Forum > Newbie Forum

Spreiding luidsprekers

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
28-7-2003 21:37
Hallo, ik heb een vraag betreffende de geluidsdruk van PA systemen.

Wat is de beste manier om te zorgen dat de SPL van mijn PA zowel op 1 m afstand als op ong. 6 m afstand zo'n 110 dB bedraagt.
Mij is vertelt dat om die reden luidsprekers zoveel mogelijk verspreidt moeten staan.
Op feesten zie ik eigenlijk alleen gestackte speakers.
Zorgt dit er dan niet voor dat als je voor de speakers staat, je geheid doof wordt en op grotere afstand een dansbare SPL mist?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
28-7-2003 21:48
110 Db op 6 meter?
Lees eerst een dit door: www.new-line.nl/default.asp?i=33
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RademakersVIP Lid
28-7-2003 21:51
Ehhm.. Dat heb ik al redelijk vaak gedaan
Wat is er mis met mijn stelling?
1-2-3-4-hoedje-van...
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
28-7-2003 21:52
Dezelfde geluidsdruk op 1 meter als op 6 meter van de speakers kan niet. De geluidsdruk halveert bij verdubbeling van de afstand. Da's een natuurkundige wet waar niet veel aan te doen is.

Bij grote zalen zou je met meerdere "stacks" kunnen werken, waardoor je de geluidsdruk beter spreidt dan met 1 grote stack. Overigens zitten daar nog wel wat haken en ogen aan, omdat geluid nogal traag is en je dus -als je daar niks tegen doet-op verschillende plaatsen in de zaal echo's krijgt.

Een ander punt is natuurlijk dat het ene geluidssysteem veel verder draagt dan het andere (dus op grotere afstand nog hoorbaar is). En dus geschikter is voor grotere zalen (of buiten).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RademakersVIP Lid
28-7-2003 22:04
Aha zogezien,

Ik zal proberen weer te geven wat mij is uitgelegd
(Ik zeg niet dat dit juist/onjuist is, dat is mijn punt niet):

Stel je hebt een luidspreker die op 1 m 110 dB levert,
op 2(of 1) m hiervandaan plaats je een identieke luidspreker.
Je hebt dan nog steeds op 1 m 110 dB.
Maar door de verdubbeling van het vermogen, heb je in totaal 3 dB meer.
Er van uitgaande dat de verzwakking 3dB/m is zou dit suggeren dat de 110 dB SPL tot 1 m verder behouden blijft.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
28-7-2003 22:16

Rademakers schreef:

Ja, bij die tweede box op een afstand van 1 meter......Das toch logies?
Zo makkelijk werkt dat niet.
De 3 Db winst kan je alleen verkrijgen als je je luidsprekers in één lijn op elkaar of naast elkaar stackt, en dan moeten het ook nog de zelfde luidsprekers zijn, anders is het extra rendement veel minder.

Als je de boxen uit elkaar zet is de rendementsverbetering veel lager.
Er van uitgaande dat de verzwakking 3dB/m is zou dit suggeren dat de 110 dB SPL tot 1 m verder behouden blijft.
Het hoeft helemaal niet 3 Db per meter te zijn, het kan ook veel minder zijn.

afstand verdubbeld, geluid halveert
vermogen 10 x zo veel, geluid 2 x zo hard.

Mvg Johan
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
28-7-2003 22:34

Tom schreef:

Uhh, het is toch: vermogen 10 x zo veel --> + 10 dB ?
Door internet beperkt
RademakersVIP Lid
28-7-2003 22:36

Tom schreef:

Rademakers schreef:

Ja, bij die tweede box op een afstand van 1 meter......Das toch logies?
Ik probeer het alleen stap voor stap uit te leggen, zodat je je niet afvraagt waar ik getalletjes vandaan haal ofzo
Zo makkelijk werkt dat niet.
De 3 Db winst kan je alleen verkrijgen als je je luidsprekers in één lijn op elkaar of naast elkaar stackt, en dan moeten het ook nog de zelfde luidsprekers zijn, anders is het extra rendement veel minder.

Als je de boxen uit elkaar zet is de rendementsverbetering veel lager.

Het gaat om dezelfde luidsprekers
Het hoeft helemaal niet 3 Db per meter te zijn, het kan ook veel minder zijn.

afstand verdubbeld, geluid halveert

Ik had het over het verschil tussen op 1 en 2 m.

Ik heb deze uitleg gevonden op home.tiscali.be/van-thienen, QS audio info, hoeveel vermogen heb ik nodig, voorbeeld onderaan.
(sorry lukte niet om URL te maken)
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
28-7-2003 22:44
In de speaker z'n nearfield gebied heb je een 3dB verlaging van de SPL bij verdubbeling van de afstand.

In de speaker z'n farfield/freefield gebied heb je een 6dB verlaging van de SPL bij verdubbeling van de afstand.

Overgang van nearfield naar farfield hangt af van de afmeting van de stralende bron (kan ook een stack zijn).

Hier is met de huidige technologie NIET onderuit te komen.

Delay stacks zijn toe te passen MAAR brengen hun eigen problemen met zich mee. Zo zul je de delays goed in moeten stellen en goed rekening moeten houden met het Haas effect.

Multi cluster/no delay kan soms ook een optie zijn (totaal afhankelijk van de toepassing). Dansvloer voeden vanuit 4 hoeken is een vaak gebruikte optie (in discotheken).

Verder moet je je afvragen of het zo erg is dat het achterin de zaal minder luid is. Ik vind het zelf namelijk wel een prettige bijkomstigheid dat er toch nog een bepaald gebied is in de ruimte waar je nog met elkaar kunt praten.

Hardheid: In het algemeen wordt een toename van 10dB geinterpreteerd als zijnde een 2 x zo hard geluid. Dit is echter wel afhankelijk van de geluidsdruk. Voor 10dB verhoging van geluidsdruk heb je zo'n 10 x zoveel vermogen nodig (power compressie even onder het tapijt vegend).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
28-7-2003 22:55
Heb nog even zitten lezen op de site die in de link genoemd werd. Veel tekst was vrij duidelijk en redelijk correct (bochtje hier, foutje daar). Waar de schrijver toch echt VOLLEDIG de plank missloeg was bij het volgende:
De spreekspoelen van de luidsprekers zijn gemaakt van koper (goed), aluminium (beter) of capton (het beste).
Nou nergens om maar... Kapton is een isolator (dus daar willen electronen echt niet lekker doorheen). Daarom gebruiken fabrikanten ook Kapton (met een K trouwens!) voor de spreekspoelDRAGER. De spreekspoel zelf is echter altijd van koper of aluminium.

www.dupont.com/kapton/
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)