hti 150 90v of 100v
(3 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2008 Laatste: 31-8-2020 Berichten: 214 | 21-8-2009 00:00 |
Vandaag de giant studio due moving headjes opgehaald. Eentje heeft een nieuw lampje nodig, De handleiding spreekt over de osram hti 150 - 100v Ik vind echter ook hti 150 lampen van 90 en 95 v new-line in de webschop staat er geen voltage bij. Verder hebben alle gevonden lampen dezelfde voet. Ik vind ook nog de 152 hti die een lagere kleurtemp heeft, langer mee gaat en goedkoper is. Wie kan me vertellen of er verschillende hti 150 lampen bestaan met de GY9,5 socket? of dat ik een lamp met typeaanduiding hti 150 altijd kan gebruiken. En is het mogelijk zonder aanpassingen hti 152 lampen te gebruiken? Bedankt! | |
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis! | |
X-PLOSIONStandaard Lid Uit: België Sinds: 19-8-2009 Laatste: 6-2-2013 Berichten: 110 | 21-8-2009 00:26 |
Wij hebben de roboscans 812 nog in gebruik. Wij dachten daar de Martin HTI150 in te steken, en wat blijkt ... deze zijn de osram HTI-152 lampen. Deze zijn buiten iets lagere kleurentemp en langere levensduur en pak goedkoper tov de osram HTI-150 van glas enkele milimeters breder en ook de lampvoet is breder bij de 152 versie. Echter passen beiden in de lampvoeten. Maar bij ons paste de HTI-152 lamp niet door de metalen reflector. Dus die Martin lampen (osram HI-152 staat er zelfs op gedrukt) zijn dan reserve voor een Hypermoon effect bij ons. We vonden de gewone HTI-150 lampjes van osram (die je in de link aangeeft) enorm duur en weinig levensduur hebben. We gebruiken voor de scans nu GE lampjes type CSS-150 die ook perfekt uitwisselbaar zijn met de HTI-150 (ook smalle lampvoet en smaller van glas) Nog een goedkoop alternatief is een chinese (??) XENPOW lamp type NSD-150 te nemen. Enkel geen ervaring hoe lang deze het volhouden. Indien nog vragen, stel ze gerust. Concreet: al deze types zijn uitwisselbaar ZONDER aanpassingen aan je toestel (indien door reflector kan) - Osram HTI-150 - Osram HTI-152 - Martin Metal Halide 150W (idem HTI-152) - GE CSS-150 - Xenpow NSD-150 | |
StienoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2008 Laatste: 31-8-2020 Berichten: 214 | 21-8-2009 19:31 |
Bedankt hier kan ik zeker wat mee, Vandaag alles gedemonteerd, en wat blijkt, 2 heads zijn al uitgerust met een 152 lamp. Deze is echter duidelijk minder fel. Dit komt ook omdat de lamp korter is en daardoor gaat een gedeelte van het licht verloren (het brandpunt zit bijna in de opening van de spiegel. De heads met een 152 lamp worden ook warmer. (waarschijnlijk omdat de energie de lamp niet via de lens verlaat) Ik ben op zoek gegaan naar de Xenpow NSD-150 en die heeft dezelfde afmetingen als de osram 150 hti , dus wat betreft het brandpunt zou dit geen probleem moeten zijn. Deze lamp heeft verder dezelfde waardes en is ontzettend veel goedkoper, dus ik ga er daar een aantal van bestellen. Zelfs als ze half zo lang mee gaan is het prima. Merci (ik zie nu in de laatste lamp dat er een lamp in zit die lijkt op een 250 watt nsd, maar verder geen typenr heeft. Puur uit interesse, omdat dit lampen met een vlamboog betreft, lijkt me dat een voeding de beperkende factor is, zou je er in theorie dan ook een 250 watt lamp in kunnen steken? ik begrijp dat hier niet meer licht vanaf zou komen, maar ben benieuwd of het zou werken en of dit idd een 250 watt nsd lamp is. De lamp die er in zit lijkt sprekend op deze: lampje | |
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis! | |
X-PLOSIONStandaard Lid Uit: België Sinds: 19-8-2009 Laatste: 6-2-2013 Berichten: 110 | 21-8-2009 22:29 |
De 250W lampen zou ik zeker niet gaan gebruiken hoor! Lampen met vlamboog / gasontladingsprincipe hebben allemaal een zeer hoge spanning nodig van 2 à 4000 volt, en deze produceert de ignitor. Meestal is die dichtbij de lamp gemonteerd en heeft 3 aansluitingspunten. Verder heeft de lamp een ballast of spoel nodig, die eens de lamp is ontstoken de stroom drastisch gaat beperken door de lamp. Deze gaat dus ook een spanning opnemen zodanig de lamp in brandende toestand slechts +/- 95 volt heeft. Vanaf 400W lampen zijn zwaardere ignitoren nodig, en de spoel (ballast)is steeds op maat van de lamp. Dus een 250W lamp op een 150W spoel gaat zorgen voor miserie. Denk dat de ballast veel te warm zal worden en zal doorbranden na verloop van tijd. En indien deze doorbrand of korstsluiting geeft als je lamp brand, dan komt de volle 230V op je brandende lamp terrecht die ook meteen uit elkaar zal spatten! Ikzelf heb nog nooit de NSD-150 xenpows gehad, dus geen idee hoe ze het uithouden. Zijn qua gegevens 100% identiek aan de osram HTI-150 Dus WAAROM de osram dan 150 euro kost en de xenpow 50 euro bij wijze van spreken is me een groot raadsel hoor! Een xenpow kost maar 1/3 zodus. Maar ik heb hier een effect hypermoon HTI en ik moet geen brandpunt instellen omdat de lamp niet in een reflector zit, maar voor een spiegeltjesvlak. En ik zie niet veel verschil tussen de osram hti-150 en de hti-152 hoor! Kan jij uw brandpunt bij die headjes niet aanpassen met 3 schroeven (schroeven lossen dat de lamp diepen in de reflector komt te zitten)? | |