Forum > Licht

Fourbars ophangen in laadbak vrachtwagen

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
20-8-2009 09:42
Wij nemen altijd vier tot acht fourbars mee wanneer we met onze kleine vrachtwagen vertrekken naar een optreden (we zijn een coverband). Eerst vullen we de laadvloer met allerlei flightcases en baskasten en dergelijke. Daarboven leggen we dan (op dekens) de fourbars. Ik zou het echter veel handiger vinden mochten we een systeem vinden om die parlatten op te hangen aan het plafond of aan de zijwanden van de laadbak. Iemand goeie ervaring met een bepaald systeem? Ze moeten liefst stevig hangen, en makkelijk en snel in en uit te nemen. Foto's en tips zijn heel erg welkom.

Zelfde vraag voor truss van 4 meter. Is er een manier om die makkelijk op te hangen?

O, flightcases voor de fourbars of een meatrack is niet echt een optie.

Lieven
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-8-2009 09:45

beerke schreef:

Zelfde vraag voor truss van 4 meter. Is er een manier om die makkelijk op te hangen?
Truss-kar met tussenleggers?
O, flightcases voor de fourbars of een meatrack is niet echt een optie.
Wat is er onhandig of verkeerd aan meatracks?
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-8-2009 10:04
Wat is de hoogte van de laadbak? Zijn de wanden betimmerd? Zijn er spanrails aanwezig en zo ja, op welke hoogte(s)?

Als je betimmering langs de zijwanden hebt kun je in ieder geval heel makkelijk een paar haken buigen en hier je truss in hangen lijkt mij. En als het uitkomt qua ruimte/hoogte kun je aan die truss gewoon je fourbars hangen. Of eventueel je parretjes aan een spanstang die in je rails past, mits je rails op de goede hoogte hebt. Heb ook wel gezien dat er bij een laadbak met voldoende hoogte gewoon over de hele lengte spanstangen zaten waar de truss bovenop gegooid werd (handig voor als je veel truss en weinig ruimte hebt).
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
20-8-2009 10:07
als je hier voor in de aanhanger kijkt zie je twee stangen hangen.
Op deze foto is het iets beter te zien.
Dit zijn de standaartstangen die ik bij de rails erbij heb gekocht toen ik de aanhanger en rail heb laten maken.
Om deze stangen zit, verwarmingsbuis isolatie (ik weet even niet hoe die ronde dingen anders heten.
Daaromheen zit met heel veel moeite een 38mm afvoerbuis. Een stevig geheel dus.
Je kunt de buizen op de gewenste lengte in de rails klikken en je parren er netjes in hangen.
Geen parren mee en net even die hoogte nodig? gewoon stangen eruit en klaar.

Weet niet waar je vandaan komt maar langs komen om te komen kijken nooit een probleem.

Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-8-2009 10:10
Die stangen bedoel ik inderdaad! happy :) Alleen voor vrachtwagens is de uitvoering iets groter en volgens mij passen je haken daar wel meteen op (pin me er niet op vast).
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-8-2009 10:11
Langs de zijkant van de vrachtwagen een 50mm pijp bevestigen met haken om het op paar centimeter afstand van de zijwand te houden?
Light Image
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
20-8-2009 10:47
Laadbak is 220 of 240 hoog (zo vanbuiten). Ik heb die bevestigingsrails + 2 spanstaven maar het probleem is dat die spanrails veel te laag zitten. Ik heb een spanrail op 40 cm hoogte ongeveer en 1 op ongeveer 1m20 hoogte. Veel te laag lijkt mij.

De laadbak is betimmerd met latten, met openingen tussen. Heb niet direct een foto.

Haken monteren links boven en rechtsboven om de truss aan te hangen lijkt mij wel een goed idee en dan zou ik inderdaad daar de fourbars kunnen aanhangen, door middel van de trussklemmen die toch al op de fourbars zitten.

Nu al bedankt voor de snelle reakties, er mogen er zeker nog komen. Interessant om te weten hoe anderen het doen, dat brengt mij op ideeën ...

PS Hoe je een truss kar moet ophangen snap ik niet echt, en waarom geen meatracks dat is gewoon een persoonlijk keuze. Lijkt mij niet zo handig, maar die discussie daar gaat dit onderwerp niet over.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-8-2009 10:52

beerke schreef:

PS Hoe je een truss kar moet ophangen snap ik niet echt
Een truss kar hang je niet op.

Andere optie is ook gewoon truss-haken aan de houten latten bevestigen om de truss aan te hangen.
Light Image
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
20-8-2009 11:32
Wij hadden zelf haken gemaakt.
Standaart U-haken kopen bij de Karwei.
Dan 15 cm naar de binnenkant nog een stalen balkje lassen, dan daar isolatiemateriaal oplijmen en dat 2 keer doen in de lengte van je bak op de maat van je T-4's. Dan kun je ze in de lengte van je bak aan de zijkanten ophangen.

Wij hebben ze later er weer uitgehaald, omdat het voor ons niet ruimtebesparend was, maar als je bak hoog genoeg is is het ideaal!
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
20-8-2009 13:51
Ff langs de carosserieboer een extra rij rails voor spanstangen erin laten zetten op de juiste hoogte? Of rails halen en zelf erin zetten?
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)