Forum > PC related Forum

Atom N270 snel genoeg?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
14-7-2009 21:37
Hallo allemaal,
Mijn vraag behoeft waarschijnlijk nog wat uitleg.
Ik kan van iemand een Intel D945GSEJT overnemen. Hierop zit de volgende hardware:
CPU Intel Atom N270 1.6Ghz
RAM 1x SO-DDR-II (max 2GB)
Graphic Intel GMA 950
Audio Realtek ALC662
Formfactor ITX (17x17cm)

Verder nog:
USB 7x USB 2.0
LAN 1x 10/100/1000 Mbit
Parallel 1x
IDE/SATA 1x IDE, 2x SATA
Serial 2x

Hier wil ik een 40 of 80GB harddisk (SATA) plaatsen voor het besturingssysteem en de geïnstalleerde software en een externe USB2-schijf voor de muziek. Het OS weet ik nog niet zeker, maar de keuze zal worden gemaakt tussen XP en Linux (Ubuntu). Waarschijnlijk wordt het een gestripte versie van XP met daarop MonkeyAudio, Foobar2000 of BPM-studio als playersoftware.

Van hieruit zou ik ook via serieel mijn processor kunnen aansturen, maar ik kom toch terug op mijn eerste vraag:

Is dit systeem snel genoeg voor XP met playersoftware? Het geheugen kan 1 of 2MB zijn, net wat nodig is.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groeten,
Mischa
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
15-7-2009 01:17
Genoeg filmpjes te vinden op youtube met mensen die traktor bijvoorbeeld draaien op een netbook, dus het antwoord is.. Ja.

Ik zou me het drukst maken over schermgrootte, wat is werkbaar voor jou?

30GB HDD voor operating system/software is zeker voldoende (ik ga binnenkort "downgraden" van 60GB 'gewoon' naar 30GB SSD bijv.)

RAM zou ik sowieso het maximale wat het systeem aankan nemen.

Geen idee of je BPMstudio op Linux draait overigens (evt via WINE).
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
15-7-2009 07:22
Hallo VC,

Nee, BPMstudio komt niet via Linux. Er komt waarschijnlijk een gestripte versie van XP op. HIer is toch meer software te vinden om te draaien en de software voor het instellen van de processor is ook voor Windows.

Voor de rest bedankt voor de ondersteuning. Dit is voor mij in elk geval een bevestiging dat ik in de goeie richting denk. Wat de schermgrootte betreft: ik heb hier nog een 14 of 14" TFT staan die niet gebruikt wordt.

Ram dus zo groot mogelijk, prima.

Vanwaar eigenlijk de overstap naar SSD ??

Groeten,
Mischa
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
15-7-2009 10:58
Maar je gaat dus een 'nettop' nemen? Ik dacht bij 'atom' meteen aan een netbook. (hoewel je de externe monitor daar natuurlijk ook prima aan kan hangen. :) )

Eigenlijk wilde ik een nieuwe laptop halen, maar de huidige laptop wil het maar niet begeven (Thinkpad x60s) en voldoet ruimschoots voor mijn doeleinden. Zelfs de huidige macbooks zijn voor mij niet 'beter'.
Mijn harde schijf gaat al weer een jaar of 4 mee, tijd om te vervangen voordat hij faalt.
De beoogde drive, een OCZ Vertex, kostte eigelijk niet al te veel in mijn ogen en ik vind het idee een mega val/stootproof apparaat te hebben wel pretig.

Ik plak er ook meteen 4GB RAM in, dat kost helemaal geen drol meer in verhouding tot een jaar of 2 geleden.

Wat me net te binnen schiet: Mocht je wel voor een laptop gaan; Voor +-250 Euro kun je een refurbished Thinkpad x40 met 1600 MHz Centrino krijgen. Erg interessant voor djdoeleinden tov een netbook imo.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
15-7-2009 21:53
2 x bewerkt. Laatst door Mischa72 op 15-7-2009 22:55
Het wordt deze

Hier bouw ik zelf een kastje omheen met daarin een paar oversized ventilatoren, zodat ik die op een lekker laag toerental kan laten draaien. Hieraan een dvd-drive (te gebruiken als cd-speler)en ik probeer in eerste instantie de onboard audiokaart. Mocht die niet voldoen, komt er een USB-geluidskaart aan te hangen van M-Audio of zo.

Groeten,
Mischa
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-7-2009 22:24
Waarom pak je niet de dual core versie? Zit je zoveel safer, performance is al zo snel zoveel beter..

deze dus
Light Image
Mischa72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2009
Laatste: 9-11-2022
Berichten: 30
15-7-2009 22:51

JeroenVDV schreef:

Waarom pak je niet de dual core versie? Zit je zoveel safer, performance is al zo snel zoveel beter..

deze dus
Voornamelijk omdat ik de single core KRIJG. Waarschijnlijk koop ik er meteen een 2e exemplaar bij voor in mijn toekomstige projectbus.

Ik twijfel overigens nog over de toe te passen software. Zo heeft MediaMonkey ook een mooie interface en zoekfuncties en voor Foobar2000 geldt hetzelfde. Beiden zijn lichter om te draaien dan BPM.

Groeten,
Mischa
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
16-7-2009 01:34

JeroenVDV schreef:

Waarom pak je niet de dual core versie? Zit je zoveel safer, performance is al zo snel zoveel beter..
Waarom?

Met een dual core haal je alleen voordeel als je software ervoor ontworpen is, en gebruik kan maken van meerdere processoren.
Lost in Music
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-7-2009 09:18
Audio drivers/ output en je software zijn om te beginnen al 2 losse threads. Daarnaast mag je best even je taakbeheer open gooien om te zien wat er openstaat en dus verdeeld kan worden!

Performance verschil is er echt duidelijk. Meeste software is overigens al lang daarvoor ingericht te werken met verschillende threads.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-7-2009 10:10

JeroenVDV schreef:

Audio drivers/ output en je software zijn om te beginnen al 2 losse threads. Daarnaast mag je best even je taakbeheer open gooien om te zien wat er openstaat en dus verdeeld kan worden!
Simpele test: Zet de affiniteit van het belangrijkste proces (je DJ software) eens op één bepaalde core en kijk daarna wat de activiteit op de andere core(s) is. Dat is inderdaad ZEKER NIET nul.

Overigens had ik geen zin in dat zelfbouw gedoe en heb ik een Mac Mini gepakt. Heerlijk stil (heb de fan nog NOOIT gehoord) en Windows7 draait er als een zonnetje op!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)