Forum > Zelfbouw Speakers

Weinig rendement baskasten

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
13-2-2009 16:44
Ik heb drie jaar geleden een tweetal baskasten gekocht (tweedehands) en deze altijd op een veel te lichte versterker gebruikt. Nu heb ik anderhalf jaar geleden een andere versterker hiervoor gekocht (dap mission 1500) welke 2x575W levert op 8 ohm.

Echter heb ik het idee dat er veel meer uit deze basboxen te halen valt. Ze houden mijn twee topjes (welke slechts 250W krijgen helemaal niet bij, ze komen nog niet tot de helft.

Ik weet niet of het mogelijk is maar kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het rendement van mijn basboxen kan verhogen?

De basboxen zijn geladen met een 15" Eminence Kappa woofer, ik weet alleen niet welke versie. Wellicht dat iemand dit wel weet. Eminence Kappa

Opbouw kast
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
13-2-2009 17:22
doe je aan enige vorm van processing?
met een low-cut etc. zou je ook nog een extra boost kunnen krijgen..
Misschien staat je crossover punt niet helemaal ok?
Meer info dus!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
13-2-2009 17:26
fase fout? Hoe is de bouw van je baskasten? Gewoon basreflex?
If it ain't Dutch it ain't much...
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
13-2-2009 17:38
Ik gebruik geen processor, enkel een crossover welke meestal rond de 120 Hz staat.
Verder zit er op de mission een low-cut schakelaartje van 30 Hz, deze heb ik ook altijd aan staan.

Het zijn inderdaad basreflex kasten, zie tekeningetje van de eerste post.
Fase heb ik al een aantal keer mee gespeeld, maar heeft geen enkel effect.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
13-2-2009 18:44
In welke ruimte heb je getest of gedraaid?
Als eens "gespeeld" met de plaats van de subs?
Welke versterker heeft je toppen, staat die te clippen of totaal niet?
Als je beide versterkers net onder de clipgrens draait, hoe is de verhouding dan?
MAW krijg je subversterker voldoende signaal?
Staat er niks per ongeluk in brug?
edit:
heb je al eens met winisd de speaker gesimuleerd? Je hebt ong. 100 liter netto met een extreem grote poort, lijkt me niet helemaal goed gaan met een baskastje.
Welk type is het exact? er zijn 2 Kappa 15 typen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
13-2-2009 19:12
Welke frequentie is de tuningsfrequentie? Indien te laag, kan de poort ingekort worden om het rendement (en zo ook de tuningsfrequentie te verhogen).

Mvg.
pieter
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
13-2-2009 20:08

Frank76 schreef:

In welke ruimte heb je getest of gedraaid?
Als eens "gespeeld" met de plaats van de subs?
Heb in verschillende ruimte gestaan, van mijn slaapkamer tot grote zalen van 10 x 30 tot sporthallen tot feesttenten tot open lucht. En bij allemaal heb ik veel te weinig bas in vergelijking tot de top.
Welke versterker heeft je toppen, staat die te clippen of totaal niet?
Op mijn toppen staat een HQ Power van 2x250 bij 8 ohm, deze staat totaal niet te clippen zoals ik in mijn openingspost aangaf. Deze kan ik nog niet eens tot de helft open draaien (als ik op de crossover alles op 0 dB zet).
Als je beide versterkers net onder de clipgrens draait, hoe is de verhouding dan?
MAW krijg je subversterker voldoende signaal?
Staat er niks per ongeluk in brug?
Zoals ik hierboven al aangeef krijgen de sub- en topversterker allebei 0 dB vanuit de crossover. De subversterker staat dan te clippen terwijl de topversterker nog niet eens half open staat.
edit:
heb je al eens met winisd de speaker gesimuleerd? Je hebt ong. 100 liter netto met een extreem grote poort, lijkt me niet helemaal goed gaan met een baskastje.
Welk type is het exact? er zijn 2 Kappa 15 typen.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van alles wat met het ontwerpen / simuleren van kasten te maken heeft. Zoals ik in mijn openingspost al aangeef weet ik ook niet welk type kappa woofer het is.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
13-2-2009 20:10

)pieter( schreef:

Welke frequentie is de tuningsfrequentie? Indien te laag, kan de poort ingekort worden om het rendement (en zo ook de tuningsfrequentie te verhogen).

Mvg.
pieter
Zoals ik hierboven al aangeef heb ik totaal geen verstand van het ontwerpen van kasten, wat bedoel je met de tuningsfrequentie?
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-2-2009 21:37
B,gijs, stoppen met deze branche, maar mocht je toch even de moeite nemen , er is hier op dit forum een geweldige basis aan vragen en antwoorden zoals : tuning en zelfbouw en kappa en eminence enz...
" zoek in het forum "
Als je het niet kan vinden raad ik je aan er direct mee te kappen ( stoppen dus en de boel verkopen )
Komt niet leuk over , maar zo is het ...
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
14-2-2009 08:52
Simulatie in Win ISD met alle typen Kappa 15 laat zien dat rond de 100 liter met jouw poort (grofweg) een bult oplevert bij 70 hz en daarna snel afvalt.
Op zich is je diepgang niet groot, maar rendement rond je basbeleving is prima.
Naar mijn idee zou het prima moeten klinken.
Staan beide goed in fase (ook in de kast goed aangesloten?)
Al eens een andere versterker geprobeerd?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)