Forum > Zelfbouw Speakers

bouwen van een monitor

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WheelieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2008
Laatste: 31-12-2018
13-8-2009 13:39
Hallo,

ik wil graag een actieve monitor bouwen.

Het is voor Zang, ze werken al met InEar, maar willen toch nog een monitor voor hun neus.
ik dacht aan een 12inch + 1inch en dan versterker module er in van Hypex.
hebben mensen hier ervaring mee met name de versteker module?
of heeft iemand een betere of goedkopere oplossing voor versterker module?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
13-8-2009 15:50
Koop een Behringer 12 inch selfpowered monitor.
Goedkoper dan zelf bouwen.....

Ayooooooooo!
..Je Ducktape brood voeren...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
18-8-2009 23:15

pascal schreef:

Koop een Behringer 12 inch selfpowered monitor.
Goedkoper dan zelf bouwen.....

Ayooooooooo!
Wat een opmerking. Als kwaliteit-degelijkheid er niet toe doet kan dit inderdaad een oplossing zijn. Echter heb ik het vermoeden dat de TS toch wel iets meer wilt dan een Behringer kastje (vanwaar anders zelfbouw ?).

Hiermee heb ik trouwens niet gezegd dat de Behringer kastjes slecht zijn (geen ervaring mee overigens) maar weet ik wel dat er alternatieven zijn die welliswaar meer kosten maar kwalitatief 1000'en malen beter zijn als dat Behringer kastje.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
19-8-2009 06:54

wheelie schreef:

Hallo,

ik wil graag een actieve monitor bouwen.

Het is voor Zang, ze werken al met InEar, maar willen toch nog een monitor voor hun neus.
ik dacht aan een 12inch + 1inch en dan versterker module er in van Hypex.
hebben mensen hier ervaring mee met name de versteker module?
of heeft iemand een betere of goedkopere oplossing voor versterker module?
Voor actief zul je ook een 2x2 DSP moeten zien te verschaffen. Deze kun je dan perfect instellen voor monitor gebruik maar ook voor als gewone speakerkast.

Ga je dit analoog doen, dan kom je een vrij gecompliceerde print aan het bouwen. Voor dat je daar aan begint moet je toch het e.e.a. gaan simuleren met een digitale crossover en veel metingen gaan verrichten met bijvoorbeeld Sia Smaart Live 5. Het ontwerpen van de analoge print is op zich redelijk eenvoudig, maar een DSP is veel flexibeler en compacter.

De Hypex modules zijn op zich OK, maar je moet dan ook een voeding bouwen of een passende SMPS gebruiken.

Wil je alleen met een versterker en passief filter aan de slag, vergeet dan niet om een limiter in te bouwen. Dit kan met opto resistors, zoals de LCR0202, maar ook een Trans Conductance Amplifier zoals de LM13700 en een comparator zoals de LM393 lukt dat ook wel. Bij voorkeer dien je dan de limiter in een tegenkoppellus bij een opamp op te nemen.

Ik vraag me af of het prijstechnisch en qua constructie wel haalbaar is.
Ik denk dat een normale amp, passive luidsprekerkast en losse monitor processor beter haalbaar is.
Zelf ben ik van de zelfbouw afgestapt omdat je tegenwoordig voor vrij weinig geld leuke kant en klare speakers kunt kopen.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
19-8-2009 14:12
Hallo Wheelie,

Je zou ook een SA PMS-5000 module kunnen gebruiken die je koopt op MP zo rond de 150,- euro.
Op MP staat toevallig één SA Blue Box (met schuine achterzijde) met bovengenoemde module te koop, ben je in een keer klaar.

De PMS-5000 heeft een ingebouwd 2-weg filter, leveller (limiter) e.d..
De module weegt wel een kilo of 20 (een komplete Blue Box met de PMS-5000 zelfs zo'n 80 kilo), niet echt licht dus.

Specs Blue Box/PMS-5000 module zijn op mijn site te vinden:

www.sa-vintage.com
(Hoofdmenu => Blue Box => Technical Specifications)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WheelieStandaard Lid
20-8-2009 21:44
hallo allemaal,

bedankt voor de reacties, ben ook eens verder gaan speuren, maar ik denk ook dat je heel wat werk moet verichten op een goede actieve monitor te maken. ik ga denk voor een goed merk actieve monitor.
allemaal bedankt..

gr,
wheelie
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
21-8-2009 14:16

wheelie schreef:

hallo allemaal,

bedankt voor de reacties, ben ook eens verder gaan speuren, maar ik denk ook dat je heel wat werk moet verichten op een goede actieve monitor te maken. ik ga denk voor een goed merk actieve monitor.
allemaal bedankt..

gr,
wheelie
Kijk aan Twinscan.. Toch was mijn opmerking niet zo slecht dus!
ik had idd wel iets meer kunnen bekrachtten waarom maar ik vond dat de topic starter dit zelf maar moest onderzoeken.

Het zelfbouwen van aktieve monitoren (wedges) is dood simpel niet rendabel omdat je aan onderdelen meer geld kwijt bent zonder de bouwtijd en afwerking, dan dat je de middenklasse monitor koopt.
Toevallig noemde ik Behringer maar het had ook een ander merk kunnen zijn, laat het zo zijn dat ik toevallig die dag een Behringer voor me had liggen waar een prima geluidje uit kwam!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
21-8-2009 17:06

pascal schreef:

wheelie schreef:

hallo allemaal,

allemaal bedankt..

gr,
wheelie
Kijk aan Twinscan.. Toch was mijn opmerking niet zo slecht dus!
ik had idd wel iets meer kunnen bekrachtten waarom maar ik vond dat de topic starter dit zelf maar moest onderzoeken.

Het zelfbouwen van aktieve monitoren (wedges) is dood simpel niet rendabel omdat je aan onderdelen meer geld kwijt bent zonder de bouwtijd en afwerking, dan dat je de middenklasse monitor koopt.
Toevallig noemde ik Behringer maar het had ook een ander merk kunnen zijn, laat het zo zijn dat ik toevallig die dag een Behringer voor me had liggen waar een prima geluidje uit kwam!

Pascal
Heb zelf ook niks tegen Behringer hoor. Behringer maakt op zich voor het geld leuke dingen. Echter, als de TS voor een goed merk monitor wilt gaan komt Behringer om de 1 of andere reden niet direct in me op. Waarschijnlijk doordat ik zelf ooit Behringer monitors (B300's) heb gehad waar ik écht niet tevreden over was.

Zoals al veel besproken op dit forum zijn de Mackie SRM450's érg goed voor hun geld. Ik zie ze ook steeds vaker langskomen...
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
WheelieStandaard Lid
21-8-2009 17:39
ik zit nu ook te denken aan een mackie srm450 of een Dynacord AM 12.
Behringer is niet echt mijn merk.
Victor JuniorStandaard Lid
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
21-8-2009 18:01
Zorg in ieder geval voor een EQ bij de Mackies, het hoog is anders veel te aggressief (wat overigens ook geldt voor veel andere speakers, denk bijvoorbeeld aan JBL EON's etc.).
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)