Forum > Geluid

Hulp gevraagd: lange signaalkabel

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BartManNLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2007
Laatste: 15-10-2010
23-6-2009 12:35
Ik moet een asymmetrisch signaal op line-nivo van mijn mixer over een behoorlijk lange afstand (meter of 30) naar een versterker brengen om het signaal op de ringleiding (voor gehoorapparaten) van een zaal te krijgen.

Voor wat betreft geluid zit ik nog een beetje in een klok-klepel danwel kip-ei fase, vandaar deze vraag: asymmetrische kabels zijn niet handig voor lange afstanden ivm oppiken van stoorsignalen onderweg. Het zou dan ook voor de hand liggen om het op een di-box in te prikken en het signaal symmetrisch verder te transporteren. Echter: de versterker verwacht weer een asymmetrisch ingangssignaal op line-nivo.

Kan ik een tweede di-box nemen en deze 'verkeerd om' gebruiken, dus het symmetrische signaal op de symmetrische uitgang zettten en dan de versterker op de asymmetrische ingang zetten? Of werkt dat niet zo?

Een andere versterker is geen optie, niet mijn zaal, niet mijn versterker, 100V installatie dus ook niet zo makkelijk tijdelijk te vervangen. Zijn er andere slimme oplossingen?

Elke hulp is welkom!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
23-6-2009 12:45
Bij de bron deze toverdoos gebruiken (zou eigenlijk standaard in ieders kit moeten zitten). Aan de ontvangende kant kun je wederom hetzelfde doosje gebruiken (in dat geval 2 stuks nodig) OF, als je houdt van hobbybobben en geld wilt besparen, een trafo setje ombouwen naar balanced in -> unbalanced out. Grote voordeel is de galvanische scheiding (voorkomt ellende).

Maar ik zou gewoon 2 van de genoemde toverdoosjes nemen en lekker met XLR kabels ertussen werken.

PS: Een DI box is super handig om een ongebalanceerd line signaal om te zetten naar een gebalanceerd microfoonsignaal. Voor alle andere toepassingen is het NIET de beste keuze. De reden dat velen er toch naar grijpen is wellicht dat men niet weet van het bestaan van andere (meer passende) oplossingen. ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartManNLStandaard Lid
23-6-2009 13:08

Dré schreef:

PS: Een DI box is super handig om een ongebalanceerd line signaal om te zetten naar een gebalanceerd microfoonsignaal. Voor alle andere toepassingen is het NIET de beste keuze. De reden dat velen er toch naar grijpen is wellicht dat men niet weet van het bestaan van andere (meer passende) oplossingen. ;-)
Kwaliteit is niet de allerhoogste prioriteit, kosten zijn wel redelijk belangrijk.
Een passief di-boxje kan ik vanaf zo'n €10 kopen en twee daarvan kosten minder dan één van je (overigens goed uitziende) toverdoosjes.

De concrete vraag is een beetje: werkt deze oplossing?
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
23-6-2009 15:00

Dré schreef:

Bij de bron deze toverdoos gebruiken (zou eigenlijk standaard in ieders kit moeten zitten).
Leuk ding, alleen beetje jammer dat je weer met een adapter loopt te kl*ten. Zou prettig wezen als dat ding ook op spook-voeding kon werken wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
23-6-2009 15:44
IMG StageLine heeft kwalitatief zeer acceptabele lijntrafo's (LTR-102) voor dit soort doeleinden. Je plaatst ze aan beide kanten en kan een gebalanceerd signaal transporteren over je afstand.
Lichtje erbij?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 25-11-2024
24-6-2009 13:20
Heb je er al over gedacht om de rl versterker gewoon bij de andere versterker te zetten, en de rl lus daar naartoe te verlengen?

Hoeveel vermogen heeft de versterker, hoe groot is de ruimte?
Meeste rl verterkers zijn max 5 ampere, en dan kan je prima verlengen met een 2x1,5kwadraad kabel.
Wel de kabel toreren om signaalverlies te voorkomen.

Wil je meer weten over rl installaties, bel me gerust, want het is mijn werk wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartManNLStandaard Lid
29-6-2009 21:56

Tom schreef:

Heb je er al over gedacht om de rl versterker gewoon bij de andere versterker te zetten, en de rl lus daar naartoe te verlengen?

Hoeveel vermogen heeft de versterker, hoe groot is de ruimte?
Meeste rl verterkers zijn max 5 ampere, en dan kan je prima verlengen met een 2x1,5kwadraad kabel.
Wel de kabel toreren om signaalverlies te voorkomen.

Wil je meer weten over rl installaties, bel me gerust, want het is mijn werk wink ;)
Helaas is dit geen optie... Ringleiding en 100V installatie voor (spraak)luidsprekers zijn bijkans heilig. Ik mag er nog nét een stekkertje insteken...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)