keer, dat het meer zijn, zou ik in Groningen (35km) gemakkelijk kunnen bijhuren bij een vertrouwd bedrijf. (BSE). HK ben ik hier verder nog nergens tegen gekomen...
I am a TimeDriver!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-5-2010 14:49
Tja, dan zou ik persoonlijk gewoon een actieve set van RCF aanschaffen. Kun je later alsnog 2 subs bijkopen voor grotere groepen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)